Træpiller vs træpillesmuld {{forumTopicSubject}}
Jeg ved godt at smuldet bare er ødelagte træpiller
men hvad synes i virker bedst og især holder længst ??
Jeg ar stået på ridecenter hvor der blev brugt træpillesmuld som blev læsset af med lastbil hvor vi så kunne bruge trillebøre..
Jeg har nu fået hestene hjem til mig selv og har den stående på smuld.. Jeg forsøgte e periode at lave bund men da begge heste er svin selvom jeg går ind for meget fold tid har jeg opgivet og vender bunden hver dag nu..
jeg fordeler pt en sæk på to bokse X2 om ugen ca... bunden er ikke så pæn og lys som jeg gerne ville have men må også prøve at spare lidt..
jeg synes ikke det holder pænt ret længe mere end et par dage selvom jeg vender hver dag..
nogen som har erfaring med at træpiller holder pænt længere end smuld eller bruger jeg allerede de bedste løsning ??
jun 2009
Følger: 272 Følgere: 260 Heste: 3 Emner: 46 Svar: 176
dec 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 21
jul 2006
Følger: 177 Følgere: 166 Heste: 6 Emner: 330 Svar: 2.555
Eva: oka det var også det jeg har gået og tænkt lidt på om det måske kunneholde lidt længere.. da jeg lavede madras i boksene brugte jeg min 2 sække af 20 kg pr boks pr uge g alligevel synes jeg ikk bunden vaar pæn.. træpiller er lidt dyrere end smuldet men hvis det holde rlængere og dermed bruges mindre går det jo lige op..
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.863
feb 2005
Følger: 111 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 135 Svar: 1.157
Ved desværre ikke så meget om smuld, men jeg har været ret glad for træpillerne, da de suger super godt!
jul 2006
det fungerer bedst med at vende bunden hver dag - så ser bunden nogenlunde ud
jul 2004
Følger: 70 Følgere: 61 Heste: 20 Emner: 16 Svar: 82
Jeg spare ikke når jeg starter op...der bruges rigeligt.
Da vi havde vores egne heste, havde vi en som brugte 1 pose om ugen, en som brugte 1 pose hver 14. dag og en som brugte 2 poser om ugen.
Nu er stalden lejet ud og de heste bruge hhv. 1 - 1½ - 1½ - 3 om ugen.
Boksene er temmelig store og bunden muges højst en gang i løbet af en sæson.
Jeg vender ikke bunden...det hiver lugten frem og jeg synes ikke det fungere optimalt.
Men ja....lige så mange hesteejere der findes, lige så mange meninger er der om hvordan det gøres bedst med bund osv.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Mere strøelse måske? Tænker 1 sæk om ugen pr. boks.
Fordelen ved træpiller er for mig også at hesten sål stimuleres når den træder dem ud :o). Også støver de lidt mindre.
Fordelen ved smuld er at det er "trådt ud" så og sige.
jul 2006
Jeg smed det meste ud og startede på ny.. nu vender jeg her dag og bruger pt ca 2-3 sække i alt på de to bokse om ugen.. bunden er i og for sig rimelig pæn, knap så tyk som før men tilgengæld er den tør..
tænker bar eom pillerne vil holde længere og være mere økonomisk eftersom at de først skal trædes ud og ikke bare er smuld som fordeles
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 150
mar 2008
Følger: 25 Følgere: 27 Heste: 6 Emner: 12 Svar: 163
min hest er ret meget et svin, når jeg måger tager jeg klatter, og tager det tis jeg kan se, en gang om ugen "vender" jeg bunden med en 4 flænet grev,dvs sætter greven i bund og skubber den så igennem og alt det tis der så er pakket sammen kommer op til overfladen og det kan man så fjerne med sin spåne grev
SMULD helt klart også er det billigst mine bokse er helt lyse og tøre
apr 2007
Følger: 46 Følgere: 42 Heste: 7 Emner: 8 Svar: 433
12 m2 boks = 60 kg smuld i opstart
Og der næst bruger jeg 20 kg hver 14 dag,
Kan bruge lidt træpiller der hvor de tisser meget. Mellem 3-5 kg også hver 14 dag.
Og man skal vende bunden hverdag, for det er ikke nemt og muge hvis man laver en fast bund.
Selvom bunden ser mørk ud, så er den stadig tør.
Jeg har frisk luft i stalden, ingen ammoniak lugt, og ingen konsistens.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 16 Heste: 8 Emner: 127 Svar: 725
jul 2006
bunden holdes rimelig tør nu når jeg vender hver eneste dag og tager alt vådt ud.. min dv tisser meget - men er god til at holde det i den ene halvdel af boksen men tilgengæld er det også tisset og skidt helt til i den halvdel... mens mi ox har det mere med at tisse og skide der hvor han nu lige står så der er det lidt over det hele...
har som sagt altid selv brugt smuldet da det var det vi fik på ridecenteret men en veninde brokkede sig ofte over smuldet frem for pillerne..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Ida - Hvis det skal være samme farve som når du hælder det ud af posen hjælper ingen strøelse... Eller jo, så skal du bruge mange penge, på konstant at proppe nyt ind :o)
jul 2006
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Vi bruger 200 kilo til opstart, det er vigtigt ikke at spare der, her i det fugtige vejr bruges der mere uanset hesten er en gris, vi bruger ca. 60 kilo Per boks på 14 dage og nej det kan ikke holde den pæne lyse farve og slet ikke når du graver tis frem hver dag.
Vi har ikke muget i bund siden vi startede boksene op 3 år siden, når tissepletten er for tyk så fjernes den og der efterfyldes med mindst 2 poser af 20 kilo, jo mere bund du har des nemmere holder du boksen pæn, selvom den bliver mørkere så betyder det ikke at den er våd
Sommeren kan nøjes med 2-3 poser Per måned.
mar 2008
Følger: 25 Følgere: 27 Heste: 6 Emner: 12 Svar: 163
jan 2014
Følger: 19 Følgere: 14 Emner: 17 Svar: 254
jul 2006
jeg fortsætter med at vende dagligt min dv kan tisse "hul" i bunden i løbet af en nat... de var oppe på en bund på ca 40 cm højde..det eneste jeg fik ud af det var en total pakket bund, toppen ville ikke holde sig blød lig meget hvor meget jeg hældte ind og rev op i det, og jeg brugt 2-3 gange så mange sække om ugen som jeg gør nu, og der lugtede at ammoniak i stalden..
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 380
Knuste træpiller/smuld er gode til mindre ponier og shettere , da de ikke er tunge nok i sig selv til at knuse træpillerne.
Sugeevnen er mere eller mindre ens.
Knuste træpiller/smuld støver lidt mere de første par dage.
Det lyder som om, at du burde prøve et andet produkt i stedet for træpiller/smuld. Hvad med at køre en testperiode med produkter fra Dansk Dyrestimuli? De har en bund, som suger rigtig godt. Den hedder Easy-Way og er varmebehandlede granulerede halmpiller. Det er et super produkt - om end lidt dyrere end træpillerne, men de har også en bedre sugeevne, så man kan holde boksen pæn i længere tid. Ulempen ved produktet er, at det har en lidt mørkere farve end træpillerne. Men det er jo en biting...
Husk at lave en god startbund på ca. 10 cm i højden.
jul 2006
har også overvejet spåner men synes det er noget møg at muge i...
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 380
Træpiller vs træpillesmuld