Hjælp - hesteflokken fungerer ikke {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg søger lidt hjælp og erfaringer. Sagen er den at jeg i julen har købt to nye ismule vallaker, som egentlig er blevet solgt som underdanige heste i flokken. Jeg har søgt sådanne heste, fordi jeg har en MEGET strid 19-årlig ismule hoppe, som egentlig er reserveret overfor heste og mennesker, men utroligt beskyttende overfor sin mad. Hun kunne ikke enes med min lånehoppe, som ikke veg tilbage for hende som endte i slåskampe med mås mod mås og et ja jeg vil nærmest kalde det et krigsskrig.. De blev dog bedre med tiden og blev fodret med hver deres høbunke, og holdet generelt afstand. Sigrún (min) uvisse dog aggressivt adfærd hvis den anden kom for tæt på.
Vi afleverede hoppen i december, og der kom en ny hoppe i flokken, (opstaldet), som sigrún fungere faktisk godt med. Efter en uges kommer mine to drenge så. Vi lader dem se hinanden an på hver deres folde. Drengene kom fra samme sted. Ødlin viser sig så at have lidt mere temperament i flokken end vi troede. Den anden er tilpas ydmyg. Da vi lukker dem sammen angriber hopperne så drengene, vi skiller dem hurtigt ad, men lukker dem sammen et par dage efter hvor der ikke var de store problemer i et par dages tid. Men en aften kan jeg fra mit værelse høre at de er oppe at slås. Det skal siges at de lyder utroligt voldsomt og ser også voldsomt ud. Sigrún bider sig fast i Ødlins hals, som også fortsætter med at forsvare sig. Dette skete på en lidt smal passage som forbinder foldene.
Denne kamp har gentaget sig et par gange mellem disse, når vi prøver at lukke dem sammen.... Dette har resulteret i små skrammer ved begge heste, hvilket er rigtig øv. De sidste to uger har de gået adskilt, altså hopper og vallaker, men det er utroligt upraktisk, da foldene er lidt dumt indrettet til dette. Og bestemt bøvlet at have alle ind i stalden og fodre.
Det blev vidst lidt langt dette.. Sorry!
Men vil det altid være sådan? Altså de ikke kan enes på folden? Kan vi gøre noget for at hjælpe dem? Vi prøvede idag at lade sigrún og Ødlin snuse til hinanden hvor de stod på samme fold alene med os. Vi havde piske med og holdte dem i grimerne. Her søgte Ødlin sigrún fordi han faktisk er en meget social hest, som vil lege (han bed i hendes grime, som han gjorde da han legede med vores plag, som er solgt nu). Sigrún pev lidt og ville egentlig gerne væk fra ham. Vi lader dem være og bum 5minutter efter er de i flæsket på hinanden igen..
Hvordan ville i tackle dette? Skal de simpelthen bare kæmpe deres kamp eller er vi nødsages at skulle sælge sigrún?
Mvh en fortvivlet hesteejer
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Men sket er sket, og nu er du nødt til at give dem tid og plads til selv at finde ud af det - med mindre du ønsker at holde dem adskilt til evig tid.
maj 2012
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 508
Har i evt. Mulighed for at dele hoppernes fold i 2, så den ene halvdel er deres og den anden er vallakkernes? Ellers ville jeg bare fortsætte med at have dem separeret, der er ingen grund til at lade dem lege tæskebold med hinanden. Det er ligesom med os mennesker. Der er nogle vi godt kan sammen med, og andre kan vi næsten ikke holde ud. Hvis du blev tvunget til at være i en (efter din mening) uudholdelig persons selskab flere timer hver eneste dag, tror jeg også at du ville få en hjerneblødning Men hvad er problemet med at de går separeret?
maj 2012
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
Problemet med at de er adskilt er at vores folde er indrettet rigtig dumt. Skal vi eksempelvis have fat i en dreng, så skal vi igennem folden hopperne går på. Dette er faktisk pænt besværligt især hvis man kun skal en vallak med, fordi den anden også vil med. Samtidig står hopperne og holder grisevagt ved stalddøren. Vi skal desuden flytte rundt på hestene flere gange om dagen når de skal have mad både foder og wrap. Ellers skal vi igennem 40 meters mudderfold med 12 kg wrap, for at fodre drengene på deres fold. De går ude om natten mens pigerne står på boks. Et andet problem er også vandet. Vores vandslange, selvom den er ude af spil lige pt, er ikke lang nok til at nå ned på drengenes fold. Dette betyder at vi skal vade igennem pigernes fold med spande konstant også.
Mimre: vi lod faktisk også sigrún og min lånehoppe forholdsvis være, men det blev aldrig helt godt selv efter de havde gået på fold sammen i 15 måneder. Så kan det overhovedet lade sig gøre at de finder deres hierarki? Jeg synes nemlig ikke Ødlin er særlig vigende overfor sigrún. Hvilket lånehoppen var til en vis grad.
Anne-Sophie: jeg er bare utrolig bange for at blande mad ind i billedet da sigrún og Ødlin begge er meget madglade.. Men jeg vil da lige undersøge om vores hestehold er blæst totalt væk.
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
maj 2012
Valget med Sigrun kan jeg ikke rigtig hjælpe med, men mht. foldene var det måske en ide at dele hoppefolden over på midten, alt efter om hun bliver solgt eller ej. For måske kan der gå lang tid inden rette køber findes Men i hvert fald, held og lykke med det hele!
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
Hvordan ville I gribe det an, når I ser hvad jeg har med at gøre? Spørg bare hvis i er i tvivl. Vandspanden står desuden på den lille P fold, hvor vandslangen også når til.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
Det er helt naturligt at de slås, og så længe du bliver ved at fjerne og sætte sammen vil de slås. lad dem være og lad dem selv finde ud af det.
mine der har gået sammen det meste af deres liv slås stadig ved fodrings tid.
Hjælp - hesteflokken fungerer ikke