Hvor gammel er en "gammel" hest? {{forumTopicSubject}}
Jeg skal ud at prøve hest på lørdag, og hesten virker virkelig som noget for mig.
Men den er 18, ejer sige den har meget potentiale og kan holde nogle år endnu, men hvornår bliver en hest for gammel at ride?
Hvad er jeres mening? Hvad er den ældste hest i har redet på
Altså på det fritidshjem jeg gik på da jeg var barn, havde de en pony på 30 år og man kunne slet ikke mærke alderen. Dog var det jo kun let dressur de blev brugt til, men alligevel
okt 2014
Følger: 21 Følgere: 20 Emner: 82 Svar: 966
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Den er først gammel når man begynder og behandle den som gammel og den virker gammel, slidt og ikke på toppen længere.
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
Men hun fik desværre kræft i øjet og blev aflivet..
Bare husk at gammel hest ofte er = flere udgifter, især hvis de er brugt meget.. Dårlige hove, dårlig hul osv
nov 2009
Følger: 56 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 60 Svar: 572
Vi købte en skøn, ældre fuldblod/oldenborg fra en rideskole. Hun var på daværende tidspunkt 23 år, godt slidt, trist og vi fik hende til slagtepris inkl alt udstyr, da de ikke tænkte, at hun ville holde andet end maks et par år mere.
Da hun kom væk fra rideskolen livede hun totalt op. Hun blev pludselig som at ride en 8-årig hest. Hun blev hele 33 år hos os, og blev redet til det sidste.
Hun var glad, frisk, i god form og selv efter hun rundede de 30 troede folk, som ikke kendte hende, at hun var 15 år.. Hun var bare skøn!
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.004
Han rides helt almindeligt, og starter stævner på på både C og D plan.
Han burde nemt kunne tage endnu en ponyrytter efter mig, hvis jeg altså nænner at sælge ham når den tid kommer <3.
Det der dog er vigtigt med de lidt ældre dyr, er at de bliver holdt igang. At de rides hver dag, så de bevarer styrken, konditionen, og smidigheden.
Blogger
Følger: 71 Følgere: 1985 Heste: 5 Emner: 71 Svar: 930
maj 2007
Følger: 112 Følgere: 118 Heste: 1 Svar: 801
Så jeg vil mene, at det kommer meget an på hesten selv, om hvorvidt den er gammel. Man bør ikke presse en ældre hest, når den begynder at sige fra over for ting. Men det er ikke ensbetydende med, at den ikke kan bruges til andet. Min kan i hvert fald gå jagter de næste par år, selvom hun ikke vil gå ridebanespringning. Desuden vil jeg også mene, at det kommer meget an på hestens fortid, altså hvad den er blevet brugt til førhen.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Men en gammel hest er vel først gammel når den ikke kan mere
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Min veninde har gamle heste der stadig er gående.. En DV vallak på 21 der stadig er flyvende i alle dressurøvelser og også meget gerne springer. Han vil ikke pensioneres og han nyder at arbejde, så der er mange gode ture i ham.. Han ser ikke gammel ud og han er ikke gammel i hovedet..
Så har hun en ponyvallak også på 21, som også stadig er gående i dressur og heller ikke er gammel at se på, eller i hovedet..
Og så har hun til sidst 3 pensionerede ponyer.. En vallak på 22, som hygger med sin "kæreste" på 32, der efterhånden har nydt sin alderdom i nogle år, da hun har været toppony og ikke gider mere.. Hun er gammel i sin krop, men hun er glad.. Og den sidste hoppe på 24, som heller ikke gider at være ridepony mere..
Når ja, hun har også en shetterhoppe på omkring 20 år, som godt kan tage nogle ture med de helt små, men ikke er blevet redet i et stykke tid
Jeg har også mødt heste der er gamle som 15 års, men så er der så også dem på over 20, som stadig fungerer som ridehest, både i konkurrencer og derhjemme..
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.153
Forstå mig ret, jeg siger ikke at en gammel hest ikke kan være dygtig men mere at man nok ikke kan forvente den kan lære en masse....det bliver trods alt sværere at lære med alderen og ikke mindst hvis den samtidig ikke er i form og skal trænes op
Men en gammel erfaren hest kan sandelig også være et godt køb, især hvis man for eksempel selv har en masse at skulle lære
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
"min" sidste hest blev aflivet som 14 årig der var det indre stået af.
Men som der allerede er sagt så er det jo forskelligt, den kan sagten have 10 gode år endnu.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
dec 2012
Følger: 56 Følgere: 57 Heste: 10 Emner: 36 Svar: 88
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Så hvis du ik forventer noget vildt, så tror jeg ik hestens alder er et problem.
Min den gamle, bliver 20 i år.
Hun er gammel, fordi hun har en del gigt, og dermed er meget stiv.
Hun er pensioneret, og er nok mere stiv, end hvis hun blev brugt.
Men til gengæld opfører hun sig som en på 3, på folden og når jeg i ny og næ tar en lille tur på hende.
Så fysisk er hun gammel (selv om hun ik helt har opdaget det endnu)
jan 2013
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 138
Men han bliver 18 i år og han virker som en på 12. Han er livet meget op de sidste år vi har haft ham og han er blevet dygtigere i sin dressur. Han går for første gang C-stævner op til LA4 hvor han stadig kan vinde over de yngre
Vi har ham nu til salg men jeg er sikker på han sagtens kan gå stævner de næste mange år, så længe han ikke bliver behandlet som gammel
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Den enkelte hest.
Men gamle dreng er 21 nu, og han er blevet gammel på de sidste 3-4 måneder. Han blev halt og kunne ikke rigtig komme sig over det. Og efter han ikke kunne rides mere er det bare gået ned af bakke.
Jeg har nu valgt at få ham aflivet da han ikke skal gå og have ondt og han fungere ikke som fold-hest.
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 21 Svar: 178
Jeg kan ærligt sige, at der er intet ved ham som er gammelt. Han har gået MB sidste år og redet i dressur hver dag uden problemer. Han er frisk og går på fold sammen med to yngre heste og han er ikke den der trækker sig fra en leg ude på folden.
Men jeg vil så også lige sige vi havde en "wonder"-pony på min rideskole, som blev 50 - ja 50 - år og blev aflivet her for nyligt. Den næstældste er nu fra 1978 og bliver stadig brugt til småbørnsridning. Hvis man behandler hesten godt og giver den et godt liv, kan de holde i mange gode år.
jan 2010
Følger: 153 Følgere: 161 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 765
Hvor gammel er en "gammel" hest?