Bange for heste .. {{forumTopicSubject}}
Hej alle HG.er.
Jeg har to ponyer, en islænder blanding med welsh cob og en ren islænder, lille følle. Min underbo på 13år vil rigtig gerne med mig derop når jeg går og ordner dem osv, forståeligt at hun synes det er hyggeligt, men hun vil rigtig gerne ride, men hun er rigtig bange for dem. Jeg spørger hende flere gange når vi er der, og hun siger nej, men jeg kan se og mærke på hende at hun er bange for dem. Hun får lov til at være sammen med min mormors shetlands pony, som hun er rigtig glad for, men hun er stadig lidt bange for hende, selvom hun igen siger hun "ikke" er. Jeg vil rigtig gerne hjælpe hende med at lære og ride, da hun intet kan. Hun kan ikke rigtig hoppe op på hesten uden jeg skal hjælpe hende, og det er hun ved og være for tung til, for når jeg hjælper hende med en hestesko, så tror hun at jeg skal bære hele hende op. Men jeg kan bare ikke sende hende videre i ridningen når hun ikke gør de ting jeg beder hende om. Hun tør ikke og sætte hesten på plads hvis man skal sige det sådan at hesten ikke tager røven på hende. Men når hun ikke rigtig høre efter hvad jeg siger til hende, er det jo svært, og jeg bliver ved med at gentage mig selv, og til sidst bliver jeg irriteret, fordi så har jeg intet tålmodighed tilbage, det kan godt være jeg er streng har spurgt hende flere gange om jeg er streng, fordi så må hun altså sige til, jeg er selv blevet undervist strengt af en underviser, og det har lært mig rigtig meget med at mine ponyer ikke tager røven på mig. Hvad synes i? har i noget forslag eller råd som jeg give videre på hende så hun ikke er så bange for heste, min islænder føl, er selv meget nervøs, og når hun kommer med ind i folden så kan man mærke det på ham lige med det samme, og alt det nervøsitet er jeg ved og pille af ham. synes i ? at jeg skal lade hende blive ved med at tage hende op med op til hestene? min pony blanding silas er fuldstændig ligeglad med hvor bange hun er, han siger ikke noget til det, så han er meget stille overfor hende, men beder jeg hende om at lige og holde ham, så tør hun ikke og spørger om jeg ikke kan binde ham i stedet. Jeg håber i har nogen svar eller råd jeg kan give hende videre og lære hende det, nu har hun rendt blandt mine heste i over et halvt år og er stadig bange.
mar 2008
Følger: 41 Følgere: 34 Heste: 9 Emner: 5 Svar: 180
jan 2014
Følger: 19 Følgere: 13 Heste: 3 Emner: 10 Svar: 35
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.737
Dernæst så bare giv dig masser af tid. Lad være med at presse hende og lad være med at tage hesten hen til hende - lad i stedet hende gå hen til hesten
sep 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 22
okt 2010
Følger: 13 Følgere: 16 Heste: 6 Emner: 24 Svar: 188
Hvad hvis du nu tilbød hende "undervisning", på forskellige dage. Her bruger du så en bestemt hest(Gerne en hun er glad for) og så bruger du tiden med hende der, så hun ved at onsdag(bare et eksempel) der skal hun være sammen med hestene.
Der kan i, ja måske bare nusse i boksen, på staldgangen eller ligne. Og så kan i træne videre på det.
Men ja, det er bare en idé
sep 2010
okt 2010
Følger: 13 Følgere: 16 Heste: 6 Emner: 24 Svar: 188
sep 2010
maj 2014
Følger: 56 Følgere: 64 Heste: 4 Svar: 43
Tag en snak med hende, om at hvis hun VIRKELIG gerne vil lære at ride, så skal hun være med at på følge den plan du laver til hende. Og vær sikker på, inden i går igang, at hun gerne vil lære at ride og ikke blot være med til hyggen eller at hun bare gerne vil være god til det, fordi at DU er. Så først og fremmest tag en snak med hende.
Hvis hun stadig er game, så start helt forfra. Helt fra bunden af. Og opbyg din plan, så hun kommer til at tage små skridt af gangen. Og gerne gentagelser, så hun kan blive tryg i det hun laver.
mar 2012
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 60 Svar: 601
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 29 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 346
Bare en tanke
mar 2012
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 60 Svar: 601
sep 2010
Bange for heste ..