{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.094 visninger | Oprettet:

CSF
CSF
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917

Egen hest + part på anden hest? {{forumTopicSubject}}

Spørgsmål til hesteejere: Har i part på en anden hest end jeres egen og hvorfor?

Jeg har ikke redet andet end et par hyggeture med lammeskindssadel i de sidste 2 år+. Og jeg SAVNER at ride. Når jeg ikke har min træning, så har jeg bare intet at lave...

Jeg arbejder som vikar i en butik og fodrer dyr i weekenderne, men sadel, omstopninger, undervisning, ridehuskort (står et sted uden faciliterer) osv løber jo hurtigt op.
Jeg vejer desuden 70-72kg pt, så en hest på 600kg er jo klart at foretrække fremfor min lille fjordhest på 139. smiley

Det er jo ikke så svært at tabe sig, men motivationen mangler virkelig, når man alligevel ikke har mulighed for at ride, når man vejer det, man skal pga økonomi ( guderne må vide, hvor lang tid det tager at få et fast arbejde smiley )

Derfor tænkte jeg, det kunne være meget fedt at låne en andens hest en gang om ugen fx og så få undervisning i ny og næ og så bare fortsat lade min egen gå som foldhest (den skal ikke sælges). Det koster jo knap så meget. smiley

Har i selv stået i situationen og hvad gjorde i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Egen hest + part på anden hest?
  • #2   19. jan 2015 Min veninde har egen hest og så også en part smiley Og det er opstalning og part på en rideskole smiley

• #3   19. jan 2015 Det synes jeg du skal gøre, altså at du finder en hest at ride, og så synes jeg du måske skulle få en part til din fjordbolle, som kunne komme og ride den et par gange om ugen? smiley

• #4   19. jan 2015 Jeg har min egen lille pony fis, og så har jeg en låne hest, som jeg dog ikke har nogen udgifter på, andet end sjov og ballade (træning, arrangementer, udstyr mm). smiley

• #5   19. jan 2015 Mens min hoppe var drægtig havde jeg også part på hingsten som blev far til føllet smiley

Egentigt blev min egen hoppe også trænet sindssygt meget i den periode - men jeg lærte bare sindssygt meget af at træne den unghingst. så kunne slet ikke sige nej smiley

Synes det fungerede rigtig fint - fik noget forskelligt ud af de to heste og lærte altså bare sindssygt meget med ham vildbassen, så det var jeg rigtig glad for smiley

Sidste vinter tilred jeg også en venindes unghest - min egen kan ikke rides særlig meget, så jeg savnede ridningen. Og så stod venindes krikke tæt på og hun kunne ikke helt overskue opgaven selv. Det var en super fin aftale smiley

Hvis man har overskud til at passe sin egen hest ordentligt og samme tid have en part, så er det da bare med at gøre det smiley !

• #6   19. jan 2015 Jeg har aldrig rigtig forstået dem der har en hest bare for at har den, altså hvis de ikke rider på den smiley
    Hvorfor gider man bruge penge på at have en hest som man alligevel ikke kan ride på?!
    og særligt hvis man ikke rigtig har råd, til fx undervisning mm.
    Hvorfor så ikke sælge den til nogen der kan og vil bruge den til ridning.
    Med mindre at det smiley er en hest der er gammel eller har en skade som gør at man ikke kan ride den, så kan jeg bare ikke forstå formålet med at bruge så mange penge om måneden på en hest som man ikke rigtig har noget ud af.

• #7   19. jan 2015 Mette S
    Alle folk er forskellige. Du har måske hest for at ride på den og konkurrere på den mod andre ryttere og heste... Men fordi det er sådan, du vil holde hest, betyder det jo ikke, at det er sådan, alle andre vil holde hest.
    Hvis jeg ikke kunne ride på min, ville jeg stadigvæk beholde hende - hun er, i mine øjne, verdens dejligste pony! Kunne ikke tænke mig nogen anden pony end hende. smiley
    Det er vel ens eget valg, om man vil bruge alle sine penge på en (måske) uridelig hest, eller om man aldrig i sit liv kunne finde på at bruge så mange penge på et dyr, der i virkeligheden ikke rigtig kunne noget.... smiley

Til TS:
    Hvis jeg var dig, ville jeg se, om jeg kunne finde en god part, som jeg kunne ride lidt på. smiley Har aldrig stået i situationen, men synes ikke der er noget forkert i det, hvis det er det, du føler for. smiley

• #8   19. jan 2015 Mette S: Nu skal jeg lige holde tungen lige i munden - må indrømme at din besked er sindssygt provokerende...

Jeg har tre heste hvoraf ingen af dem kan rides som man nu vil ride en egentlig ridehest. Jeg har min gamle dame på 18 som holdes i gang men ikke kan holde til hård ridning eller arbejde - grundet nedsat hjertefunktion; grundet et langt, hårdt liv. Skulle jeg bare aflive eller sælge en hest fordi den ikke lige kan bruges til fast ridning længere? Så efter at hun har båret mig på sin ryg i 7 år skal jeg bare smide hende væk? Føj. Hun er pt min dyreste hest og har det sidste år kostet mig ca 15.000 i kiropraktiske behandlinger og massage. En pris jeg med GLÆDE ville betale igen - også selvom hun ikke kan rides. Så har jeg en skøn pony, som er købt til selvskab, som er for lille til mig. Og en unghest som skal i gang med tilridning når han engang er klar.

Jeg vil gerne bruge penge på min hest - selvom den ikke kan rides - fordi den er et levende væsen. Fordi den bringer mig glæde og fordi jeg har <b>valgt at tage ansvar</b> for dens liv da jeg anskaffede mig den. Jeg kan ikke fordrage dagens "brug-og-smid-væk" kultur. Så længe min gamle hoppe lever et værdigt liv, har livsglæde og energi - så betyder det da intet at hun kun kan holde til korte rideture og ellers "bare" bliver trænet fra jorden (og tilfældigvis koster mig en hel del penge).

... min hest bliver ikke ulykkelig fordi den ikke bliver redet og alderdom er ingen sygdom, det er en del af livet og min hest skal helt bestemt også have lov at nyde sin pension.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #10   19. jan 2015 Mette S: Det er da også planen, at den skal rides igen. smiley Og så er jeg én af dem, der fik min pony i fødselsdagsgave i teenageårene, hvor forældrene betalte alt. Det tager trods alt lidt længere tid at spare sammen til sadler osv, når ens forældre ikke lige betaler og man ikke har fast arbejde.
    Regner med at købe en sadel til april, men der er jo længe til. smiley

Økonomi kan jo ændre sig ved skilsmisser osv. Så længe det bare er en midlertidig situation, kan jeg ikke se ideen med at sælge. smiley

• #11   19. jan 2015 Nej nu syns jeg også at folk her inde som fx F&F glemmer at læse hele mit indlæg.

Jeg skriver bla. at hvis det er en gammel hest eller den er skadet, så den ikke kan sælges kan jeg godt forstå at folk beholder dem.

Det jeg har svært ved at forstå er at folk der ikke har økonomi mm til at have en hest, så ikke skiller sig af med den.
    Jeg ser bare oftere og oftere heste der går for lud og koldt vand, og som ikke får smed når de trænger, og som måske rides med forkert udstyr fordi ejer ikke har råd til at købe noget der passer ordentlig.
    Det syns jeg er synd for hesten, og hvis man er i den situation, så mener jeg at man er uansvarlig hvis man ikke skiller sig af med hesten, hvis man ikke har råd til at sørge ordentlig for den.

Jeg siger ikke at det er tilfældet for TS, men jeg ser det oftere og oftere.

Og jeg bliver lidt harm over at skal have skudt i skoene at jeg bare er en "brug og smid væk" rytter.

Min gamle hest havde jeg i 11 år, og selv om div. trænere sagde at den aldrig ville komme langt pga. den sind, så nægtede jeg at give op, og fik med hjælp fra den rigtige træner (efter at have redet ved mange forskellige) hesten til at kunne gå S øvelser i dressuren og startede op til MB på distrikts plan på den, inden den desværre måtte aflives pga. en fold skade.

og jeg har planer om at min nye hest skal blive hos mig til den dag han skal til de evige græsmarker, og der er forhåbentlig mange år til....

• #13   19. jan 2015 Mette: Det er bestemt ikke for og sige at du er "brug og smid væk rytter" - det er mere vores kultur som generelt er præget i den retning...

Har læst dit indlæg igen og nu kan jeg se hvad du mener, men det var ikke særlig tydeligt ift ældre / syge heste - så den tager jeg gerne på mig smiley

• #14   19. jan 2015 Ved ikke om man kan kalde det decideret part.
    Men da jeg havde min palomino hoppe i sommers, red jeg også min venindes frieserhingst da hun var faldet af og havde brækket ryggen. Red den frem til september (hver dag - to heste), og tog den med til stævner. Nu rider jeg den stadig engang imellem når ejer ikke selv har tid.
    Og selvom jeg i mellem tiden lige har hentet en ny hest hjem i december, rider jeg en anden venindes unghest på 4 og hendes M-hest, og når en af opstalderne på jobbet ikke kan nå hendes hest, tager jeg også den. Nogle dage står jeg gerne med 2-3 heste at ride smiley

For mig fungerer det fint - den eneste jeg betaler til er jo så min egen. Og selvom jeg bliver fysisk træt af 3 heste, klager jeg ikke, da jeg rigtig godt kan lide at prøve andres heste og udvikle mig derved. Og så er det nemt, da alle heste står på mit job smiley

Kommentér på:
Egen hest + part på anden hest?

Annonce