Pludselig nervøs pony Pludselig nervøs pony
Hej,
jeg har en meget nervøs pony, som jeg søger nogle gode råd om.
Jeg købte Sinatra for lidt over et år siden, og i starten gik det rigtig godt. Han var lidt opmærksom, men det var aldrig et problem. Vi havde dog nogle trailer problemer, som vi fik bearbejdet igennem 6 måneder.
Her i efteråret besluttede vi os for at prøve noget nyt foder, som skulle gøre ham lidt mindre opmærksom, da det vi startede med at bruge på ham, havde havre i. Det nye foder startede med ikke rigtigt at have nogen effekt, men han begyndte desværre at tabe sig lidt af det. Vi gav ham derfor mere end hvad foderplanen for hans vægt sagde, og det var på dette tidspunkt hans nervøsitet startede. Det viste sig så at han fik alt for meget af foderet, hvilket gjorde ham meget nervøs, og opmærksom.
Det startede med nogle små trailerproblemer, men efter dette begyndte det også at påvirke ridningen. Han blev hurtigt bange for små ting, og stak af i galop hver gang noget gjorde ham bange (fx en fugl der går forbi).
En dag red jeg på en åben mark, hvor en fugl gik forbi, og stak derfor af i galop. Da jeg ingen sadel eller hovedtøj havde på, eller nogen kontrol havde over ham, faldt jeg af og brækkede fingeren. Dette gjorde at han stod stille / blev longeret i 3 uger. I disse 3 uger skiftede vi til det foder han startede ud med at få, indtil vi fandt noget andet. Vi købte herefter det foder han plejede at få ved både forrige, og forrige forrige ejer. Foderet hedder "spillers cool mix", hvor vi så supplerede med magnesium, som skulle have en afslappende effekt. Vi giver ham hvad foderplanen siger hans vægt skal have, og for ikke at tabe sig, har han fri adgang til wrap.
Jeg begyndte at ride ham normalt igen, men intet har ændret sig. Han er stadig meget nervøs, og det er begyndt at blive et rigtigt stort problem fo mig. Jeg er næsten overbevist om at foderet ikke er problemet, da hans som sagt har fået dette tidligere, uden nogle "bivirkninger."
I starten var problemet mest i ridehuset, fordi han var bange for, at der ville komme nogle ind af døren, og fordi han ikke kan se men kun høre, hvad der sker udenfor. Hver gang jeg rider forbi døren i ridehuset, hopper han til siden. En dag da nogle trådte ind af døren stak han så hurtigt af, af jeg faldt af. Problemet er helt sikkert værst når jeg rider derhen i mørke, eller blæst.
Problemet i ridehuset er selvfølgelig irriterende, men jeg er bare begyndt at ride på banen oftere.
Nu er han så begyndt at blive nervøs alle steder. På marker, ved vejen, i ridehus, i skoven og på banen. Jeg falder jævnligt af, samt er meget tæt på at falde af ham. Grunden til jeg falder af er, at man slet ikke kan forudse hvornår han bliver bange. Lige pludselig bliver han det bare, og så vender han sig om så hurtigt han kan, og stikker herefter af i galop, hvor jeg ingen kontrol har over ham.
Når han gør det bliver jeg hverken sur på ham eller bange, men det er rigtig irriterende at være i dårligt humør efter hver ridetur.
Hans nervøsitet gør også, at han ikke kan gå i trailer.
Jeg har simpelthen ingen ide om hvad problemet kan være, og søger derfor nogle råd. Vi er mere end villige til at få professionel hjælp, jeg ved bare ikke hvem jeg skal kontakte, med et problem som dette. Det er et problem han aldrig har haft, og jeg har heller aldrig oplevet ham på denne måde. Han er på fold 8 timer dagligt, og bliver redet 6 gange om ugen, så det er ikke fordi han ikke bliver motioneret nok.
Det er super ærgerligt, og jeg kan på nuværende tidspunkt ikke komme til nogle stævner, træninger eller lignende.
dec 2014
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 91
maj 2013
Følger: 114 Følgere: 249 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 614
aug 2010
Følger: 94 Følgere: 92 Heste: 8 Emner: 71 Svar: 965
nov 2006
Følger: 90 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 176 Svar: 1.337
aug 2010
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Magnesium virker kun hvis hesten er i mangel af det :o)
Har læst en del indlæg - bla. på HN hvor folk der havde heste der var "overnervøse" så og sige tit var skæve/låste i nakken og det derfor forsvandt efter de var rettet.
Der udover; diverse cool mix indeholder tit stadig meget stivelse, så det kunne være et skud og skifte til noget andet foder.
Ville også kigge på om der er lavet nogle ændringer i foldtid, vaner osv.
Få evt. en træner ud der kan hjælpe med diverse problemer der er opstået :o)
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Ift. fodring ville jeg simpelthen køre hesten over på lucerne og mineraler samt så meget hø/wrap den kan tåle (helst fri adgang) - så kan du være sikker på at det ikke er fodret som gør det. Bliver den for tynd på det kan man supplere med noget tilskudsfoder og du kan stadig bruge magnesium hvis du føler det gør nogen forskel for hesten. Det hjælper dog kun hvis hesten mangler magnesium
Som allerede nævnt er kiropraktor nok en god ide og ellers vil jeg også tale varmt for at få taget en blodprøve. Så kan du se om hesten mangler nogle vitaminer som kan gøre at hesten er lidt rundt på gulvet og bliver nervøs
aug 2010
Jeg har haft en mand der hjalp med at træne trailer, og han kommer jævnligt og snakker med os. Men udover det er der inge.
Jeg føler bare ikke at han spænder i nakken?
Men vil kigge på foderet, samt blodprøve og kiropraktor
Pludselig nervøs pony