{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
784 visninger | Oprettet:

Argh sandkolik! {{forumTopicSubject}}

Havde dyrlæge til Luna i dag p.g.a. sandkolik.

Han sagde, at det var helt vildt så mange, der får det lige nu, han havde haft 11 tilfælde bare i weekenden, fordi markerne er så mudrede lige nu. Han havde opereret en, som desværre døde, hvor der blev taget 30 kg sand ud. Hans råd var: at hegne folden ind, så de kun går, hvor der er ikke er græs (så de ikke bliver fristet til at nippe efter det), give masser af stråfoder, og evt. loppefrøskaller eller hørfrø. Og ellers bare håbe på, at det snart bliver frostvejr igen.

Øv altså, andre med de samme problemer?

I hvert fald, pas på mudderet derude!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Argh sandkolik!
  • #1   12. jan 2015
    Har en der heldigvis er klog nok til at holde sig til grovfoderet eller ingenting - mulen er ret afslørende for om hun har spist den smule nedbidte græs der er :o).

• #2   12. jan 2015 Jeg har haft gærringskolik 2 gange med en måned i mellem, og ja generelt kolik alle former er der enormt mange der har haft i år..
    jeg har aldrig i de 6,5år jeg har haft egen hest haft kolik på nogen af dem jeg har eget, men bang sagde det pludselig..

Er også startet på loppefrøskaller kur i dag, fordi de er begyndt at måtte komme på fold igen efter kolikken og har set dem gå og nusse i mudret med mulen så nu begynder jeg at forebygge så det ikke pludselig kommer

• #3   12. jan 2015 loppefrø skaller og hø på folden,så burde det kunne klares smiley

• #4   12. jan 2015 Hold da op, 30 kg!! Har der intet mad været på folden til den??
    Skrækkeligt, for hest og ejer smiley

• #5   12. jan 2015 Heldigvis gives der hørfrø i hele vinterhalvåret hvor min er opstaldet.. og så er der noget strå på folden at gumle i..

• #7   12. jan 2015 7-9-13 har jeg heldigvis aldrig ejet en hest der fik kolik, af nogen art!! Og det strækker sig efterhånden til 18 år smiley

Grovfoder på folden i god kvalitet hjælper en del, samt loppefrøskaller, det er første år jeg giver min dem, og kun fordi jeg vandt en spand smiley

• #8   13. jan 2015 min hest har haft sandkolik to gange, selvom vi har gjort alt for at forhindre det begge gange, og stadig gør.
    det var rigtig slemt begge gange, men hun kom heldigvis over det, men det varede omkring 3-4 dage hver gang hvor olie.kom.I hende, smertestillende og gå tur en million gange... og så ellers holde øje med den dag ud og dag ind.. smiley

• #9   13. jan 2015 jeg giver loppefrøskaller fra Blue hors, masser af halm ude på folden og masser af gulerødder, for at undgå sand kolik, ifgl. min dyrlæge er det fordi de ikke har andet en rødder (der er ikke nok græs på foldene på denne årstid) og hvis det bliver rigtig slemt så er mine kun ude i et par timer eller 4 om dagen og så får de hø i boksen resten af tiden.

• #11   13. jan 2015 Vi havde en som fik både luft og sand kolik sidste år, vi gav loppefrøskaller, og så giver vi altid mash, da det er godt for maven smiley
    desværre har vi lige måtte sige farvel til samme hest i år, da hun fik kolik/forstoppelse og der gik hul på tarmene, desværre er nogle heste mere sarte angående disse kolik opståender smiley

• #12   13. jan 2015 En af hoved årsagerne til kolik er jo netop også at hestene ikke drikker nok når det er koldt og hvis de går ude i mange timer hver dag i kulden.
    Jeg giver også min mash netop for at sikre at den får noget ekstra væske her i den klode tid.

• #13   13. jan 2015 Havde engang en hest som fik sandkolik - dyrlægen var ude og skyllede ham 3 gange, sagde det var ikke så slemt.. 3 timer senere blev han aflivet pga tarmslyng!! Pas på smiley

De heste jeg har nu har heldigvis for travlt med at lege til at æde jord smiley

• #14   13. jan 2015 hvad er mash?

• #15   13. jan 2015 Slubber mash hedder det.... Det e et foder som man blander med varmt vand, så det bliver lidt ligesom varm grød. Man kan blande mere eller mindre vand i efter hvor tyndt man vil have det. Jeg blander det altid ret tyndt, netop for at han får noget væske indenbors. De fleste heste er helt syge med det.
    Min får det når han er blevet redet, hvis det altså ikke lige falder sammen med hans eftermiddags fodring.
    Jeg bruger det lidt som forkælelse/godbid.

• #16   13. jan 2015 okay. tak, det må jeg lige læse om smiley

• #17   13. jan 2015 Der er også blevet solgt rigtig mange 'Physillium Husk' og jeg bruger det også selv smiley det er imod sandkolik, men det er også forebyggende.

• #18   13. jan 2015 Min får Hippolyt Glyx mash 3-4 gange om ugen, den er sund, samtidig med den er god smiley
    Og så får han Linustar om vinteren, det er gule hørfrø, samt jeg er meget obs på han drikker nok... smiley

• #19   13. jan 2015 Dem som har tendens til at decideret ÆDE sand ude hos os har en lukket mundkurv på i de timer de går ude på deres jord fold og de får selvfølgelig loppefrø i deres mad og wrap ved siden af. Der bliver ofte lavet gødningsprøver for at se hvor meget sand der er i mavsen.

Kommentér på:
Argh sandkolik!

Annonce