{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sår - Hvorfor kommer der ikke hår på igen?
  • #1   6. jan 2015 Dengang jeg skrev OSO, skulle man vælge et job, man ville skrive om? smiley

• #2   6. jan 2015 Jeg vil skrive om veterinær sygeplejerske, og mit fordybelses område er sår smiley

• #3   6. jan 2015 nååååå! Det lyder spændende! smiley Held og lykke med det så. Kan desværre ikke hjælpe dig. smiley

• #4   6. jan 2015 Takker smiley

• #5   6. jan 2015 uden at vide det så vil jeg tro det har noget med ar væv at gøre

• #6   6. jan 2015 Vores gamle fjordhest fik det efter hun lavede et flot Harry Potter ar på røven. Mener det har noget med arvævet at gøre, men vil anbefale dig at ringe og spørger en dyrelæge:)

• #7   6. jan 2015 Det kunne da være ret relevant for opgaven at interviewe en veterinærsygeplejerske om det smiley

• #8   6. jan 2015 Prøv at ringe til én og spørg :)?
    Har dog oplevet at der kan vokse hvide hår ud igen, efter sår eller slid på pelsen. (af udstyr, andre heste osv..) Men et eller andet må tage skade og skylde enten hvide hår eller intet smiley

• #9   6. jan 2015 Min røde dame har haft sår på forbenene, hun har nu to hvide streger af pels. Kan prøve at tage billeder af det til dig, hvis det er - hvis hun altså ikke er en stor mudderklump lige nu smiley

• #10   6. jan 2015 det afhænger så vidt jeg ved af dybden på såret
    hvis det kun overfladen så vokser der alm. hår ud igen

er såret lidt mere en overfladisk kommer der hvide hår i stedet og er såret dybt er der stor sandsynlighed for at hårsækkene er ødelagt/væk og derfor kommer der ikke nye hår

• #11   6. jan 2015 Efter et sår kommer der arvæv, men der er gode erfaringer med at mindske genen fra arvæv ved brug af back on track, pga. den øget blodgennemstrømning.
    Det kunne være en spændende vinkel på en OSO opgave om sår.
    Jeg har en hoppe som gik gennem et hegn, og var indlagt 10 dage pga. skaderne. Efter 2 år var der stadig sårskorpe på, og der var overhovedet ikke anlæg til hår på det gamle sår. Efter 1 måned med BOT-produkt faldt sårskorpen af, og der begyndte at vokse hår på området igen. Dog mangler der stadig en lille stribe hår, som nok aldrig kommer.
    Jeg ville klart ringe til en dyrlæge og høre.. Forbered nogle spørgsmål, og send dem en mail om du kan få lov til at ringe på et tidspunkt hvor du ikke forstyrrer smiley
    Måske endda ring til landbohøjskolen. De får nogle ret vilde tilfælde ind smiley

• katrine
    katrine Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 36 Følgere: 14 Svar: 228
    #12   6. jan 2015 hårsækkene sidder jo i de første par lag hud, så hvis de bliver revet af, vokser pelsen jo ikke ud igen, fordi der intet er at vokse af. det gælder også hvis hesten (et hvilket som helst væsen med pels) fx. får et gabende snitsår der ikke bliver syet, men selv vokser sammen.
    hvis hårsækkene kun er beskadigede kan de til en vis mængde reparere sig selv, hvorfor der kan opstå hvide hår.

Men da jeg ikke er nogen brugbar kilde og sådan set bare kan fylde dig med løgn uden at jeg selv ved det, så prøv evt. at skrive/ringe til en kyndig (vetærinær)sygeplejerske? smiley ar uden pels gælder jo alle dyr med pels og ikke kun heste - men huden reagerer på samme måde smiley

Kommentér på:
Sår - Hvorfor kommer der ikke hår på igen?

Annonce