HJÆLP - hvilket slags dækken bør jeg bruge ? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer her inde på hestegalleri.dk
Jeg har brug for hjælp, og vil meget gerne have jeres mening/forslag til, hvad jeg skal gøre...
Hvilken "påklædning" jeg bør bruge til min hest, der er gået fra løsdrift døgnet rundt til ind i en boks om natten.....?
Det drejer sig om at jeg har 1 lille hest og en lille blanding af en miniature og shetter, der hidtil har haft en fint stor fold at være på og en løsdrift, de frit kunne gå ind og ud af, på vores lejede lille landejendom. Vi muger jævnligt ud i løsdriften og har fået lavet en fin madras efterhånden, og hypperne har fået foder og hø hver dag derinde.
I mellemtiden har vi arbejdet på at lave bokse til dem inde i en lille stald, vi har... Nu er de så færdige og vi er begyndt at have hestene inde om natten. De får selvfølgelig stadig hø og foder hver dag.
Indtil nu har hypperne gået uden dækken af nogen art, og jeg har kun haft et ulddækken på den største et par enkelte gange, når hun var helt gennemblødt af regn.
Men nu er jeg så kommet i tvivl om jeg burde give dem noget på, når de skal ud på folden i dagstimerne? Der er jo alligevel en del forskel på temperaturen ude i løsdriften og i stalden... :-S
nov 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 140
ingen dækken
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Ingenting, de har deres vinterpels :o) Heste på boks behøver ikke dækken.
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 6 Svar: 690
Det skal styrt regne i ca. 14 dage før en hest bliver våd helt ind i underpelsen, hvis den er vandt til at gå i løsdrift. De sætter en meget tyg og tæt underpels som næsten er ubrydelig.
Hvorfor tage dem ind om natten, hvis det var mine heste, var de helt sikkert blevet meget utilfredse, løsdrift er optimalt hestehold efter min mening. De høre ikke til indespærret i en box
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 5
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 5
Men ved ikke ?
:o)
sep 2007
De kan fint klare temperatur foreskellen :o) Og medmindre stalden er meget tæt og opvarmet, så er foreskellen faktisk ikke så stor i de fleste stalde.
Så din hest kommer ikke til at fryse :o) Du kan måske opleve den kommer til at svede inde i stalden, men ikke fryse når den kommer ud.
sep 2007
Hvis din hest fryser, så er du ikke i tvivl - så står de og ryster over hele kroppen :o)
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 6 Svar: 690
Du kan mærke den tygge pels ved at "skille" den ad, så kan du også se hvor tæt den er jeg er 200 på at den bette ikke fryser, og vi har jo ingen kulde i år.
Sidste år i snes med -15 grader stod vores 1 års ude med måsen imod vinden og sne på bagen, og jeg tænkte at den dog måtte fryse, og så gå dog ind med dig, tænkte jeg, men aldrig har hun fråsset og nogen sinde været syg. Tror bare det er os der er lidt pyldret, hestene har det super
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Men nej, ingen dækken, de sætter-smider ikke pels efter at de er på stald om natten.. De følger lyset og vil nok snart begynde at fælde lidt, da vi har haft årets korteste dag
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
HJÆLP - hvilket slags dækken bør jeg bruge ?