{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.187 visninger | Oprettet:

Hvordan ville I reagere? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Jeg oplevede i dag en sikkert 'normal' situation hvis man gik rundt i zoo eller noget, men når det sker i helt andre forbehold, så blev jeg godt nok fortvivlet om hvad jeg skulle gøre og om jeg skulle gøre noget...

Her i dag da jeg var på vej ned til hesten, på cyklen som sædvanligt, så jeg at der stod en lille familie(mor,far og 2 små piger) ved hegnet til min hest og hendes to foldkammerater. Da jeg kom tættere på lignede det gevaldigt at de gav dem noget. Eftersom at jeg kom tættere og tættere på, blev jeg meget fortvivlet om jeg skulle gøre eller sige noget, og imens cyklede jeg bare forbi uden at gøre noget..
Da jeg så kom ind i stalden tog jeg selvfølgelig hestens grime og gik ud på folden og hentede hende.. Da de så opdagede at det rent faktisk var MIN hest de stod og fodrede på, gik de så videre.

Det var en VIRKELIG underlig situation, at der står vidt fremmede mennesker og fodrer heste på en privat gård. Selvfølgelig ligger gården i en lille landsby og der er mange andre ejendomme rundt omkring, men ALDRIG har jeg oplevet noget lignende.

Hvad ville I gøre i sådan en situation? Hvis I overhovedet ville gøre noget?? smiley

M.v.h den meget fortvivlede ejer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan ville I reagere?
  • #2   28. dec 2014 Ingenting så længe det bare er brød rester gulerødder mv. smiley ville bare synes det var hyggeligt! smiley

• #3   28. dec 2014
    Nej, jeg ville ikke gøre noget. Folk fodre hestene i god mening, så hvis de holder det til gulerødder, æbler eller rugbørd så genere det mig ikke.

Har man en hest, man ikke vil have fodret så ryk hegnet væk fra vejen eller sæt tydelige skilte op. Det kan være en hest med EMS eller forfangenhed man ikke vil have skal have alverdens sukker fra gulerødder, brød mm.

Men ellers, så ville jeg virkelig ikke gøre noget - det kan ikke hidse mig op overhovedet.

• #4   28. dec 2014 Ikke en masse når det var en familie tvivle
    Meget stærkt på de sammen
    Med deres børn var i færd med forgifte jeres heste smiley tænker forældrenes børn gerne ville give hestene et par skiver brød
    Æbler eller lign det er bestemt ikke
    Noget jeg ville hidse mig op over smiley tænker endda jeg havde stoppet op og spurgt om de ville kæle for hesten kunne de
    Komme med ind smiley

• #5   28. dec 2014 Jeg kunne ikke se hvad det var at de gav dem... Netop derfor var jeg sådan lidt i tvivl om jeg skulle være ligeglad eller ej smiley
    Selvfølgelig hvis det bare var brød rester eller andet, så ville jeg helt klart ikke have noget i mod det!

• #6   28. dec 2014 Altså, hvis der kom nogle og gav mine heste græs, gulerødder eller lignende, så ville jeg være fuldstændig ligeglad.. smiley

• #7   28. dec 2014 Jeg er bestemt heller ikke vred eller noget! Jeg blev bare virkelig underlig over det, da jeg ikke har oplevet sådan noget før! smiley

• #9   28. dec 2014 Hvis det var mine heste havde jeg stoppet op og pænt forklaret dem at de ikke måtte give hestene noget. Både fordi hestene eventuelt kunne blive syge men også fordi at de kunne komme til at give dem noget som var på dopinglisten som kunne betyde at hesten ville blive taget i dopingprøve til et stævne.

Så ville jeg spørge pigerne om de ville klappe hesten når jeg havde taget den ud af folden og fortalt dem lidt om hesten.
    Så var de gået derfra med en god oplevelse og ville fremover kunne sige Hej til din hest uden at behøve at give den godbidder.:-)

• #10   28. dec 2014 Personligt ville jeg ikke lade andre fodre min hest, uden min tilladelse. Os når jeg tager på forskellige dyrskue sætter jeg et pænt skilt op, hvor der står at hesten ikke må fodres og der er også sat på hendes boks derhjemme smiley

• #11   28. dec 2014 Jeg kunne bare ikke se hvad de gav dem, kunne bare se at de gumlede løs på et eller andet.. Ville heller ikke overbeglo dem da jeg cyklede forbi dem, det ville jeg også noget var lidt mærkeligt hvis jeg gjorde! smiley

• #12   28. dec 2014 Nej præcis... Det er jo trods alt ikke zoo, og det er heste der står privat! Derfor var jeg også i tvivl om jeg burde sige noget smiley

Men hvis jeg ser det ske igen, så vil jeg i hvert fald lige tjekke og spørge hvad det er de giver dem, også måtte man jo tage den derfra smiley

• #13   28. dec 2014 Sidste år, da jeg var på dyrskue kom der nogle fulde mænd hen og gav vores række af heste foderprøver og jeg sagt pænt nej tak, da min hun har sit eget foder, som hun er vant til smiley Og selvom det var brød, ville jeg sige pænt nej tak, da de jo ikke ved om hesten vil bide eller noget andet. Også synes jeg bare ikke man fodre andres heste uden tilladelse smiley

• #14   28. dec 2014 Anna - nej præcis. Det er underligt at fodre andres dyr uden tilladelse. Og hold da op en underlig opførsel af de fulde mænd smiley Der ville jeg nok blive lidt sur... Men når det bare er sådan en sød lille familie... ÅH, jeg er splittet smiley

• #16   28. dec 2014 Jeg ville stadig sige pænt nej tak, men i steden for tilbyde dem en håndfuld af mit eget foder, mens jeg er der smiley

• #17   28. dec 2014 Tusind tak for svar. Jeg ved hvad jeg skal gøre næste gang det sker smiley
    Men det er da spændende at høre hvad I ville gøre!

• #18   28. dec 2014 jeg tror jeg var stoppet op og havde pænt spurgt dem hvad det var de gav min hest. Både for lige at gøre det klart for dem, at det altså ikke er alle heste man bare kan proppe mad i, både for hestenes skyld men evt. også for børnefingres skyld. Derefter kunne de komme ind og se hesten rigtig hvis de havde lyst smiley

• #19   28. dec 2014 vores nabo giver vores heste æbler fra deres træer i haven og der kommer af til en dame/bedstemor forbi med barnebarnet i en klapvogn - de giver dem gulerødder - hestene elsker det og spotter dem på lang afstand smiley

mvh Ponymor

• #20   28. dec 2014 Jeg ville stoppe op og sige at de ikke måtte fodre på mine heste uden min tilladelse, da jeg nemlig er en af de uheldige med forfanget heste .

• #21   28. dec 2014 Distriktmester - Jaa, men naboen er vel også en person der kender hestene og ejerne? smiley
    Disse mennesker har jeg aldrig før set! Men selvfølgelig hvis det er nogen man kender, så kan man vel være helt tryg smiley

• #22   28. dec 2014 Hvis det ikke gør dig noget, at de får de ting de kan tåle, så ville jeg sætte et skilt op hvor der står noget i retning af:
    Hej søde mennesker, som gerne vil forkæle os. Vi vil gerne have en gulerod i ny og næ, men hverken hver eller hver anden dag, for det kan vores maver ikke tåle smiley

• #24   28. dec 2014 Hippie - Jeg tror nu ikke at det er hver dag eller sådan at de giver dem noget, ellers så er de der bare når jeg tilfældigvis ikke er der smiley Jeg har været på gården i et lille halvt år måske, og det er første gang at jeg har oplevet det, så tror nu nok ikke at det sker så tit smiley

• #25   28. dec 2014 Lykke theis - Jep! Jeg har også tænkt mig at tage en snak med dem, hvis jeg ser det igen! I hvert fald bare for at tjekke hvad det nu er at de giver dem smiley

• #26   28. dec 2014 Jeg ville nok høre hvad de gav hestene. Også fordi jeg ved at folk IKKE ved at heste kan have sarte maver. Jeg tog en nabo til den sommerfold min hest gik på i at fodre med plæneklip. Det havde de åbenbart gjort flere gange og blev overrasket da jeg sagde at hestene kunne blive syge af det. Også er der jo lige pointen med at de kan komme til at give noget som er på dopinglisten. F.eks. chokolade...
    Men tag da en snak med dem, hvis de skulle komme igen.

• #27   28. dec 2014 vil sige til dem at det er okay de giver brød men det skal være knas tørt når de giver det

og max 1 æble til hver hest om dagen

og hellere dele ud ved at kaste med maden end at give med hånden

• #28   28. dec 2014 Det er også bare for at få noteret ned, hvad hestene gerne må få smiley

• #30   28. dec 2014 Carina - Ja, jeg vil helt bestemt også tjekke op på det næste gang! Det kan jo sagtens være en familie uden kendskab til heste, så det er jo ikke sikkert at de ved hvordan og hvorledes. Men jeg ville dog synes det var underligt, hvis de gav hestene noget udover det normale, altså gulerødder og brød. De gør det jo i god mening, og hvis de var i tvivl om det var noget hestene ikke kunne tåle, så mon dog ikke at de ikke ville give dem noget? smiley Man kan jo håbe! Men jeg tjekker selvfølgelig op på det næste gang!!

• #31   28. dec 2014 Jeg ville selv sige at de ikke skulle fodre min hest med noget, dette fordi han ikke skal have alverdens "goder", fordi han har Cushing smiley
    Og så vil jeg heller ikke have det, fordi han nemt bliver træls og begynder og bide/nappe hvis han får for mange godbidder/lignende.

• #32   28. dec 2014 Det er ikke i orden at fodre andres heste, uanset hvad de så gir dem. Jeg har flere gange sagt det til velmenende folk, især da,det på et tidspunkt var en ifolet hest der stod på folden.
    Mange tænker vel, herre gud, lad,dem da gi hestene en gulerod, det tager den ikke skade af.
    Nej, en gulerod er fint, men hvis der kommer flere og fodrer så får de altså meget!
    Så sent som igår stod en mor og smed brød ind til hestene.

På joras.dk læste jeg om en der smed græs ind på jordfolden til en hest, mens hun overfusede ejer om at det var dyreplageri og meget andet.
    Den staaaakkels dyreplagede hest var sådan set forfangen. Nøj, jeg havde ikke været pædagogisk hvis det havde været min hest

• #33   28. dec 2014 Cecilie - Det er rigtigt, de kan sagtens blive grådige af det. Men det har jeg endnu ikke oplevet og min hest får jævnligt en gulerød eller to smiley

• #36   28. dec 2014 Jeg har et par gange bedt (pænt selvfølgelig) folk om at lade være med at give min hest noget, også i stalden.
    Ganske enkelt fordi jeg ikke bryder mig om, at fremmede mennesker giver min hest alt muligt, heller ikke græs eller gulerødder. smiley
    Jeg giver heller ikke selv heste noget, hvis jeg ikke ved om det er i orden med ejeren. smiley

• #37   29. dec 2014 smiley må nu tilstå af vores familie sagtens kan finde på af fodre
    hvis vi går forbi en fold smiley
    Men kun med græs der kan plukkes med god samvittighed
    Vi har aldrig noget med i lommerne ( det har vores egen nemlig støvsuget smiley )

• #38   29. dec 2014 Jeg har haft min hest stående op af et sommerhuskvarter = ikke atypisk folk lige tager deres børn med hen til hestene for at give en gulerod/æble/restbrød eller fem..

Jeg har venligt forklaret folk(fx dem der kommer med to indkøbsposer m æbler til 4 heste -_- ), at vi venligst ser, at de ikke fodres udefra. Hestene kan få dårlig mave af det, man ved jo aldrig hvor mange der kommer i løbet af en dag (folk kommer jo typisk og giver noget på solskinsdagene = 4 æbler hveranden time kan blive til mange æbler i løbet af en sommerdag !).
    De fleste tager det pænt og forstår.

Personligt synes jeg faktisk det er meget flabet. Jeg går da heller ikke hen til en random labrador der løber frit i sin have og giver den kødben eller godbidder? Hvorfor er det anderledes med heste? Begge dele er nogens dyr på privat ejendom!

• #39   29. dec 2014 Ina, Hvorfor skal brøddet være knastørt?? smiley

• #40   29. dec 2014 Jeg bryder mig hellere ikke om tanken at fremmede fodrer på mine, men det man kan gøre er at gøre det til en positiv oplevelse. Hils på dem, og spørg børnene "nøj, det kan han godt lide. Hvad har i med der?", så får du forhåbentligt et positivt svar. Det kan man så vende til en læreoplevelse, hvis du nu synes at de hellere skulle give æbler/gulerødder/whatever. I kan få en god snak om hesten på den måde. smiley

På en måde er det meget rart at folk i området "kender" ens hest, for det kan være de en dag ser noget derude og kan ringe efter hjælp, sæt nu man ikke selv er der (f.eks sådan en som mig der bor alene og passer fuldtidsjob er jo meget afhængig af at naboerne har åbne øjne).

• #42   29. dec 2014 Tina - Jeg har skam ikke noget problem, jeg spørger bare hvad andre ville have gjort, da jeg selv var lidt i tvivl om man burde sige noget eller ej. Og som der er andre der påpeger, så kan man jo ikke vide hvor mange gange at de er forbi om dagen med et eller andet. I længden kan det vel godt være usundt hvis de får flere poser gulerødder om dagen mv.
    Og i så fald hvis jeg har et problem, så er det at jeg ikke nåede at se hvad det var at de gav dem. HVIS det var et stykke brød, gulerød mm. så havde jeg skam intet imod det. Men tænk nu at det ikke er hestekender der 'fordrer' på min hest, så er det ikke sikkert at de er vidende omkring hvad de kan tåle eller ikke kan tåle. Derfor har jeg fundet ud af at det er vigtigt lige at tage fat i dem, hvis jeg ser det ske igen. For både min hests skyld og min egen, så vil jeg hellere tage fat i dem og snakke, end at min hest måske stiller træskoene, fordi at de har givet dem noget de ikke kunne tåle smiley

God dag til dig Tina.

• #43   29. dec 2014 Tina. Hvor bor du, tror jeg samler en håndfuld børn og voksne og så kommer vi forbi med et æble og en gulerod hver, til dit føl..lyder det ikke hyggeligt!
    Måske vi os tager en gang nyslået græs med nu vi er i gang..så kommer vi tre gange om ugen smiley for det er ingen hest jo blevet syg af..

Bortset fra den islænderhoppe der ikke ku tåle æbler..

( ironi og dårlig humor forefindes i dette indlæg) men håber du kan se pointen smiley det er ikke det at,en står og gir lidt, men at mange måske kommer forbi med noget, og at de ikke altid ved hvad heste tåler.

Friskt brød kan gi spiserørsforstoppelse, tørt brød med mug er ikke bedre..

• #45   29. dec 2014 Tina, et æble eller to går også nok og jeg har aldrig overfuset nogen. Men dem der kommer med et par indkøbsposer med nedfaldsæbler og kaster ind til 4 heste... Ja se det kan give noget af en mavepine.

Folk gør det i god mening, men de kender ikke den evt konsekvens.

Jeg siger igen, man går da heller ikke hen til en fremmed hund der går løs i haven og giver den et kødben?

• #46   29. dec 2014 Boz

for at undgå forstoppelse har stået med en kolik hest fordi den havde fået for meget ''vådt'' brød frisk brød og forestil hvis 10 familier kommer forbi med ''vådt'' brød

og siden den omgang kolik har det bare været en regel at det skal være knas tørt og jeg får helt ondt i hjertet når jeg ser nogen give ''vådt'' brød til heste selvom det er hestepiger med deres egne heste

og så bliver knastørt brød heller ikke muggen og jeg syntes ikke det er lækkert min hest får brød med muk smiley når jeg bagefter kommer og kysser hende på mulen xD

• #47   29. dec 2014 Ina, Øv med hesten smiley Tak for forklarelsen

• #48   29. dec 2014 boz ja det var øv men krikken har det godt og den er ikke ked af at brøddet er tørt smiley

det var så lidt smiley

man kan tørre brøddet ved at skære det i skiver og så smide det i en bage form og så på radiatoren eller gulvvarmen eller på rest varmen fra ovnen

eller bare ligge det på køkkenbordet men det roder forfærdeligt smiley

• #49   29. dec 2014 Hos mine bedsteforældre bor der heste ikke langt fra hvor de bor.
    Jeg kan godt finde på at give dem græs, og det er i god mening. Det spiser de jo alligevel inde på folden, men de er meget snaksagelige og løber endda hen til mig når vi står ved folden. De vil meget gerne nusses og det er også vældig hyggeligt når man savner den der hjemme. Giver dem ikke for meget bare nogle totter til hver hest smiley De har to folde de kan gå i mellem, så det er ikke fordi vi angriber dem. De bestemmer selv om de kommer. Vi kan nemlig kun komme til dem via en offenlig gang sti. Men vil da aldrig gå op til en gårds fold. Kun hvis hestene er til at kunnne nå smiley Hvis i forstår hvad jeg mener smiley ( Dette er i en by, hvor der tilfældigvis er marker til den ene side. )

Synes ikke det ville gøre det store hvis de bare gav dem græs smiley Men jeg ville selvfølgelig blive lidt utryg hvis det var noget ikke heste venligt smiley

• #50   29. dec 2014 Så længe det er mad heste kan spise (græs, gulerødder, æbler, brød) og IKKE giftige ting! Så synes jeg det er iorden! Sefølgelig ikke 3 poser gulerødder og 2 kæmpe franskbrød men ja.. små mængder. så synes jeg det er helt iorden! Og så det sgu på eget ansvar hvis børnenes fingre bliver spist... ikke alle dyr er venlige.

• #51   30. dec 2014 da jeg var lille tog mine bedsteforældre mig tit (måske en gang om måneden?) med ned på den lokale rideskole (og hestepension) og så fodrede vi hestene på foldene med græs, æbler, gulerødder og rugbrød. Den gang vidste jeg ikke bedre og gjorde det i bedste mening. Egentlig synes jeg det er bedst hvis hesteejer sætter skilte op med fodring forbudt, for det tror jeg faktisk alle respekterer. Det er i hvert fald ikke noget at blive vred/forarget over.

• #52   2. jan 2015 Puha.. Normalt går jeg ind for, at man skal vælge sine kampe, og ikke hidse sig op over småting - men på dette her punkt er jeg altså striks. Man altså bare ikke fodre fremmede heste uden tilladelse. Der kan være rigtig mange grunde.

Herude lader vi ikke hestene spise fra hænderne, da de så vil begynde at forbinde hænder med mad, og kan få tendens til at nappe. Så det skal fremmede mennesker heller ikke gøre - heller ikke selvom der kun er tale om en tot græs eller en gulerod. Vi har også i en periode haft overvægtige heste, der gik på folde med sparsomt græs. Her var der heller ikke nogen, der skulle komme med poser med æbler og rugbrød.

Jeg oplever med jævne mellemrum, at vores heste fodres af fremmede. Jeg beder simpelthen bare menneskerne, pænt og venligt, om at lade være - og forklarer dem selvfølgelig hvorfor smiley

Kommentér på:
Hvordan ville I reagere?

Annonce