Hvordan ville I reagere? {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg oplevede i dag en sikkert 'normal' situation hvis man gik rundt i zoo eller noget, men når det sker i helt andre forbehold, så blev jeg godt nok fortvivlet om hvad jeg skulle gøre og om jeg skulle gøre noget...
Her i dag da jeg var på vej ned til hesten, på cyklen som sædvanligt, så jeg at der stod en lille familie(mor,far og 2 små piger) ved hegnet til min hest og hendes to foldkammerater. Da jeg kom tættere på lignede det gevaldigt at de gav dem noget. Eftersom at jeg kom tættere og tættere på, blev jeg meget fortvivlet om jeg skulle gøre eller sige noget, og imens cyklede jeg bare forbi uden at gøre noget..
Da jeg så kom ind i stalden tog jeg selvfølgelig hestens grime og gik ud på folden og hentede hende.. Da de så opdagede at det rent faktisk var MIN hest de stod og fodrede på, gik de så videre.
Det var en VIRKELIG underlig situation, at der står vidt fremmede mennesker og fodrer heste på en privat gård. Selvfølgelig ligger gården i en lille landsby og der er mange andre ejendomme rundt omkring, men ALDRIG har jeg oplevet noget lignende.
Hvad ville I gøre i sådan en situation? Hvis I overhovedet ville gøre noget??
M.v.h den meget fortvivlede ejer
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Nej, jeg ville ikke gøre noget. Folk fodre hestene i god mening, så hvis de holder det til gulerødder, æbler eller rugbørd så genere det mig ikke.
Har man en hest, man ikke vil have fodret så ryk hegnet væk fra vejen eller sæt tydelige skilte op. Det kan være en hest med EMS eller forfangenhed man ikke vil have skal have alverdens sukker fra gulerødder, brød mm.
Men ellers, så ville jeg virkelig ikke gøre noget - det kan ikke hidse mig op overhovedet.
maj 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 7 Emner: 33 Svar: 334
Meget stærkt på de sammen
Med deres børn var i færd med forgifte jeres heste tænker forældrenes børn gerne ville give hestene et par skiver brød
Æbler eller lign det er bestemt ikke
Noget jeg ville hidse mig op over tænker endda jeg havde stoppet op og spurgt om de ville kæle for hesten kunne de
Komme med ind
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 490
Selvfølgelig hvis det bare var brød rester eller andet, så ville jeg helt klart ikke have noget i mod det!
nov 2008
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Svar: 2.349
apr 2009
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 136
Så ville jeg spørge pigerne om de ville klappe hesten når jeg havde taget den ud af folden og fortalt dem lidt om hesten.
Så var de gået derfra med en god oplevelse og ville fremover kunne sige Hej til din hest uden at behøve at give den godbidder.:-)
okt 2008
Følger: 382 Følgere: 385 Heste: 6 Emner: 122 Svar: 649
apr 2009
apr 2009
Men hvis jeg ser det ske igen, så vil jeg i hvert fald lige tjekke og spørge hvad det er de giver dem, også måtte man jo tage den derfra
okt 2008
apr 2009
okt 2008
apr 2009
Men det er da spændende at høre hvad I ville gøre!
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.191
mvh Ponymor
mar 2007
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 62
apr 2009
Disse mennesker har jeg aldrig før set! Men selvfølgelig hvis det er nogen man kender, så kan man vel være helt tryg
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Hej søde mennesker, som gerne vil forkæle os. Vi vil gerne have en gulerod i ny og næ, men hverken hver eller hver anden dag, for det kan vores maver ikke tåle
apr 2009
apr 2009
feb 2004
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 118
Men tag da en snak med dem, hvis de skulle komme igen.
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.095
og max 1 æble til hver hest om dagen
og hellere dele ud ved at kaste med maden end at give med hånden
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
apr 2009
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
Og så vil jeg heller ikke have det, fordi han nemt bliver træls og begynder og bide/nappe hvis han får for mange godbidder/lignende.
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
Mange tænker vel, herre gud, lad,dem da gi hestene en gulerod, det tager den ikke skade af.
Nej, en gulerod er fint, men hvis der kommer flere og fodrer så får de altså meget!
Så sent som igår stod en mor og smed brød ind til hestene.
På joras.dk læste jeg om en der smed græs ind på jordfolden til en hest, mens hun overfusede ejer om at det var dyreplageri og meget andet.
Den staaaakkels dyreplagede hest var sådan set forfangen. Nøj, jeg havde ikke været pædagogisk hvis det havde været min hest
apr 2009
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Ganske enkelt fordi jeg ikke bryder mig om, at fremmede mennesker giver min hest alt muligt, heller ikke græs eller gulerødder.
Jeg giver heller ikke selv heste noget, hvis jeg ikke ved om det er i orden med ejeren.
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 150
hvis vi går forbi en fold
Men kun med græs der kan plukkes med god samvittighed
Vi har aldrig noget med i lommerne ( det har vores egen nemlig støvsuget )
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Jeg har venligt forklaret folk(fx dem der kommer med to indkøbsposer m æbler til 4 heste -_- ), at vi venligst ser, at de ikke fodres udefra. Hestene kan få dårlig mave af det, man ved jo aldrig hvor mange der kommer i løbet af en dag (folk kommer jo typisk og giver noget på solskinsdagene = 4 æbler hveranden time kan blive til mange æbler i løbet af en sommerdag !).
De fleste tager det pænt og forstår.
Personligt synes jeg faktisk det er meget flabet. Jeg går da heller ikke hen til en random labrador der løber frit i sin have og giver den kødben eller godbidder? Hvorfor er det anderledes med heste? Begge dele er nogens dyr på privat ejendom!
okt 2013
Følger: 72 Følgere: 23 Emner: 316 Svar: 3.150
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
På en måde er det meget rart at folk i området "kender" ens hest, for det kan være de en dag ser noget derude og kan ringe efter hjælp, sæt nu man ikke selv er der (f.eks sådan en som mig der bor alene og passer fuldtidsjob er jo meget afhængig af at naboerne har åbne øjne).
apr 2009
Og i så fald hvis jeg har et problem, så er det at jeg ikke nåede at se hvad det var at de gav dem. HVIS det var et stykke brød, gulerød mm. så havde jeg skam intet imod det. Men tænk nu at det ikke er hestekender der 'fordrer' på min hest, så er det ikke sikkert at de er vidende omkring hvad de kan tåle eller ikke kan tåle. Derfor har jeg fundet ud af at det er vigtigt lige at tage fat i dem, hvis jeg ser det ske igen. For både min hests skyld og min egen, så vil jeg hellere tage fat i dem og snakke, end at min hest måske stiller træskoene, fordi at de har givet dem noget de ikke kunne tåle
God dag til dig Tina.
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
Måske vi os tager en gang nyslået græs med nu vi er i gang..så kommer vi tre gange om ugen for det er ingen hest jo blevet syg af..
Bortset fra den islænderhoppe der ikke ku tåle æbler..
( ironi og dårlig humor forefindes i dette indlæg) men håber du kan se pointen det er ikke det at,en står og gir lidt, men at mange måske kommer forbi med noget, og at de ikke altid ved hvad heste tåler.
Friskt brød kan gi spiserørsforstoppelse, tørt brød med mug er ikke bedre..
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Folk gør det i god mening, men de kender ikke den evt konsekvens.
Jeg siger igen, man går da heller ikke hen til en fremmed hund der går løs i haven og giver den et kødben?
apr 2008
for at undgå forstoppelse har stået med en kolik hest fordi den havde fået for meget ''vådt'' brød frisk brød og forestil hvis 10 familier kommer forbi med ''vådt'' brød
og siden den omgang kolik har det bare været en regel at det skal være knas tørt og jeg får helt ondt i hjertet når jeg ser nogen give ''vådt'' brød til heste selvom det er hestepiger med deres egne heste
og så bliver knastørt brød heller ikke muggen og jeg syntes ikke det er lækkert min hest får brød med muk når jeg bagefter kommer og kysser hende på mulen xD
okt 2013
Følger: 72 Følgere: 23 Emner: 316 Svar: 3.150
apr 2008
det var så lidt
man kan tørre brøddet ved at skære det i skiver og så smide det i en bage form og så på radiatoren eller gulvvarmen eller på rest varmen fra ovnen
eller bare ligge det på køkkenbordet men det roder forfærdeligt
jun 2014
Følger: 17 Følgere: 20 Emner: 92 Svar: 2.264
Jeg kan godt finde på at give dem græs, og det er i god mening. Det spiser de jo alligevel inde på folden, men de er meget snaksagelige og løber endda hen til mig når vi står ved folden. De vil meget gerne nusses og det er også vældig hyggeligt når man savner den der hjemme. Giver dem ikke for meget bare nogle totter til hver hest De har to folde de kan gå i mellem, så det er ikke fordi vi angriber dem. De bestemmer selv om de kommer. Vi kan nemlig kun komme til dem via en offenlig gang sti. Men vil da aldrig gå op til en gårds fold. Kun hvis hestene er til at kunnne nå Hvis i forstår hvad jeg mener ( Dette er i en by, hvor der tilfældigvis er marker til den ene side. )
Synes ikke det ville gøre det store hvis de bare gav dem græs Men jeg ville selvfølgelig blive lidt utryg hvis det var noget ikke heste venligt
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
mar 2008
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 3 Emner: 34 Svar: 536
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Herude lader vi ikke hestene spise fra hænderne, da de så vil begynde at forbinde hænder med mad, og kan få tendens til at nappe. Så det skal fremmede mennesker heller ikke gøre - heller ikke selvom der kun er tale om en tot græs eller en gulerod. Vi har også i en periode haft overvægtige heste, der gik på folde med sparsomt græs. Her var der heller ikke nogen, der skulle komme med poser med æbler og rugbrød.
Jeg oplever med jævne mellemrum, at vores heste fodres af fremmede. Jeg beder simpelthen bare menneskerne, pænt og venligt, om at lade være - og forklarer dem selvfølgelig hvorfor
Hvordan ville I reagere?