919 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Jeres hestes fortid Jeres hestes fortid

Jeg synes det kunne være hyggeligt at høre lidt om jeres heste og deres fortid, som et lille hyggeindlæg på sådan en kold lørdag eftermiddag.

Jeg kan jo starte med mine to heste smiley

Jeg har en lille DV hoppe på 155 cm som jeg købte i juli 2011, knap 10 km fra min egen bopæl. Hun er solgt primært som dressurmusse, men kan bestemt også lide springningen. Der er intet ondt i hende overhovedet, hun har altid bukket, stejlet bidt eller vippet et øre af mennesker. (På fold er det en helt anden snak :P)
Men hende jeg købte hende af, har bestemt oplevet hende som en farlig og hest med egne meninger. Hun købte den som problemhest, hos en kvinde i Nordjylland der ville ud og rejse, og dermed ikke kunne beholde hende. De havde haft rytter på allerede dengang, og taget billeder til annoncen, men ingen vidste, at hesten faktisk bukkede alt af hvad den fik på sig, få min efter billedet blev taget.
Hende gamle ejer (som jeg købte hende af) købte hende, og brugte mange uger og måneder på bare at hygge med hende, smide tillid i hende og longere hende, indtil hun stoppede med at bukke med sadlen. Og de blev et makkerpar og kom op og starte nogle enkle LA klasser, inden jeg købte hende.
Ingen aner hvorfor hun har gjort som hun gjorde dengang, men hun kunne aldrig drømme om at prøve at kaste en rytter af nu.
Synes det er tankevækkende på en eller anden måde smiley
Og et lille billede af hende og jeg - http://hest2.webgallerier.dk/galleri/683/628/471/3412026-dansk-varmblod-bonas-fair-lucca-laksen

I april i 2014 fik jeg så hest no. 2 smiley Dodi hedder han. En sød lille welsh pony på 120 cm, sort med en flot hvid blis og sød hvid mule. Udseendesmæssig er han en charmetrold, og han er virkelig god som dagen er lang.. Men alligevel er han meget bange for hurtige bevægelser, og er stadig meget reserveret når man røre ved ham de første sekunder... Han er super sød, har gået som elevpony i 11 år ca, hvoefter han har været meget forfangen og syg, og faktisk skulle have været aflivet for et par år siden allerede. De sidste år af hans karriere smed han rytterne af, så de valgte at pensionere ham.. Herefter fik jeg ham, da rideskolen ikke rigtig kunne bruge ham til noget - og han har haft det som blommen i et æg siden.
Jeg har fået kontakt med de forrige ejere, og der har han været brugt som hyggepony til 2 teenagepiger. Jeg har altid fået at vide at min pony var blevet mishandlet af dem inden rideskolen, men de sagde at han altid har været sådan. smiley
Og her er lige et lille billede af ham - http://hest2.webgallerier.dk/galleri/810/628/471/4046667-welsh-pony-sec-b-dodi

Så er det jeres tur, kom med jeres smøre om jeres hestes fortid! smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Hænge 3 lamper op😊 500 kr.
  • Elektriker 700 kr.
  • Afmontering og montering af opvaskemaskine (plus fix af tilkalket vandhane) 1.250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jeres hestes fortid
  • #1   27. dec 2014 Spændene tråd
    Og godt skrevet om dine heste

Min Zarinas ser sådan ud
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/285110-fjordhest_lindegaards_zarina
    Hvis i gider læse med.
    VH
    Annette

• #3   27. dec 2014 Tror der kan komme en masse viden ud af denne tråd, måske en anden måde at se hestes konflikthåndtering mm på smiley hvis I forstår.

Super fine heste Rosa og Anette smiley

• #4   27. dec 2014 Samse har haft ikke haft en helt god ungdom af hvad jeg har hørt, han har haft 6 forskellige ejer fra engang i 2008 og det den 8/5-11 hvor jeg købte ham. Dengang manglede han en hel del muskler og noget mere huld. Jeg ved ikke så meget om hans fortid, udover han hvis skulle have stået en del stille, og tidligere ejer har været rigtig glade for ham. Jeg købte dog mig en hest jeg troede kunne lære mig en masse og omvendt, jeg fik mig en masse ture i jorderen, skræk for at springe, ride tur, galopere... ja bare generelt at ride -.- han bukkede, stejlede og løb af med en hele tide.. idag er der så ikke noget, udover den skønneste lille mule smiley

Trolle's fortid er dog noget mere ukendt, jeg ved ikke hvor mange ejere han har haft, hvad han har været brugt til, hvem der har avlet eller noget. Men ved at dem jeg købte ham af, havde haft ham i 2 måneder som kørepony, skulle af hvad jeg har fået af vide dengang, ikke have haft rytter på (var bange for sadlen og ridehallen i starten) skulle også være fjordhest/araber blanding, og 5 år (viste sig så at være 7½) smiley

• #5   27. dec 2014 Jeg fik i marts 2014, en dejlig lille 2 års hjem smiley
    Da jeg fik hende hjem, var hun virkelig ikke andet end skind og ben (og det har tilmed stået værre til) hun var klar til at kaste håndklædet i ringen, og var faktisk slet ikke tilstede, kun fysisk.

Donnas avler havde ingen interesse i hende, og hun skulle bare hurtigt ud af vagten, så hun blev sendt afsted til nye ejer uden sul på kroppen og uden papire eller noget andet.

Nye ejer havde hende vist nok et godt stykke tid, men havde ikke råd til at fodre på hende - så hendes fodertistand blev jo ikke just bedre af dette. November-december 2013, faldt min faster over en af disse 'AFHENT IDAG, ELLERS SLAGTES DEN PÅ FREDAG' opslag på facebook, med Donna. Min faster var hurtig til at leje en transporter og køre til fyn for at hende Donna hjem, ubeset.

Jeg fik så Donna hjem i Marts 2014, hvor hendes tilstand stadig var "kritisk" da stedet min faster havde hende stående sparende en del på foderet og hun ikke fungerede i flokken - da hun jo var det svageste led og skulle VÆK......

Men nu, 9 måneder senere har jeg mig en livsglad, smuk, 3 års hoppe, med en masse gå-på-mod, og ikke mindst krudt i røven... smiley

det har været noget af en hård kamp, men det hele værd. smiley hun fortjener kun det bedste efter det hun har været igennem, min seje lille stjerne.

FØR:

profilbillede
  • #6   27. dec 2014 EFTER: (billedet er godt nok fra i sommeres, men ja)

profilbillede
  • #7   27. dec 2014 Hold da op Hauge, det ligner jo slet ikke samme hest smiley Fantastisk arbejde.. og sikke et smukt billede.. smiley

• #8   27. dec 2014 Åh tusinde tak! :')

• #9   27. dec 2014
    Inden jeg fik hende havde hun gået rideskole i vel en tre år, dvs. fra hun var tre år gammel. På rideskolen har hun gået og haft pænt ondt, hvorfor hun også var kendt som en sur og stædig kælling ( desværre ). Før det er der så vidt jeg har forstået nogen der enten har læsset hende af på rideskolen og kørt igen, eller haft hende stående og ikke betalt boksleje og dermed taget hende i "bytte" for den manglende boksleje.

Efter rideskolen er hun blevet købt som børnepony ( virkelig dum idé ) ud til en stald hvor jeg havde part på en hest. Fleurs ejer forsvandt så fra den ene dag til den anden fra stalden og "glemte" at tage Fleur med.

Hende der havde den hest jeg havde part på, overtog så Fleur. Og da hesten jeg havde part på blev hentet hjem fik jeg part på Fleur.

Det havde jeg i ½ år indtil ejeren kom og sagde at hun var nød til at slagte Fleur fordi hun havde for mange heste og Fleur kunne på det tidspunkt ikke rides ( hun havde ondt og var ikke udredt ). Så fik jeg lov at overtage hende gratis smiley

• #10   27. dec 2014 Sikke et tilfælde hun så endte op med dig Krikken smiley Hun var vidst noget af en heldig hest!

• #11   27. dec 2014 I 2012 byttede jeg min daværende pony nudie for santos, det var desværre ikke uden kamp smiley planen var jeg skulle have haft ham hjem i starten af februar 2012 men da tidligere ejer blev ved med at aflyse af den ene eller anden grund, måtte jeg i marts meddele sælger at hvis hun trak i land igen måtte jeg ophøre byttet, da jeg ikke havde lyst til at føle mig taget ved næsen... Den 9 april lykkedes det så langt om længe! Men det var desværre end meget udsultede og ikke passet føl jeg fik hjem (11 måneder gammel hingst) fuld af lus så pelsen næsten faldt af på grund af slid fra lus, ekstrem dårlige hobe, navlebrok og muligvis risiko for mus... Jeg var ærlig talt lidt ked af det, men gav ikke så let op! Efter knap 3 måneder begyndte santos at ligne noget, han begyndte at stole på mig og kunne nu både tages grime af og på, trækkes med og hvad et føl på 1 år skulle kunne...

Men kampene stoppede slet ikke her! Santos blev hakket på både af andre heste og af mennesker, jeg oplevede at de havde meget hårdt fat i ham, en situation der stadig sidder i mig var starten af sommeren 2012 hvor nogen andre havde staldvagten den aften, da hun trak santos ind gik en anden bag ved med et andet hingste føl som bed og løb ind i røven på santos, hende der holdet den anden hingst gjorde ingenting og lod ham bare løbe lige ind i santos utallige gange, forståeligt nok ville santos vær fra hingsten og satte derfor farten op til en meget hurtig skridt. Hende der gik med ham tog desværre meget hårdt faldt og rykkede unødvendigt meget i ham... Det hele var meget tæt på at ende i hun slog ham, da jeg bad hende slippe mig hest!
    - dette er kun en af situationerne han desværre måtte udsættes for, så hver gang vi noget rimelig langt med selvtilliden var der en der skulle gør ham "ondt" så jeg kunne starte forfra smiley

I dag er han 3 1/2 år og stadig super sød, jeg rider ham pt uden sadle i naturen,. Vi hygger og har det super sjovt, hopper rør ham ikke, de er kun sjove til han har sagt Hej. Han er simpelthen så fredelig! I dag for jeg meget ros for hans opmærksomme personlighed, altså altid opmærksom på mennesket kropsprog og reagere også derefter ^^

Jeg lærte at alt der ikke dræber os gør os stærkere ! Vi fortsætter vores rejse sammen, med et glimt i øjet og et smil på læben, både i gode tider OG dårlige tider.

• #13   27. dec 2014 Kender hele Pølles fortid, 19 år - står på hendes galleri.
    Cali har jeg kun kendt i knap 2 år, kender lidt til hendes fortid inden jeg fik hende.
    Hun var forbi Tyskland, for at blive redet til. men det blev hun ikke der.
    Så hun kom tilbage til DK og blev redet til der.
    Hun kom i gang med ridning som 6 års, og inden da, vil jeg tro hun bare har gået ved avler.

• #14   28. dec 2014 jeg fik min første pony for præcis et halvt år siden her d. 30 smiley
    Han er en dejlig, men ret speciel pony, på 143 pg kun 5 år. han var fyldt 5 præcis en måned før jeg fik ham.
    Jeg ved ikke hvor han er født, men jeg har regnet mog frem til at jeg er Cadeaux 6 ejer på kun 5 år.
    Han har stået ved en hestehandler i silkeborg og en hestehandler på Fyn, hvor jeg købte ham.
    har haft kontakt med nogle fra silkeborg, som red Cadeaux ved hestehandleren, og der var Cadeaux rigtig sød og en engel.

så fandt jeg frem til dem der havde ham før den hestehandler jeg købte ham ved. Det var to piger der ejede ham. De havde altid hyggeredet på ham, men ville pludselig ride dressur i stedet for, og der gik det galt for min pony. Ingen kunne styre ham mere, og han er blevet en kastebold da ingen kunne styre ham, heller ikke fra jorden af.

Da jeg var ude og se på ham sælges han som børnepony, hvilket han bestemt ikke er! men han var en engel der. Han var den sødeste, så selvfølgelug købte vi ham smiley

Da jeg så fik ham hjem kunne jeg heller ikke styre ham. Jeg gør mit bedste, og har bestemt ikke tænkt mig at opgive ham.

nu har jeg haft ham i godt og vel et halvt år, kan stadig ikke altid styre ham, og blev sparket af ham så sent som igår.

Men det skal nok komme en dag! Vi skal bare lige have styr på tingene sammen smiley

• #15   30. dec 2014 Sorteper har vist haft en noget omtumlet tilværelse ingen han kom her til stalden for ca. 11 år siden. Han var 4 da vi købte ham. Inden det havde to piger købt ham fra en hestehandler som værende 4 år sammen med en anden pony som efter sigende skulle være 3 år.
    De to piger som købte ham havde kun erfaring fra rideskolen og det var bestemt ikke optimalt hestehold de førte med de to ponyer (som i virkeligheden var 2 og 3 år på det tidspunkt). De blev blandt andet fodret med havregryn og begge ponyer blev tilredt - som sagt i en alder af 2 og 3 år (pigerne troede dog de var ældre da det var hvad de var blevet oplyst). Det var ca. et år efter at min mor og hendes veninde faldt over d to små ponyer, Sorteper og Speedy. Sorte var den ældste af de to, 4 år, og speedy var på det tidspunkt tre år. De fik pigerne til at indse at deres hestehold ikke var optimalt for ponyerne og min mors veninde købte Sorteper. Min mor valgte dog ikke at købe speedy, hvad der senere hendte ham er jeg ikke klar over (hvis nogen ved hvem han er må de MEGET gerne skrive hvad der er sket med ham).
    Sorteper kom så hjem til stalden og jeg har kendt ham siden. De første 5 år som min part og derefter som min egen pony. Han var erklæret problemhest af rigtig mange mennesker - smed tilsyneladende alle af uden grund hvis man ressede ham, stak af fra banen og 'truede' med at smide en i åen hvis man bad ham gå en anden vej end den han gerne ville. Det viste sig at store smerter var hans grund til den mærkelige adfærd. Vi har brugt kassen på at få ham op at køre igen, både med hensyn til undervisning og behandlinger. Kastrationen havde efterladt store arvæv, han var så skæv og låst i kroppen at fys og kio måtte komme på skrift i et halvt år før han blev erklæret ligeudrettet igen. Dyrlæger var han ræd for, og bare han kunne lugte dem begyndte han at stresse (ja, han kunne simpelthen lugte om folk var dyrlæger). Han var panisk angst for at blive vaccineret og måtte derfor bare få sprøjten i skulderen da han ikke stod stille. Det er blevet bedre efter mange år med træning, men på daværende tidspunkt sprang han alt hvad han blev bundet med. Nu kan han heldigvis nøjes med en almindelig vaccination og bedøvelse.
    Vi fik også i lang tid Susan Kjærgård (BBH) ud til os i københavn fordi hun simpelthen var en af de meget få der forstod at håndtere ham og undervise lille mig på 7 år.
    Nu er han begyndt på medicin mod PPID (cushing) og er alt i alt blevet en super glad pony. Dog har vi på fornemmelsen at et eller andet ikke er helt som det skal være. Han bliver hurtigt træt på tur og virker ikke til at have det der glade glimt i øjet (det er forsvundet inden for de seneste 2 måneder), men vi arbejder hårdt på sagen. Der er sat 'staldens dyrlæge' på sagen , han får akupunkttur, og vi er netop begyndt på urter for at se om det hjælper. Han er dog ligeså 'fræk' som altid. Har sin helt egen lille skøre personlighed og er en fornem herre som meget gerne fortæller sine meninger smiley

Kommentér på:
Jeres hestes fortid

Annonce