Soørgsmål ang. ridning osv. {{forumTopicSubject}}
*Spørgsmål
Hej!
Jeg planlægger at starte til ridning her til foråret, nu da jeg er gammel nok til at få job. Så hvis jeg ellers har fået et job inden da, så er jeg meget opsat på at starte, da jeg virkelig savner heste og ridning. Jeg har dog aldrig gået rigtigt til det før -kun med min klub- så derfor vil jeg godt spørge jer om nogle ting som jeg er lidt nysgerrig på. Jeg håber I vil svare
1. Hvor gammel var du da du startede med at ride?
2. Havde du alt udstyr (støvler, ridebukser, sikkerhedsvest osv.) på til din første ridetime?
3. Hvad koster det at ride på din rideskole? Og hvor mange gange om ugen?
4. Starter man på et begynderhold eller bliver man sat direkte ind i et hold for de "erfarende"?
5. Synes I at det ville være en god idé at starte med en privatundervisningstime? Kan man godt det?
Mange tak på forhånd!
okt 2011
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 519
Da jeg var 4-5 fik jeg et 10 turs kort, men da jeg faldte af turde jeg ikke mere
Prøvede igen i 9-10 års alderen mere seriøst og gik der i 3 år.
2. Havde du alt udstyr (støvler, ridebukser, sikkerhedsvest osv.) på til din første ridetime?
Slet ikke. Cykelhjelm, gummistøvler og nogle beskidte bukser
Senere hen fik jeg mig et par støvler, ridebukser og lånte en ridehjelm af klubben.
300 pr. måned og 1 gang om ugen = 4 gange på en måned..
Prisen er dog blevet sat meget ned siden jeg gik der, der betale vi ca. 400.
4. Starter man på et begynderhold eller bliver man sat direkte ind i et hold for de "erfarende"?
Nej, sådan noget kørte rideskolen ikke. Men kan huske at vi var 10 stykker på et hold med nogle der var meget mere erfarne og fik lov til at lave andre øvelser end os andre. Lidt surt, når man ikke måtte prøve
5. Synes I at det ville være en god idé at starte med en privatundervisningstime? Kan man godt det?
Du får helt sikkert mere ud af det, men det er nok mere dyrer og så skal du vel også låne en hest?
Havde overvejet noget westernridning, men det kom helt op i 250 pr. gang fordi det var ene undervisning og skulle låne en hest.
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
5 år :P! Før det krævede jeg at komme op på alle firbenede dyr i nærheden, måtte ikke starte tidligere :)!
Nej, gummistøvler og cykelhjelm, så kørte den :P! Sikkerhedsvest fik jeg først meget senere, da jeg begyndte at springe
Uha.. Mener at det koster omkring 450 for en gang om ugen, hæng mig ikke op på det, det er årtier sidne jeg stoppede med at få rideskoleundervisning, er smuttet fra rideskolen, og har egen hest(pony) nu
På min rideskole startede man på begynderhold, og rykkede med op der, eller blev sat på et andet hold når ridelæreren synes at man var god nok :)!
Kan ikke se nogen grund til det, du får alligevel travlt med at holde dig fast på hesten den første ridetime, så om det er med flere ryttere, eller kun med dig, tror jeg såmænd er ligegyldigt. Det gør det bare en del dyrere :P! Ved ikke om man kan, man kunne ikke få privatundervisning der hvor jeg gik
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
2. Gummistøvler, cykelhjelm og et par meget grimme gamacher..... Så nej.. Men som sagt var jeg 8 Ville nok gå ud og låne ridehjelm og ridestøvler hvis jeg satte mig op på en hest første gang imorgen.. ^^
3. 50 kr. om måneden. Dette var lettere privat, selvom min ridelærer havde andre elever. Fik desuden undervisning betalt gennem halm, som min far leverede.
4. Som udgangspunkt begynderhold, det skal jo lige se dig an.
5. Som første undervisningstime ja, men på sigt nej. Men det kommer jo an på det niveau, som du vil op på.
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.096
2 nej langt fra lånte hjelm i de første lange tider (år) red i gummestøvler i lang tid (år) og vesten kom først da jeg fik min egen hest (en måneds tid eller 2 senere men der begynde jeg så også rigtig seriøs med ridning hvor jeg ikke bare skridtede rundt for løse tøjler)
3 har aldrig gået på rideskole
4 har ikke gået på rideskole
5 vil altid foretrække ene undervisning på en seriøs part når man skal lære at ride=gå uden om rideskole ridning
(for der er ejeren af parten nok meget mere seriøs om at man skal gøre tingene rigtig for der er ofte mere hjerte i mellem hesten og ejeren end der er med rideskole heste)
når man så kan tingene i teorien (hæle ned hoved op hænder på plads mm) så kan man begynde på hold undervisning for så har man en ''pause'' fra underviserens ''rågen og skrigen'' så man lige har lidt tid ''alene'' til at øve og så kommer underviseren og retter videre
men vil også sige informer dem du søger part hos at du er totalt ny begynder så de ved at du skal have hjælp til alt og når folk ved det kan det være svært at finde part
jun 2006
Følger: 92 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 230 Svar: 929
2: Nej det havde jeg ikke. Men da jeg startede på rideskole (omkring 6 års alderen), fik jeg støvler og hjelm. Dengang red vi ikke med sikkerhedsvest (tilbage i 1996 )
3: Uh godt spørgsmål. Aner jeg faktisk ikke. Nu underviser jeg i en rideklub, hvor det koster omkring 300 kr. i måneden for 1 gangs ridning i ugen på 6-mandshold eller trækkerhold.
4: Man starter selvfølgelig på et begynderhold og rykker niveaumæssigt op når man er klar til det. Hvis man er erfaren og starter i klubben, så kommer man selvfølgelig på et hold, som passer til rytterens kvalifikationer.
5: Det er altid en god ide med privatundervisning, da man helt klart får mere ud af det end ridning på et 6-mandshold. Men man skal tænke på, at det er dyrere og man de fleste steder selv skal have en hest/låne en, før man har mulighed for privatundervisning. Men hvis man ikke er særlig erfaren, vil jeg mene, at det er sjovere at starte på et hold, da man rider sammen med nogen og laver forskellige ting også
Held og lykke med det
dec 2014
Følger: 2 Emner: 3 Svar: 12
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 424
hmm... 6-7 år vil jeg tro!
Havde absolut ingen ting! Lyserøde gummistøvler og blomster cykelhjelm!
280kr. for undervisning 1 gang i ugen, pr. måned!
Begynderhold!
jul 2014
Følger: 15 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 245
Jeg var 9 år
Overhovedet ikke. På min rideskole lånte de fleste af os ridehjelme. Red vidst bare i et par gummestøvler. Så nej, havde ingenting. Men jeg skulle jo også lige se om det var noget for mig
Uha det kan jeg ikke huske (er 22 år nu hehe)
Jeg startede på et begynder hold
Synes ikke der er grund til at bruge ekstra penge på privatundervisning første gang. Det er begrænset hvad du kan lære på første dag. Første dag handler det primært om at vænne sig til at sidde på en hest og være tryg. Så lærer man også stop og drej. Det kan du sagtens lære på et hold første dag.
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
2. Havde du alt udstyr (støvler, ridebukser, sikkerhedsvest osv.) på til din første ridetime? Det tætteste på udstyr jeg havde dengang var mine røde gummistøvler xD
3. Hvad koster det at ride på din rideskole? Og hvor mange gange om ugen? lidt over 200 mener jeg for en gang om ugen
4. Starter man på et begynderhold eller bliver man sat direkte ind i et hold for de "erfarende"? begynder
5. Synes I at det ville være en god idé at starte med en privatundervisningstime? Kan man godt det? Privat er altid godt!
dec 2014
Følger: 2 Emner: 3 Svar: 12
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 74 Svar: 801
2. Havde du alt udstyr (støvler, ridebukser, sikkerhedsvest osv.) på til din første ridetime? - Nej, jeg red i en cykelhjelm og gummistøvler. Ihvertfald indtil jeg vidste at jeg elskede det.
3. Hvad koster det at ride på din rideskole? Og hvor mange gange om ugen? Jeg red 1 gang om ugen, til at starte med, det kostede omkring 300 kr om måneden.
5. Synes I at det ville være en god idé at starte med en privatundervisningstime? Kan man godt det? - Ja, hvis du er ambitiøs.
Jeg red kun på elevhold mens jeg var lille. Da jeg blev ældre (7 år) blev det simplethen for træls, og vi valgte så at købe egen hest i stedet.
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 430
- Jeg begyndte 1 ½ måned inden min 8 års fødselsdag.
- nej havde alm bukser og gummistøvler og lånte en hjelm. dog fik jeg støvler og bukser i gave den 1½ måned senere.
- startede på 250 kr pr måned. 1 gang pr uge i 30 min. Dog blev det hele tiden sat op, da rideskolen havde økonomiske problemer og derfor betalte vi omkring 500kr pr måned den sidste måned jeg gik der. (gik der i 2½ år)
- startede på helt begynder hold, men efter 1 år blev jeg rykket 2 hold op.
- Privat undervisning er altid det bedste, dog koster det en hel del mere end på hold.
nov 2014
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 2 Svar: 41
2. Jeg havde selv støvler og bukser det første halve år, og derefter fik jeg så hjelm, pisk, vest m.m
3. Hmmm, tror det er 300-350 om måneden for én gang om ugen - men man kan sagtens gå flere gange om ugen også.
4. Man starter på det niveau som man umiddelbart selv vil sætte sig på, og når man så har prøvet en ridetime, så vurdere læreren og niveauet er for højt eller lavt.
5. Jeg syntes at det gør en del at modtage undervisning sammen med nogle. På mit ridehold har vi et super fedt sammenhold, og det gør bare, at man glæder sig endnu mere til at tage til ridning.
jul 2012
Følger: 27 Følgere: 17 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 708
-Uhm, havde altid haft interesse og fik trækketure på mine forældres heste, men begyndte rigtig at ride som 11 årig.
-Nej! Havde shettere inden så havde nogle praktiske staldsko, som kan bruges til ridning. Og så en ridehjelm
-Det var en islænder-rideskole så det var noget pebret (ifølge mig). Men omkring 500 for 45 minutter en gang om ugen.
-Hvis du ikke kan ride, skal du jo nok starte på begynder. Men ellers let øvet, det er altid godt at starte der, hvis man kender lidt til grundsignalerne.
-Det tror jeg godt du kan, men det plejer at være dyrt, så jeg tænker at det er okay at bare starte med et let hold. Du kan selvfølgelig også tage en privattime, så du er sikker på at lære grundsignalerne korrekt, hvis du så senere skal på hold, hvor der nødvendigvis ikke tages lige så fat om lige dine signaler..
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.059
- Jeg var 9 år gammel.
- Jeg havde ridestøvler(dem af gummi) og en ridehjelm, men det var kun fordi vi havde det der hjemme i forvejen. Senere fik jeg et par ridebukser.
- Det kan jeg ikke huske, men jeg gik til ridning en gang om ugen.
- Det er forskelligt fra rideskole til rideskole, nogle har niveau/alders opdelte hold og andre har ikke.
- Hvis man starter med at ride i en lidt sen alder får man sikkert mere ud af at finde en rideskole hvor det er muligt at låne en elevhest til eneundervisning.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Jeg sad foran min mor på sadlen, så rigtig ung har jeg været. Dog begyndte det første at blive mere regelmæssigt omkring 5-6 års alderen og da jeg blev omkring 8 år begyndte jeg at ride seriøst på min egen måde
Jeg prøvede da en tur på et sommerkursus med en rideskole da jeg var omkring 9 år, så ja, til min første 'rideskolelektion' havde jeg støvler, vest og hjelm.
Det kan jeg ikke svare dig på - men min ege private undervisning koster ca 800-900 kroner om måneden alt efter hvor meget jeg bliver undervist (det er 400 pr gang)
Det varierer fra rideskole til rideskole - men jeg har dog mest hørt om begynder hold og hold for de øvede
Jeg vil ALTID anbefale privatundervisning til folk, men det er langt dyrere. Man lærer meget mere, og der er mulighed for at have DIG i fokus gennem hele ridetimen
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
Jeg var omkring 9-10 år gammel.
Niks, det havde jeg ikke. Jeg havde en ridehjelm og et par ridestøvler på, der var købt billigt og brugt hos Helles rideudstyr. Jeg red i lyserøde jogging bukser kan jeg huske. Det må have set herligt ud.
Jeg kan ikke huske det, men jeg red 1 gang pr. uge.
Du starter på et begynderhold.
Nej, det synes jeg ikke. Du får mere ud af holdundervisningen socialt og når du ikke rigtigt har prøvet det før, så er det dumt at betale dyre fordomme for at få ene undervisning.
sep 2006
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 298
6 år
Nej. det første stykke tid red jeg i gummistøvler, og lånte ridehjelm af rideskolen, red i alm. bukser, efter kort tid fik jeg ridebukser.
på den rideskole jeg er opstaldet på nu koster det 750 kr. pr kvartal, for én gang om ugen, og 500 kr pr kvartal for ekstra timer om ugen.
enetimer koster 150 kr. pr gang. + noget ekstra hvis man skal låne en hest.
ja de fleste stede starter man på begynder hold, og så rykker man så opad når man bliver bedre. de rideskoler jeg har prøvet, placere de som vidt muligt eleven på det hold hvor man passer bedst med niveauet.
det jo forskelligt hvordan rideskolerne bære sig ad. men hvor jeg står opstaldet ved jeg at de har hjælpere til begynder holdene, som hjælper med at sadle op og trække/løbe med hesten hvis det er nødvendigt.
jeg vil sige det kommer lidt an på niveau.. skal du først lære at side på hesten, og være tryg der oppe, og lære at dreje,stoppe, osv. altså HELT fra bunden, så er det måske fint nok på et elev hold.
kan du godt ride lidt, og ride selv uden hjælp (ikke nødvendigvis i alle gangarter), så er enetime/privatundervisning kun en kæmpe bonus at få du lære bare så meget mere end på et elev hold
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
- Da jeg var 12 år startede jeg til ridning, inden da havde mine forældre haft heste fra jeg var 0-7år hvor vi fik trækture, og derfra til jeg startede til ridning fik jeg ind i mellem en tur på venindernes heste..
- Ja det havde jeg, eller jeg havde ridebukser, støvler, ridehjelm og handsker, ingen sikkerhedsvest, meen det har jeg os kun brugt 3 gange i de 11år jeg har redet nu
- Den gang jeg for mange år siden gik til ridning kostede det 300kr pr måned, og det var 4gange om måneden, det vil sige 1gang om uden, og det var hold undervisning..
Senere har jeg fået ene undervisning hvor det kostede 75kr pr. gang
- Du melder dig selv til på den rideskole du vil starte på, så der melder du dig self. bar til et begynder hold..
- Om det er en god idé er meget forskelligt, jeg var nu meget glad for at have nogen andre at ride sammen med i starten, hvor i mod da jeg blev ældre og ville noget mere var det så meget bedre at være alene så der var mere fokus på mig og min ridning
Soørgsmål ang. ridning osv.