{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tungerækker - hvornår bliver det et problem?
  • #1   8. dec 2014 Tungerækker trækker meget ned i dressur uanset hvad. Det er en vane der tit kommer af ubeha og er svært eller umuligt at træne væk, der findes forskellige bid til tungerækker men er vanen der allerede for du svært ved at gøre noget ved det.

Vil du ride dressur til stævner ville jeg vælge en anden hest.

• #2   8. dec 2014
    Der er altid et problem, i og med at tungerækning er et tegn på at noget er galt - oftest er det ridningen. Men det kan også være fysiske spændninger, forkert bid eller andet.

Så tit kan det løses - men ind imellem kræver det man har tålmodighed med at lære hesten at fx biddet ikke gør ondt, hvis den har været vant til det.

• #3   9. dec 2014 jeg har redet en tungerækker igennem flere år, det skyldes dog at hendes luftrør er for smalle og hun derved har brug for at række tungen ud under ridning med bid.
    Ridningen fungere fint med bid, men dog har jeg aldrig startet hende i dressur da jeg mente det kunne være mere eller mindre ligegyldigt, men det skyldes lige så meget at han ikke kan gå i en konstant samlet holdning grundet lungerne er for små. Allerede i LD'erne vil det trække voldsomt ned.

Rider jeg derimod bare med en hackamore eller en kapsun er der selvfølgelig ingen tungerækning, og der vil du jo, hvis det er noget kunne starte spring. Der er mange muligheder som tilbyder bidløs optømning, hvis man bare gerne vil ud og starte noget.

Men ja ellers så er det jo som de andre siger, ofte også ridningen der er skyld i det, eller andre fysiske porblemer. Oftes kan det trænes væk, da det netop er et fysisk problem, men det tager tid og det kan tage rigtig lang tid. Havde jeg personligt gerne ville ud og starte dressurstævner, så havde jeg fundet mig en anden hest.

• #5   9. dec 2014 Jeg har en hest som stikker tungen en smule ud til siden og det har den gjort alt den tid jeg har kendt den også før hun blev min og det er en dårlig vane hun har for jeg er ikke hård i hånden og det kommer også når jeg længere hende eller når jeg ikke har ved tøjlerne.. Jeg har redet op til MB1 på hende på distrikt og klub plan men har aldrig fået en kommentar på det, jeg ved ikke om det er fordi det er svært at se for dommeren eller? Jeg har prøvet forskellige bid på hende men det hjælper ikke, det er en for indgroet vane for hende..

• #6   9. dec 2014 Står der ikke i reglementet, at tungen må godt være ude, hvis den er lige fremme og rolig. Hvis det er i siderne trækker det fra. Sådan fik jeg i hvert fald en gang at vide af en dressur dommer, men måske er reglerne lavet om, eller jeg husker forkert.

• #7   9. dec 2014 Hvorfor købe sig til problemer ? - Når der findes heste uden fejl? smiley

• #8   10. dec 2014 Min har tungen i mundvigen i den ene side men den er rolig og som sagt har jeg aldrig fået kommentar på det til stævner smiley

Kommentér på:
Tungerækker - hvornår bliver det et problem?

Annonce