{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.377 visninger | Oprettet:

Sår som ikke vil hele. {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen! smiley

Min pony fik for ca. en måned siden, et sår på fold. Såret sidder ved hans kode på venstre forben. Jeg har smurt det med salve hver dag, men problemet er bare at det bare ikke vil hele!. Hver gang der er ved at komme sårskorpe på, går det op igen. Jeg ved ikke om det er fordi at han selv træder det op, da han kun står i boks og ikke har været på fold, men han for så meget energi når han står stille i så lang tid, så jeg vil selvfølgelig meget gerne have at det skal hele, så han kan komme igang igen. Er der nogen der kan hjælpe mig med, hvordan jeg kan få det til at hele?. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sår som ikke vil hele.
  • #1   8. dec 2014 Hvor stort er såret? Et billede kunne gøre underværker smiley

• #2   8. dec 2014 Hvordan kan det være han ikke kommer på fold, og kun står i boks?

Men salve kan godt blødgører og forsinke helingen, fordi såret konstant bliver fugtigt, prøv lad såret passe sig selv og få luft, og evt, lad ham komme på fold, hvis ikke det er fordi han skal stå i boks smiley

• #3   8. dec 2014 min har også et "sår" på koden, på venstre forben, dog ikke så meget sår over det, der er ikke skorpe på, derudover ligner det mere at det er blevet til et ar smiley (gammelt, sår fra før jeg overtog ham)

• #4   8. dec 2014 Mia: Tager lige et billede når jeg kommer hjem smiley

Barløse: Han står inde fordi at såret stadigt er åbent og der ikke må komme jordbakterier i smiley

• #5   8. dec 2014 vil sige at hesten gerne må komme ud, også selvom der kommer jordbakterier i. kroppen kan som regel selv bekæmpe bakterier. og kommer der en infektion, så vasker du det 1 gang dagligt i vand.
    derimod heler sår bedre at god tilførsel af ilt, og ilten kommer bedre rundt i kroppen ved motion.
    så motion og bevægelsen af benene gør at blodomløbet bliver bedre og dermed tilføres der den nødvendige ilt til såret og der sker dermed en bedre opheling. så måske du har svaret allerede der.

• #6   8. dec 2014 Min fik et sår på bagbenet og havde samme problem.

Gå en tur med ham hver dag hvis du mener han ikke må komme på fold, så såret for noget luft og blodomløbet kommer i gang.

Stop med at smøre det med salve hvis såret allerede er rent, prøv at lade det hele af sig selv.

Salve er rigtig godt nå såret skal renses, men hvis det er rent blødgøre det bare og så har såret sværere ved at lukke sig.
    Håber du forstår det jeg skriver, ellers er du velkommen til at skrive en PB. smiley

• #7   8. dec 2014 En bund i boksen indeholder absolut også bakterier. Jeg ville lukke dyret ud, så der kommer noget cirkulation i benene af den og så blot holde øje med det og måske rengøre det en gang i mellem om nødvendigt. Bare sørg for at han ikke går på en fold med mudder til knæene.

• #8   8. dec 2014 Nu ved jeg ikke hvilken salve du bruger, men klorhexidin - creme eller flydende - er fantastisk til sår der ikke vil hele. Det slår alle bakterier ihjel, så det heler hurtigere. Jeg bruger det til familien, hestene, hundene og kattene, og det hjælper hver gang. Det kan købes på apoteket, og er ikke særligt dyrt.

Alle mine dyr får iøvrigt stadig lov til at færdes ude, selvom de har åbne sår. Det har ingen betydning:-)

• #9   8. dec 2014 Jeg har også gået med ham, og også skridtet på ham, men det stoppede jeg med, da han blev ved med at gå op i såret og der ved åbne det igen, så jeg ved virkelig ikke hvad jeg mere kan gøre for hvis han kommer på fold, gør han bare det samme.
    smiley

• #10   8. dec 2014 Husk på at hver gang du "piller" ved såret forstyrre du den naturlige helings proces. Hvis såret er rent ville jeg lade det hele af sig selv, og hvis såret væsker lidt betyder det at de renser, hvilket er sundt. Hvis du kan se der er lidt skidt i det, så tag en svamp og dup det rent, men ellers ville jeg bare lukke den ud på en lille fold og med ikke så meget mudder og lade det hele af sig selv.

• #11   8. dec 2014 Heidi C: Problemet er bare, at hvis jeg lukker ham ud på fold, går han op i såret med sit bagben og åbner det igen. smiley

Det var også sådan at han fik det.

• #12   8. dec 2014 Du skal ha fat i honningcreme, det er simpelthen bare super. Min hest fik sår på det nederste af benet og jeg ku ikke få det til at hele, før jeg lånte en tupe med honningsalve af dyrlægen, den er dyr, så måske du må købe en smule af den, bare nok til din ponys sår.

Klokker på, så rammer han dem og ikke såret

• #13   8. dec 2014 TurboHest: Ved du hvor dyr den ca. er? og hvor man kan købe den henne?. smiley

Men hvis jeg giver ham klokker på (Også i boksen, da han også gør det der), kan såret så få nok luft??

• #14   8. dec 2014 Klokker på så? Uanset hvad skal blodomløbet igang ellers heler det utrolig langsomt. Mener ikke du skal smøre det mere. Det skal hele naturligt.

• #15   8. dec 2014 Klokken dækker vel ikke såret?

• #16   8. dec 2014 Er såret stort og er det efter dyrlægens henvisning at den skal stå inde?
    For ellers vil jeg mene du skal lade den komme ud og så bare holde øje med såret

• #17   8. dec 2014 LASER!

Vi har invisteret i en laser og hold nu op den gør underværker! smiley

• #18   8. dec 2014 Heidi C: Jo hvis han får klokker på dækker det såret. Det sider ved koden/Balderne.
    smiley

Barløse: Han har ikke fået dyrlæge. Lader ham stå inde for at det ikke skal blive beskidt og komme jordbakterier i. Det er rimelig stort, og det har været meget dybt. smiley

• #19   8. dec 2014 Man køber den gennem dyrlægen. Mener at det er 200, måskere mere, jeg fik lov blot at låne til hans sår og så fik han tuben igen. Jeg prøvede os klorhexidin salver og spray, godt nok til mennesker. Dyrlægen, nejnej, det skal du ikke bruge og så lånte mig tuben. Er opstaldet hos ham smiley men mon ike ku få lov at købe lidt af en tube

• #20   8. dec 2014 TurboHest: Den salve jeg bruger har jeg også lånt af en jeg er opstaldet hos og den koster også 200 kr. smiley Kan man virkelig kun købe den gennem dyrlægen? Ellers er der så andre ting du kunne tænke at jeg kunne bruge, for at få det til at hele? smiley

• #21   8. dec 2014 Hvis såret har været der i snart en mdr. Hvorfor søren har dyrlæge så ikke været inde over når du skriver det er dybt???
    Kan jo så være noget der rent faktisk kræver behandling!?

• #22   8. dec 2014 En god kur med MicroVital så det heler indefra.

Ud med hesten, vaske benet når den kommer ind og på med noget zinksalve eller honningcreme.

Laser skulle være rigtig godt....

• #23   8. dec 2014 Barløse: Det HAR været dybt! Fordi at han var på fold og trådte op i sig selv, med sit bagben! Jeg har ikke ringet til en dyrlæge fordi, at jeg fik lov at låne en salve af en af de opstaldede på den gård hvor jeg står, og det har hjulpet! Meget! Såret er ikke dybt længere, men der vil bare ikke kommer sårskorpe på, fordi at min pony bliver ved med at træde op i det! Derfor er det eneste jeg spørger om, om der er nogen som har nogen idé om, hvad det selv ville gøre for at få det til at hele!.

• #24   8. dec 2014 Lene H:Det er helet godt indefra smiley Men det skal da heller ikke vaskes for tit så det bliver blødt, skal det? smiley

• #25   8. dec 2014 Hvis din pony har såret lige i koden, så er det næsten umuligt at det ikke sprækker lidt op hele tiden, det er et sted som hele tiden er i bevægelse, og det vil tage længere tid at hele end et normalt sår. Et sår heles fra siden af og ind mod midten, så det er ikke livsnødvendigt med den skorpe, hvis du holder øje med at såret er rent. Men den skal 100 % ud at gå. hvis det var min hest ville jeg mindst gå mellem en halv til en time om dagen. Når nu den står inde. smiley

• #26   8. dec 2014 Tror godt at man kan bruge menneske salve med honning, gjorde jeg min tidligere hest, til sårene efter sommereksemen.

Den bør gøre underværker, ellers ville jeg høre en dyrlæge ad

• #27   8. dec 2014 Ring til din dyrlæge og få ham ud smiley DEt er muligt, at opstalder har meget erfaring med heste, men få den dyrlæge ud alligevel, hvis du er i tvivl. Et dybt sår vill ejeg altid få dyrlægen ud til!

• #28   8. dec 2014 Min pap-morfar er gammel dyrlæge og han sagde jeg skulle købe noget Levertran salve med zink i. Hvis det ikke virkede skulle jeg putte sukker på! smiley

Kommentér på:
Sår som ikke vil hele.

Annonce