{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
566 visninger | Oprettet:

Støttende næsebånd/for langt bid {{forumTopicSubject}}

Davs HG'ere
Jeg sad lige og læste noget i et emne angående hvorfor folk rider med næsebånd. Her stødte jeg på flere beskeder, hvor folk forklarede, at de brugte næsebånd, da biddet ellers ville falde ud af hestens mund.
Herefter mente flere at dette skyldes rytterens for hårde hånd.

Jeg har bestemt ikke den største paratviden inden for bid og næsebånd, men kan det ikke lige så godt skyldes et for langt bid? For umildbart tænker jeg at man skal have en ekstremt hård hånd, for at biddet ligefrem skal falde ud..

Mit spørgsmål er: Hvis problemet skyldes et for langt bid, gør det så større skade hvis man bare smækker et tætsiddende næsebånd på? Hvis det nu f.eks. er et todelt bid, går det så ikke op og gnaver i hestens gane?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Støttende næsebånd/for langt bid
  • #3   7. dec 2014
    Et næsebånd forhinder ikke et bid i at ryge igennem munden - eller jo, så skal du dælmer stramme til, men så vil man stadig kunne trække biddet en del ud af munden.

At trække biddet ud af munden/igennem kræver ikke voldsomt mange kræfter - kræver "bare" af man fx hiver i den ene tøjle kun rundt til siden.

To delte går ikke op i ganen medmindre det er for langt - hesten samtidig ikke egner sig til to delt pga. mundens anatomi og hesten smækker hovedet op og m an selv står på jorden.

• #5   7. dec 2014
    Kan ikke helt se for mig hvorfor man ikke skal kunne :o) I og med at næsebåndet ikke sidder på siden af biddet, altså der er intet der sidder og forhindre det i og glide ud - så skulle man sætte noget "udover" biddet så og sige :o)

Jeg har i hvert fald set heste med hannoverransk med et bid trukket halvt ud af munden.

Kommentér på:
Støttende næsebånd/for langt bid

Annonce