ringfod og bjørnefod {{forumTopicSubject}}
hej HG
min helt igennem vidunderlig bedste ven har efter næsten 1års snublen fået diagnosen begyndende ringfod på begge forben
han har også fået konstatere svær bjørnefods stilling på begge bag ben - tror det er det nogen vælger kalde bløde koder men min dyrlæge kaldte det bjørnefod
rico har gennem det sidste år snuble en del så meget at konsekvent ved trav eller galop forvinder forbene pludselig for ham og vi ligger så der og roder rundt ikke specielt sjovt når det er en koldblods bamse på 800kg så vi tør self ikke trave og galopere mere. han var til tider ujævnt gående lidt halt og så alligevel ik. bagparten er også begyndt forsvinde under ham som om de gir efter benene :´(
men så for 3-4mdr siden begyndte han falde i skridt og havde mange dage han halte rigtig, så valgte NU skal hans altså i røntgen - vil skynde mig sige han har været undersøgt før uden de store bud på sagen. men NU ville jeg ha svar på hvad sker i de ben
han blev bøj prøvet mønstre og fik røntgen af forben bagben og haser hvor de som tidligere nævnt når frem til ringfod og svær bjørnefod stilling og halt på 3 ben
dyrlægen anbefaler han ikke rides mere hun siger også hun vurdere han har en høj smerte tærskel og så om han har ondt ved bare gå jaa måske måske ikke men han halter jo på mark hvilket tyder på smerter eller ???? så spørgsmålet er vil du ha ham aflivet eller ??
åååh gud aner slet ikke mine levende råd elsker den bamse så meget kan ikke forstå det gået ham så galt han er kun 16år :´(
han stamper og bider i sine bagben han er tjekket for mug og skab han er koldblod med meget lidt hovskæg men der er ingen tegn på skab og mug. spørgsmålet er om det er nerver eller blodkar som kommer i klemme pga bjørnefods stilling :/??
før hen stampe han kun ved frost nu er det året rundt hvilket nok tyde på begyndende spat troede dyrlægen men haserne er utrolig pæne på ham
det er så svært det her og har ingen erfaringer med ringfod mm kan læse andres beretninger her det typisk ender med aflivning.
håber nogen vil deles deres erfaringer og måske hjælpe med et bud på sagen, mest af alt trænger jeg nok bare til få det ud :`( har grædt så ualmindeligt meget over det hele :`(
rico elsker dig inderligt
tak for jeres tid HG
KNUS anita <3
maj 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 7 Emner: 33 Svar: 334
tusind tak for rådet ja det er en tung og svær beslutning :`( og jo mere jeg tænker på det jo mere ked af det bliver jeg det første nu her efter en uges tid der gået fra dommen at jeg virkelig er begyndt blive ked af det :´(
det er jo næsten umuligt at tage den beslutning - dit råd lyder godt for gir dig helt ret i det er KUN mig selv som kan tage den beslutning
han virker til have det træls især når han skal stå og stampe som han gør kan også mørke han har ændre adfærd og for de andre heste han blevet mere aggressiv :`(
hvor ville jeg ønske i dette tilfælde de kunne tale
for en del år siden måtte jeg aflive min første pony efter et langt venskab på 14 år :`( jeg var knust i flere uger.
men har i hvert fald beslutte han får lov gå til ind i det nye år både jeg og vores børn har behov for noget tid og ville bebrejde mig selv hvis jeg ikke var 100% sikker på han lider før vi evt tager den tunge beslutning :`(
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
sep 2009
Personligt sys jeg ikke hesten burde gå helt til nytår.. For som sagt du skal tænke på hestens bedste og hvad der er fair overfor den.. det jo ikke fair den skal gå i måske 2 måneder og have mange smerter fordi i skal kunne forlig jer med det.. Ved godt det hårdt sagt men det bare hesten der skal tænkes på her og ikke jer..
maj 2005
vil gerne lige understrege det er kun 6dage siden jeg fik dommen forsøger stadig lige prøve at tygge den og forstå hvad der de lige har fundet :`(
maj 2005
sep 2009
Du skal tænke på han jo er kæmpe. Og den giga vægt han ligger på sine ben.
Personligt ville jeg ikke være i tvivl om valget selvom jeg ville græde snot over det. Desværre er sådan noget bare aldrig let.
sep 2009
sep 2009
maj 2005
men så begyndte han i sommers at gøre det og har gjorte det lige siden og det blev værre hvis vi red plus da han fik revet en tand ud og fik mserte stillende stoppehan i den uge han fik det
og ja så begyndte han så halte mere og mere og efter pauser hvor han så stoppe med halte begyndte han at snuble - mit problem er nok jeg ikke har følt dyrlægen har taget mig alvorlig fordi han "kun" er en skovturs hest og igen "bare" koldblod føler ikke de får den samme støtte og opbakning af dyrlæger
har forsøgt mange gange få dem til finde årsager til hans bevæge apparat strejke uden de rigtig nåede frem til noget ind til jeg for en uge siden forlangte røntgen.
og tro mig bare vide de ting han fejler nok har være der i alle de år gør da ondt
tror da også jeg inders inde har valgt en beslutning og han skal ha fred men vi lbare gerne være sikker på der ikk er noget man kan gøre for ham uden han skal igen alt muligt pinefuldt
maj 2005
kan en heste i hans kalibre mon stampe så hårdt at knoglen hasen kan flække :O??
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Min dyrlæge havde ikke været så blød som din er hun havde sagt himlen
maj 2005
Rico sov stille ind den 27/1-15 til en smuk solnedgang lige foran ham
en hård beslutning men den bedste for ham
borte men aldrig glemt
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
maj 2005
ringfod og bjørnefod