{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.051 visninger | Oprettet:

Klage over juleudstyr til hest? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg står opstaldet på en rideskole som privat, med ridehal 20 x 60, som der også bliver solgt halkort til. En rytter ude fra havde i dag sin fjordhest med op på rideskolen med jule-bjældeting på begge tøjler og næsebånd.

Jeg red rundt inden hun kom, og havde mig en ret nervøs pony i forvejen, og da hun så kommer bliver det til noget galop, høje bukkespring, og en meget bange pony. Da der var mørkt på dette tidspunkt var der ikke mulighed for at ride udenfor hallen.

Jeg ville havde forstået det hvis det var et stævne med udklædning, men der er jo over en måned til jul.

Hvad ville i gøre i sådan en situation? Sige at rytteren burde tage dette af, ignorer det eller andet? :I

Mvh Mathile

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klage over juleudstyr til hest?
  • #1   11. nov 2014 Jeg ville da bare spørge hende pænt om hun ikke ville være sød at tage det af, da det forskrækkede min hest smiley

• #2   11. nov 2014 Sige at hun må tage det af fordi din pony er ret nervøs i forvejen og hvis det ikke hjælper så sig det til den der ejer rideskolen eller hvad i nu har smiley

• #3   11. nov 2014 jeg ville bede personen pænt om at tage det af, da du kan mærke på din pony at den bliver usikker i forhold til lyden og derved påvirker der jo også dig, da du selv bliver meget opmærksom på det. (kan jeg forestille mig)

sig det pænt, så kan alle have lov at være i ridehuset smiley

• #4   11. nov 2014 ignorere -pony har kun godt af at lære ikke at frygte alt der bevæger sig eller giver lyd

• #5   11. nov 2014 Okay, tak for svarene. Næste gang hører jeg lige om hun vil tage det af smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #6   11. nov 2014 Jeg ville ignorere det..

Det er den nemme løsning at bede rytteren tage det af, men samtidig er det også god træning for både dig og pony, så derfor ville jeg nok udnytte muligheden for at lade pony vende sig tim andre slags lyde smiley

• #7   11. nov 2014 jeg ville lære min pony at sådan nogle lyde skal man også kunne klare

hvis hun kan klare at blive dyttet af af forskellige køretøjer
    og man kan swirpe en pisk i plankeværket uden at hun vipper med et øre
    så skal hun godt nok også kunne klare nogle skide jule ringe ringe dimser og ellers må hun lære det for jeg kan finde på at proppe det samme på hende

og hvad så hvis der er lidt over en halv måned til jul
    jeg kender en butik der har jule afdeling hele året rundt og de første julekalendere har været i butikkerne siden september og sne bajer kom ud her i sidste weekend
    og flere kloge forældre har allerede fundet pakkekalender gaverne i oktober november måned

• #9   11. nov 2014 Jeg ville helt sikkert spørge, om det var en mulighed, hun tog det af, da din hest bliver meget bange for det.

Jeg mener helt sikkert, at det er den bedste løsning at vænne ponyen til sådanne ting, men jeg mener bestemt ikke, at det er de bedste omstændigheder at lære den det, når den starter med at stresse op over det. Så ville det da være langt bedre at bygge det op, hvor hesten er mere afslappet og så præsentere den for genstanden. Jeg kan godt regne ud, at det er svært, når det er en "udefrakommende" rytter, der rider rundt med det - og det er jo ikke ligefrem allemandseje! Min pointe var også bare, at jeg synes det ville være et forkert forum at ignorere sådan en ting, når hesten var stresset op over det smiley Det kunne kun ende i en slåskamp med den stakkels forskræmte pony.

• #10   11. nov 2014 Jeg ville ignorer det. Da det jo er god træning for din hest smiley

• #11   11. nov 2014 Jeg tænker så lige modsat -at det NETOP er de ideelle omstændigheder, fordi man er på hjemmebane, hvor man derfor ikke oveni skal belkymre sig om at stedet er nyt og måske i hestens øjne farligt.

• #12   11. nov 2014 tænker også perfekte muligheder for at træne uvante lyde, men man kunne måske spørge om rytteren ikke nok vil være ekstra opmærksom på at holde afstand da det skræmmer din hest indtil videre.

Mvh
    Mie

• #13   11. nov 2014 Tja, jeg synes alle burde vænne hestene til larm og ballade mens de rider jo før jo bedre nærmest... så kan de være os der kører ikke længere får dræber-blikket til skuer o.l. hvor vi jo oftest skal dele opvarmning med ryttere smiley

• #15   11. nov 2014 man kunne jo selv kravle af ponyen -de fleste heste bliver hurtigt mindre skræmte hvis man befinder sig på jorden ved dem, fremfor på ryggen af dem.... Der ER andre muligheder for at fortsætte træningen, end bare at lade pony rende panisk rundt smiley

• #16   11. nov 2014 Jeg er meget for, at træne nye "farlige" ting, men vil dog osse vælge mine kampe.
    Nogle er ik værd at ta.
    Jeg har en hest, der fx kigger på hjulspor på banen.
    Hun protestere på sin egen syge måde, så ka jeg undgå det, vil jeg til hver en tid prøve.
    Jeg har med min gamle part, forladt et ridehus pr. omgående, fordi hun slet ik ku ha den vilde ridning, med tæsk af pisk.

Så hvis der opstår farlige situationer, synes jeg sagtens du ka spørge om hun ik ka pille det af.
    Bjælder er sgu osse trælse at høre på!

• #18   12. nov 2014 Som rytter ville jeg også selv blive generet af det i længden, så havde pænt spurgt om ikke hun kunne tage dem af, om så pony var bange for dem eller ej. Ideelt bør hesten dog, som de andre siger, væretilvant det, men lige i det her tilfælde synes jeg nu godt man kunne spørge, om ikke rytteren kunne ofre sit juletingeltangel for lidt ro i ridehuset smiley

Kommentér på:
Klage over juleudstyr til hest?

Annonce