{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.570 visninger | Oprettet:

Snesåler og mordax eller kun snesåler??? {{forumTopicSubject}}

Jeg får smed på fredag og er simpelthen så meget i tvivl om hvad jeg skal vælge og gøre.
Han vil først komme igen efter nytår.

Skal jeg putte snesåler på nu eller vente til efter nytår?
Det ser jo pt ikke ud som om sneen kommer lige rundt om hjørnet?
OG skal jeg både putte mordax og snesåler på ?

Har ikke erfaring med nogle af tingene og vil være første gang for begge dele.
Men da vi rider udendørs i skov året rundt tænker jeg at det er en rigtig god idé.

Hvornår giver i jeres på ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Snesåler og mordax eller kun snesåler???
  • #1   10. nov 2014 Jeg ville blot få lavet huller til mordax.

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
    #3   10. nov 2014 Jeg får smed en af de nærmeste dage og det bliver med både huller til mordax og snesåler ingen kan se 1-2 måneder frem smiley hullerne i skoene til mordax bruger jeg pinol skruer for ikke at ødelægge gevindet

• #5   10. nov 2014 Hvad gør de snesåler egentlig, er det bare for at der ikke kommer sne i skoen og hesten kommer på stylter?

• #8   10. nov 2014 Nu rider jeg normalt aldrig ud i sne, men tænkte mere foldmæssigt. Jeg er ikke selv interesseret i dem, men det var bare for et høre hvad de gjorde smiley

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

#9   10. nov 2014 Min går ikke med mordax på folden jeg tager dem af og på før og efter ridetur og bruger pinol skruer for at skåne gevindet, jeg oplever ikke det stylter med snesåler

• #10   10. nov 2014 så i ville få lagt begge dele ?

• #11   10. nov 2014 HVIS det var mig, havde jeg valgt begge dele eller ingenting, går ud fra, at du får det på grund af sne, nu ved jeg ikke hvor længe sådanne snesåler kan sidde, men jeg havde nok valgt at få det, for jeg tror desværre ikke sneen holder sig væk helt indtil efter nytår smiley

• #13   10. nov 2014 Hoppedullen nu er der kun to heste smiley
    Og de sparker ikke smiley
    Og den anden går nu med Mordax på og har gjort det i 6 uger smiley

• #14   10. nov 2014 jeg syntes det er irrelevant hvor mange heste der er på folden og om de sparker eller ej, mordax er en rigtig grim ting at lade side i på folden. Den ene jeg rider, der er de også kun 2 og sparker ikke, men en sjælden gang i mellem kommer der alligevel en markering.

Jeg ville få smækket snesåler i og så få lavet sko med huller til mordax og så sørg for at det er så du selv bare lige kan skrue dem i inden tur og ud igen efter tur, det andet er simpelthen at tænke med hovedet under armen, hvis du spørger mig.

• #15   10. nov 2014 Det er meget usundt for hestens benstilling at gå med mordax 24/7. Det har min smed i hvert fald kraftigt frarådet. Derudover er det vildt farligt hvis den sparker eller træder på sig selv.
    Og så er det altså ikke ret besværligt at skrue mordax ind/ ud.
    Jeg havde snesåler i hestens hove sidste år. De blev omlagt/ genbrugt tre gange mener jeg, så det var stort set hele vinteren. At der så kun var sammenlagt sne i en lille uge her hvor jeg bor, er så en anden historie.
    Jeg får besøg af smeden næste gang lige før jul, og venter dertil med mordax og såler.

• #17   10. nov 2014 Jeg ska have skoet min Fuldblod nu her og han får snesåler og mordaxhuller i skoene. smiley
    Som andre siger så er der risiko for skader hvis mordaxhagerne sidder i 24/7 og hvis jorden er så frossen, at hagerne ikke går i jorden fx på fold, så kommer hesten til at stå med en forkert benstilling hele tiden, hvilket kan medføre skader og ømheder. Desuden kan den komme til at jokke på sig selv (har set en meget skadet kronrand pga dette og hoven blev permanent skadet -hornkapslen dannes i "kronbæltet" og sker der skader her, vil det påvirke væksten på dette sted fremover).
    Der er også ret meget forskel på snesålernes kvalitet og jeg foretrækker dem der er lidt blødere i det. Der er nogle der er bløde og gummiagtige og nogle der er hårde og plastagtige og min erfaringer er at de blødere udgaver er det bedste. Men det afhænger også meget af hovens facon. Stejle hove er ofte meget "dybe" (hvælvet sål), fremfor flade hove der ofte har en fladere sål og jo dybere hestens sål er, jo større risiko er der for snepakning.

• #18   10. nov 2014 Hvorfor i alverden have mordax på når hesten går på fold?!
    Personligt ville jeg ikke smide snesåler i med mindre det var nødvendigt, og ærligtalt tvivler jeg på der kommer ekstrem meget sne i december - det er jo altså sjældent vi har snevinter her i DK og når vi endelig får det er det oftest først i januar eller februar.
    Angående mordax, ja man kunne sagtens få lavet huller så der kan sættes isbroder (små mordax) i, men de skal altså ikke have sådan nogen på når de går på fold! Det er pisse farligt, også hvis hesten skulle træde på sig selv. Har set hvor stor skade en mordax har lavet på en hest som fik trådt på sig selv mens den havde dem på. Hesten måttes sys og var få mm fra at hive en pulsåre over. Ligesiden har jeg haft enorm respekt for mordax, og bruger dem ikke uden at beskytte hestens ben.

• #19   10. nov 2014 Begge dele er en go ide, hvis der altså er udsigt til sne.
    Men tror ik der kommer noget vildt, (eller noget overhovedet) på denne side af jul.

Jeg selv bruger begge dele, mordax kommer dog kun på foran, netop pga spark.
    Men sidder der 24/7, ellers vil de ik komme på, på folden, hvor de gerne sku gøre gavn.
    Det kommer først på, når der er frost og udsigt til sne, eller er kommet sne, hvis det passer bedre med skoning.

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

#20   11. nov 2014 Jeg sætter disse i hullerne når jeg ikke er ude og ride, de er nemme og skifte og hesten tager jo ikke skade af at have snesåler på når det ikke er sne de har endda den fordel at der ikke sætter sig sten fast under hoven så let og så er man på den sikre side med sne vi er midt i november nu og to måneder frem så er vi midt i januar og snesåler kan nemt genbruges

profilbillede
Kommentér på:
Snesåler og mordax eller kun snesåler???

Annonce