1.570 visninger
|
Oprettet:
Snesåler og mordax eller kun snesåler??? {{forumTopicSubject}}
Jeg får smed på fredag og er simpelthen så meget i tvivl om hvad jeg skal vælge og gøre.
Han vil først komme igen efter nytår.
Skal jeg putte snesåler på nu eller vente til efter nytår?
Det ser jo pt ikke ud som om sneen kommer lige rundt om hjørnet?
OG skal jeg både putte mordax og snesåler på ?
Har ikke erfaring med nogle af tingene og vil være første gang for begge dele.
Men da vi rider udendørs i skov året rundt tænker jeg at det er en rigtig god idé.
Hvornår giver i jeres på ?
maj 2009
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 102
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
jun 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.337
jun 2008
mar 2008
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 203 Svar: 454
jun 2008
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 203 Svar: 454
Og de sparker ikke
Og den anden går nu med Mordax på og har gjort det i 6 uger
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Jeg ville få smækket snesåler i og så få lavet sko med huller til mordax og så sørg for at det er så du selv bare lige kan skrue dem i inden tur og ud igen efter tur, det andet er simpelthen at tænke med hovedet under armen, hvis du spørger mig.
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 453
Og så er det altså ikke ret besværligt at skrue mordax ind/ ud.
Jeg havde snesåler i hestens hove sidste år. De blev omlagt/ genbrugt tre gange mener jeg, så det var stort set hele vinteren. At der så kun var sammenlagt sne i en lille uge her hvor jeg bor, er så en anden historie.
Jeg får besøg af smeden næste gang lige før jul, og venter dertil med mordax og såler.
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
Som andre siger så er der risiko for skader hvis mordaxhagerne sidder i 24/7 og hvis jorden er så frossen, at hagerne ikke går i jorden fx på fold, så kommer hesten til at stå med en forkert benstilling hele tiden, hvilket kan medføre skader og ømheder. Desuden kan den komme til at jokke på sig selv (har set en meget skadet kronrand pga dette og hoven blev permanent skadet -hornkapslen dannes i "kronbæltet" og sker der skader her, vil det påvirke væksten på dette sted fremover).
Der er også ret meget forskel på snesålernes kvalitet og jeg foretrækker dem der er lidt blødere i det. Der er nogle der er bløde og gummiagtige og nogle der er hårde og plastagtige og min erfaringer er at de blødere udgaver er det bedste. Men det afhænger også meget af hovens facon. Stejle hove er ofte meget "dybe" (hvælvet sål), fremfor flade hove der ofte har en fladere sål og jo dybere hestens sål er, jo større risiko er der for snepakning.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Personligt ville jeg ikke smide snesåler i med mindre det var nødvendigt, og ærligtalt tvivler jeg på der kommer ekstrem meget sne i december - det er jo altså sjældent vi har snevinter her i DK og når vi endelig får det er det oftest først i januar eller februar.
Angående mordax, ja man kunne sagtens få lavet huller så der kan sættes isbroder (små mordax) i, men de skal altså ikke have sådan nogen på når de går på fold! Det er pisse farligt, også hvis hesten skulle træde på sig selv. Har set hvor stor skade en mordax har lavet på en hest som fik trådt på sig selv mens den havde dem på. Hesten måttes sys og var få mm fra at hive en pulsåre over. Ligesiden har jeg haft enorm respekt for mordax, og bruger dem ikke uden at beskytte hestens ben.
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Men tror ik der kommer noget vildt, (eller noget overhovedet) på denne side af jul.
Jeg selv bruger begge dele, mordax kommer dog kun på foran, netop pga spark.
Men sidder der 24/7, ellers vil de ik komme på, på folden, hvor de gerne sku gøre gavn.
Det kommer først på, når der er frost og udsigt til sne, eller er kommet sne, hvis det passer bedre med skoning.
mar 2008
Snesåler og mordax eller kun snesåler???