{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.454 visninger | Oprettet:

Ninja K
Ninja K
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10

Sko til vinter? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Min hoppe går med 2 sko, og har gjort det i et halvt år. Før gik hun barfodet, og ville nok også kunne gøre det igen. Har hørt at det er dårligt at tage skoene af og på.

Hvad gør man her til vinter? Er helt på bar bund, har aldrig haft en hest med sko. Har hørt noget om mordax, men hvad er det og hvordan bruges det?

Hilsen Ninja. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sko til vinter?
  • #1   3. nov 2014 Mordax er metal "dimser" som stikker ud af oven og det ville jeg ikke lade min hest gå med på fold eller ride i på en frossen bane med dem, men ved ikke hvad du tænker?

Man kan få lagt snesåler på så det er nemmere at få sneen ud af skoen og så det ikke klumper sig så meget sammen i skoen..

• #2   3. nov 2014
    Snesåler for at der ikke kommer sne i hoven og evt. mordax for at stå fast - dog vil jeg aldrig sætte en hest på fold med det.

Hvad er årsagen til at hun har sko på :o)?

• Ninja K
    Ninja K Tilmeldt:
    okt 2014

#3   3. nov 2014 Tænker mere når at hun er på folden, så hun ikke falder og brækker benene hehe smiley

• #4   3. nov 2014
    Jeg ville aldrig proppe mordax i på folden - hvis den sparker en anden hest eller træder på sig selv med dem kan skaderne være noget så grimme.

Snesålerne forhindre at sneeen klumper sammen men ikke at hesten står bedre fast.

• Ninja K
    Ninja K Tilmeldt:
    okt 2014

#6   3. nov 2014 Årh ja det vidste jeg ikke, er helt på bar bund med det.

Hvad kan man så gøre? Ville det bedste være at snakke med smeden om hun kan få dem af?

• Ninja K
    Ninja K Tilmeldt:
    okt 2014

#7   3. nov 2014 Bettemus: Har bare hørt at det er rigtig usundt. Men jeg er ikke så klog på det med sko hehe smiley

• #8   3. nov 2014
    Det er ikke usundt, men hesten kan få ømme fødder - derfor er det vigtigt at man ikke bare hiver skoene af uden tanke på hvorfor hesten har sko på og i perioden man hjælper hesten med at få løst problemet, så har en løsning så den ikke er øm.

• Ninja K
    Ninja K Tilmeldt:
    okt 2014

#9   3. nov 2014 Krikken: Hun har sko på, da hun slider hovene smiley Så ville det vel ikke være et problem. Snakker med smeden imorgen, tusind tak for hjælpen!

• #11   3. nov 2014 Den kan selvfølgelig være uheldig, men langt de fleste bevæger sig ikke hurtigere end at de har styr på deres ben

• #12   3. nov 2014 Jeg piller skoene af om vinteren, og rider med boots når jeg skal ud på grusvejene i skoven. På banen kan hun sagtens gå uden, og er ikke øm.
    Du kan jo prøve dig frem. Hvis din hest ikke trives uden sko, kan du altid få dem på igen.

• #15   4. nov 2014 Min 4 års skal gå med sko, 4 sko. Hun har en balleforskydning på en baghov... Selvom jeg godt kunne tænke mig for/ingen sko her i vinter perioden, hvor hun også vokser. smiley

• #16   5. nov 2014 Jeg vil anbefale at få lagt snesåler på (smeden lægger dem mellem sko og hov) for at forhindre at sneen klumper sig og kan forårsage kodeledsforvridninger og andet. Hvis du gerne vil ride hvor der kan være glat, kan du skrue mordaxhager i, hvis du beder smeden om sko med mordaxgevind i. Men som andre siger så vil jeg være påpasselig med at holde mordaxhagerne i permanent, da det kan skade de andre heste og hesten selv hvis den leger vildt på fx fold.

Cecilie: Hvis du piller skoene af en hest med balleforskydning, vil balleforskydningen blive værre igen og det arbejde smeden har lagt i at rette hoven op, vil gå tabt. Balleforskydninger er jo noget der kommer af skævbelastninger pga hestens benstilling og belastning og vil sjældent rette sig far naturens hånd, medmindre vi snakker om et føl/plag der vokser.

profilbillede
Kommentér på:
Sko til vinter?

Annonce