beskære hver 6 uge hvis den træder hoven skæv {{forumTopicSubject}}
hej. har en hest der desværre har en dårlig højre side som gør hun træder hoven skæv på venstre bagben. der har været kiropraktor og dyrelæge. dyrelægen siger bagsko på så den ikke slider så skævt har aldrig været halt men lidt småt gående.. men nu skal den bare gå på folden vinteren over og ingen part da det er umuligt at finde. planen er jeg vil forsøge til foråret at søge ny part og starte op igen.
hesten er ret dum at få bagsko på lige den side den har bøvl, det altså kun når sømmene bankes i balladen er , det er en hest der er meget medgørlig på alle områder og behagesyg. så jeg har tænkt om hvis man nu beskære med kortere intervaller om det kan hjælpe..
vil lige skrive det ikke diagnoser og tips til at vænne den til at få søm slået i jeg spørger til ;). det er prøvet og jeg står meget tit og slår på skoen når jeg renser hovene.
så det jeg søger svar på om jer der har heste med skæve hove om det har hjulpet at beskære med kortere intervaller for at undgå sko?
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
Mener at det anbefales at heste beskæres hver 4-6 uge, og tror bestemt det ville hjælpe din hest med at rette op med et kortere interval
jul 2010
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 488
Jeg har også haft spurgt min dyrlæge om det ville hjælpe med sko, men det frarådede han fordi det var sundere at hun selv sled dem naturligt.
En sko vil så bare blive slidt mere der hvor hesten går skævt.
Måske laser akupunktur kan hjælpe, det havde min dyrlæge erfaringer med på hove med huller og rifter i. Vi prøvede også på min Haflinger,. Det blev lidt bedre men ikke 100%.
Prøv at spørg hvad din smed mener?
Min smed siger det er fint med smed hver 3 mdr. Selvom hun slider dem skæve. Det jo selve hendes bestilling der gør det.. Så min vil altid slide dem sådan
feb 2007
Følger: 31 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 489 Svar: 2.099
vi ved i det mindste hvorfor hun gør det, da hun er mere svag i højre side, gættet er et fald der har gjort det.
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
feb 2007
hun har ellers super stærke hove som er sunde.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Det kan også være at en periode med hyppig beskæring vil rette hende så meget op at der igen kan gå længere intervaller imellem beskæringen efter en periode
feb 2007
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
... Så ja, jeg ville helt sikkert køre med oftere beskæringer - om hver 6 uge er nok må smeden vurdere
feb 2007
feb 2007
beskære hver 6 uge hvis den træder hoven skæv