{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
847 visninger | Oprettet:

opstaldningssted = Frøgræs {{forumTopicSubject}}

Jeg har idag kigget på et sted. de bruger frøgræd eller halm når hestene står på marken. men fodre med hø morgen og aften. Hvad er jeres mening om dette? Har nemlig hørt dårligt om frøgræs... Dog så siger hun selv at det fungere rigtig godt sådan.

Mine heste er vant til at få hø ad libitum

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opstaldningssted = Frøgræs
  • #1   12. okt 2014 for mig ville det være godt hvis det vel og mærket er af god kvalitet da min den ene slet ikke kan tåle halm , får forstoppelse. så hvis der ikke er hø på folden så det frøgræs der er øverst på min liste til foldbrug smiley

• #2   12. okt 2014 hun sagde selv hun kun køber frøgras og hø af højeste kvalitet smiley

• #3   12. okt 2014
    Jeg har også stået steder hvor de foderede med frøgræs på folden, selvom jeg ikke selv ville vælge det. Men jeg kan ikke rigtigt få alt på en gang, så min har bare fået hø ad libitum i boksen og det de nu en gang gav på folden.

Lige pt. får min også halm på folden - jeg ville slf. foretrække hø, men når hesten æder for 700 kr hø om måneden i boksen, så indrømmer jeg, at jeg vælger og bruge halm for at spare.

• #4   12. okt 2014 så det kan sagtens bruges bare til folden? smiley de får hø af libitum om aftenen smiley

• #5   12. okt 2014
    Hvis jeg skulle vælge, så er hø/wrap mest optimalt og derefter godt halm. Pga. den store chance der er for svampespore i frøgræs - også af god kvalitet.

Men nogle gange så kan man ikke få alt :o)

• #6   12. okt 2014 må jeg spørge hvad svampespore er?

• #7   12. okt 2014
    For at forklare det simpelt, så svare det til planternes frø.

Svampesporene kommer sig af at frøgræs for det meste høstes når der er faldet sammen, ligger ned fordi det er blevet for langt og tungt til at stå op. Og ofte så regner det inden det når og bliver høstet = fugt ligger og hygger sig blandet med varme om sommeren under græsset.

• #8   12. okt 2014 Har selv gjordt det. Det super. Hestene få noget i maven hele tiden og har noget og holde varmen med.

• #9   12. okt 2014 Dog er priserne på frøgræs gået helt i vejret da folk har fundet ud af os heste mennesker bruger det. Så nu går jeg over til hø igen. Gider ikke betale mere for et affalds produkt som frøgræs jo er. Som ingen foderværdi har.

• #10   12. okt 2014 Vores pony fik en forgiftning af frøgræs på folden. Når frøstandene modnes sker der en svampeproces i de nederste 3-6 cm. Af stænglen. Grundet vægt fra frøstandene kombineret med svampeangrebet i nederste del af stænglen vælter stænglen. Når frøene skal høstes er landmanden nødsaget til at skære helt nede ved jorden. Herved kommer den svampeangrebne del med i høsten og derfor er der en meget høj andel af svampesporer i frøgræs. Dette er alt andet end sundt for hesten og kan fører til astma og forgiftninger.

• #11   13. okt 2014 Frøgræs er ikke bare frøgræs !!
    Der findes rødsving, som er det man mest ser på markene, idet bonden kan tvangsmodne det og høste det på strå, lige som korn. det er ikke godt at bruge til foder til hest.
    Så findes der Engvrapgræs og Strandsving ( ikke sikker på navn/stavning ), det skal skrålægges og bliver først høstet når det er naturligt modnet/tørret, det er en mere risikabel måde at høste på, da vejeret betyder meget ( lidt som hø ) og der løber bonden en større risiko, og derved er der ikke mange landmænd der har dette. Men det er fint som hestefoder.
    Udover det finder der et par flere "modeller" frøgræs, som jeg ikke har sat mig ind i.
    Min erfaring stammer fra at jeg selv bruger frøgræs som tidsfordriv på folden, men i år var det meget svært at få det gode frøgræs. så jeg har måtte købe større mængde hø, og blander det med halm, for at vores ponyer ikke bliver kugle runde..

Kommentér på:
opstaldningssted = Frøgræs

Annonce