{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad hedder denne islænderfarve?
  • #2   11. okt 2014 Kært barn har mange navne alt efter hvor i verden du er.
    på island hedder den bleik eller moldott. Mange andre steder vil den blive kaldt dun.
    farven forekommer af farvegenet D der meget belejligt efter navnet bleger heste der har sort eller brun som grundfarve.
    hvis du kunne pille d-genet ud af denne hest ville den blive brun. En sort hest med d-gen er musegrå.

• #4   11. okt 2014 Fuldstændig korrekt.
    Det var blot for at vise at der på island.....som regel....... ikke skelnes mellem bleik (vores blak) og moldott. Deroppe er navnet på farven den samme selvom generne der skaber farven ikke de samme. Buckskin eksisterer slet ikke i den islandske terminologi, men ja helt korrekt vil moldott være den islandske farvebetegnelse der vil være korrekt. Dog vil den deroppe stadig være bleik. Og har den ål vil den være bleikalot.
    Jeg mente stadig at e del vil kalde den dun......jeg sagde ikke at det var korrekt.

• #6   11. okt 2014 Som C sværke skriver så kommer farven fra creme genet, det samme som forårsager palomino (et creme gen på rød), cremello (to crmeegen på rød) og de mindre kendte perlino (to creme på brun), smokey black (et creme på sort, ofte usynligt) og smokey cream (to creme på sort, giver en grålig creme farve).

Den hest som ses på billedet er buckskin, altså har den ét cremegen på en brun grundfarve smiley

• #7   11. okt 2014 Dun er hvist kun vis hesten har en ål, ellers er det buckskin. Så jeg vil enlig mene at det rette navn er buckskin, eller nu da det er en islænder vil det måske også blive kaldt moldot som de andre siger.. men jeg er seriøst ikke nogen ekspert smiley

• #8   11. okt 2014 super flot er den i hvert fald

• #9   11. okt 2014 Mange tak for jeres gode svar smiley Og ja Bettina, hun er meget yndig smiley

Kommentér på:
Hvad hedder denne islænderfarve?

Annonce