{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Beslagsmed uddanelsen.
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   6. okt 2014 Mit råd er - lad hver..

(Med mindre du gerne på forhånd vil have en ødelagt krop)

• #2   6. okt 2014 Det er et meget fysisk hårdt job, og du skal virkelig have en go ryg og en stærk muskulatur .
    De fleste mestre vil have man træner og går i styrke center inden man begynder.
    Ja det er svært, at finde praktik plads inden for faget, men det er jo
    tit svært når det er heste relateret.

Jeg taler ud fra min lillebror som ville være beslagsmed, han er 20 og har allerede sine første kunder nu, men han har måtte indse, at det aldrig kan blive til fuldtid fordi han krop er så smadret efter sådan 15-20 heste på en dag.

Vælg noget andet, man bliver træt af at være slidt op når man er 30.. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #3   6. okt 2014 Desuden så har kvinder sjældent styrken til det på længere sigt.

Man må nok indse at smed er et mande fag smiley

• #4   6. okt 2014 Tak for jeres svar:)

• #5   6. okt 2014 Det er da beklageligt så mange fraråder det, hvad gør vi så på længere sigt hvis der bliver færre og færre smede til alle hestene der skal ordnes? smiley

Man kunne som hesteejer starte med at "gribe i egen barm" og sørge for ordentlige forhold til smeden, som f.eks. at hesten står ordentligt og der er ordentligt underlag at stå på når hesten har smed.

Men jo, det er fysisk hårdt og det er ikke ligefrem en fysisk hensigtmæssig stilling man skal stå i - så tænker en god fysik er det bedste at starte ud med, ryg/arme/skuldre etc.

Så engang nogle køer få beskåret klove, de bliver simpelthen sat i en maskine og benene hevet op for dem agtig, så smeden har frie hænder til at koncentrere sig om at ordne klovene - men tror sgu ikke hestene ville finde sig i det på samme måde smiley

• #6   7. okt 2014 Problemet er ikke det fysisk hårde ved arbejdet, men at det er så godt som umuligt for kvinder at finde praktikplads..
    Det skyldes to årsager;
    1. Skulle kvinden blive gravid vil bækkenet udvide sig og kan derfor ikke klare samme pres som tidligere
    2. Kvindens fysik betragtes ikke på samme niveau som mænds

Der er en lille mulighed for at finde en praktikplads i Sverige - men så skal man virkelig ville det.

Jeg har personligt opgivet efter konsultation med et utal af smede - både mænd og kvinder...

• #7   7. okt 2014 Der er mandejobs og kvindejobs, og dette er en mandejob.
    Self findes der kvinder, men der er langt imellem.
    Som kvinde ska man bevise dobbelt så meget som mændene fx
    Har snakket med en, hun var næsten færdig, men måtte opgi, fordi hun blev behandlet så dårligt på lærepladserne.
    Det var på grænsen til mishandling.

• #8   7. okt 2014 Der er mange meninger, men selvfølgelig kan kvinder blive beslagsmede, såvel som mekaniker, brolægger og alt muligt andet.
    Min smed har lige uddannet en kvinde, der var en stor artikel i Ridehesten med dem for et års tid siden, nu ikke fordi han havde en kvindelig elev, men fordi han er dygtig, hvilket Agnete (hans elev) også er blevet.
    Selvfølgelig kræver det en hvis fysik, men der er nu mange hjælpe redskaber i dag som også mændene bruger for at skåne sig. De dygtige smede tillader sig også at sortere i deres kunder, altså de gider ikke risikere skader på uopdragne heste og dårlige forhold.
    Mit bedste råd til dig er at ringe til smede forbundet og forhør dig om hvem som evt. ku være interesseret i en kvindelig elev, hvis det er noget du virkelig brænder for, så er du sikkert også villig til at flytte for det. Men lad nu være med at springe over hvor gærdet er lavest og påbegynde selvstudie uddannelsen, den er altså ikke meget værd, en skandale i både mine og min smeds øjne, find dig en ordentlig læremester og lær faget ordentligt:-) Held og lykke:-)

Kommentér på:
Beslagsmed uddanelsen.

Annonce