26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Hybermobil hest - erfaringer? {{forumTopicSubject}}
Godmorgen derude - håber i er morgenfriske (og så endda på en mandag!)
Jeg har mine heste stående hos en veninde som også selv har en hest - en 5 års frieser hoppe. I sidste uge havde vi kiropraktor til vores to damer og kiropraktoren nævner så at frieseren er hypermobil - særligt i venstre forbens knæ men en let hypermobilitet findes faktisk i hele kroppen.
Se så bliver jeg jo nysgerrig - arbejder selv meget med (menneske) kroppen og er under uddannelse til behandler og derigennem har vi selvfølgelig arbejdet en del med hypermobilitet og behandling af hypermobile men en hypermobil HEST, det har jeg godt nok aldrig mødt før!
Jeg skal lige have sat mig ned og søge lidt på emnet men kunne godt tænke mig at høre om der er nogle som har erfaringer med det og som måske kan fortælle mig lidt om hvad det indebærer for jeres hest.
Kiropraktoren mente ikke at det blev noget problem - hun måtte ikke longeres (endnu) da hun skulle styrkes på en anden måde inden hun blev sendt i longe - ellers ville der simpelthen være for stor belastning i leddene. Endvidere skulle ejer nok ikke regne med særlig meget spring til hesten og hun skulle ikke forvente at den kom til at gå højt dressur. Intet af dette betyder heldigvis noget da ejeren "bare" gerne vil hyggeride og ud på nogle ture (og så er hun en super hensynsfuld ejer, så det er vist et fint match! :))
Jeg glæder mig til at høre om jeres erfaringer
Knus !
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 8 Emner: 2 Svar: 320
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Benet blev ved med at 'skulle sættes på plads' af behandler, så virkede han lidt igen, og så røg det tilbage.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 5 Emner: 10 Svar: 79
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Jeg er på ingen måder bekymret for hesten - kiropraktoren sagde også at det blot var en let hypermobilitet og hesten har ikke haft tendens til skader (jeg kan jo kun relatere til min viden fra mennesker og her er en stærk tildens til skader især når man dyrker sport). Pt. bliver hesten primært trænet fra jorden hvor vi laver meget agility, proprio og almindeligt jordarbejde - det virker til at gavne hende rigtig meget
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Hun er heldigvis hverken halt eller noget men vi fik faktisk kiropraktoren ud fordi der var et-eller-andet i longen som ikke var "normalt" og jeg kunne ikke rigtigt sætte en finger på det - men måske det så er hypermobiliteten der lige har gjort at noget var anderledes...
Hybermobil hest - erfaringer?