908 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Forværret gjordkrampe.. :/ Forværret gjordkrampe.. :/

Hejsa
Min hest har altid haft gjordkrampe i et lille omfang, men så længe at man bare spænder et hul af gangen er der ingenting..
Men jeg havde en potentiel låner ude for at se på hesten og hun glemte at spænde den lige så stille og fik den spændt helt stram, så hesten begyndte at hoppe rundt og småstejle (sådan har hun aldrig før opført sig med rytter (eller uden)). jeg fik den så hurtigt spændt op igen..
Jeg bruger ikke selv den sadel (spring) da jeg rider i dressursadel, så da den næste kom ud og så på hesten sprang hun baglæns selvom man gjorde det lige så stille.. kan se at det gør ondt på hende, men det gjorde det ikke for bare to uger siden.. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Jeg skal have isoleret et skur 12.500 kr.
  • Kogeplade installation 600 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Almindelig rengøring i hjem 430 kr.
  • Bortskaffelse af afklippet hæk 900 kr.
  • Removing old sink and tap, attaching new sink and tap 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forværret gjordkrampe.. :/
  • #1   22. sep 2014 Invester i en X-pand girth.. smiley

• #2   22. sep 2014 det er lidt mange penge, og tænker bare at det ikke har været et problem før.. smiley

• #3   22. sep 2014 Prøv med elastikgjord (gjord m. elastik), dvs. gjord med elastik i den ene eller begge sider af gjorden. Kan gøre underværker. Desuden hjælper det ofte som du skriver at spænde mindst muligt, spænde mere på ridebanen, trække et runde eller to med hesten, og derefter færdigspænde gjorden smiley

• #4   22. sep 2014 Sådan en har jeg smiley og jeg gør præcist som du siger.. men det gør alligevel ondt åbenbart, så hun læner sig helt krampagtigt bagud smiley

• #5   22. sep 2014 Få en kiropraktor til at behandle hende, og køb en god gjord, og fortsæt med at tage de forholdsregler du plejer.

• #6   22. sep 2014 Få hende behandlet af en osteopat - kiropraktorer har for lidt fokus på musklerne smiley

Gjordkrampe skyldes ofte af et skævt træk i musklerne, som påvirker de nederste halsvirvler, hvilket jo så give kramperne smiley

• #11   22. sep 2014 Men problemet er at det er noget hun er begyndt på nu (har haft hesten i to år og der har aldrig været store problemer før, hvor jeg har haft sadlen på hende en gang om ugen ca.). Det var efter hende pigen fik strammet den for stramt - som om at hun er blevet bange for det efterfølgende..

• #13   22. sep 2014
    Få hesten tjekket af fys, kiropraktor, kranie sakral terpeut e.l

• #14   22. sep 2014 Kiropraktor ud og løsne hesten, det kan faktisk fjerne gjordkrampen fuldstændigt, det gjorde det på min.

Grunden til at det er blevet værre efter der er en som har prøvet hende, er sikkert at i den forbindelse har hun fået smerten at føle fuldt ud med det samme og nu er hun bange for at det vil gøre ondt igen, og dette kan godt fortsætte i lidt tid, selv efter behandling, for de skal have tilliden tilbage til det der sker.

Så selvom en kiropraktor og en god gjord kan være dyr, så kan det være guld værd for både dig og din hest fremadrettet.

Som en nævner skyldes gjordkramper oftest at brystbenet evt er klemt/drejet og/eller at en rækker nerver/muskler klemmes og det første kan en kiropraktor behandling gøre rigtig meget for, det andet kan en god kiropraktor også løsne på samt give øvelser der kan afhjælpe problemet.

mvh
    Mie

• #15   22. sep 2014 Okay - mange tak for jeres mange svar smiley
    Synes bare jeg har hørt så mange teorier om hvad gjordkramper skyldes..

• #16   22. sep 2014
    Hvis det er fra andet end fagpersoner, ville jeg ikke tage dem for gode vare :o)

• #17   22. sep 2014 Hvad mener du? smiley (Krikken)

• #18   22. sep 2014
    At man ikke skal tro på alt man hører :o) Medmindre det kommer fra proffe ( og her snakker jeg ikke beridere ) men behandlere og selv der skal man stadig beholde sin kritiske sans.

http://www.heste-nettet.dk/nyheder/10625/

• #19   22. sep 2014 Nu er jeg godt nok heller ikke proff. smiley . Men min begyndte også at få gjordkrampe lignende tegn, spænde op osv. når hun fik sadel på og spændt gjord . Den havde KS, i så slem grad at tapperne var vokset sammen . Den havde så en del andre skader og er aflivet .

Men få en osteopat eller massør til at kigge på problemet . Vi andre kan komme med mange meninger men ved reelt ingenting .

Kommentér på:
Forværret gjordkrampe.. :/

Annonce