Dækken eller ikke? {{forumTopicSubject}}
Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad der er bedst, så håber at i kan hjælpe:-)
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at holde gang i min oldenborger vallak på 6 år hele vinteren, sidste vinter gik han hjemme i vores løsdrift sammen med de 3 mindre ponyer, det gjorde han også der hvor jeg købte ham (der hvor han er født) så han har altid været vant til at sætte vinterpels om vinteren og så holde vinterpause, altså komme igang igen når der bliver forår...
Men jeg kunne om sagt godt tænke mig at holde gang i ham i denne vinter, vi har selv hestetrailer, så det er en mulighed at vi kører ham ned til en rideklub et par gange om ugen og rider i deres haller, måske eventuelt undervisning, ville det så være bedst hvis han går med dækken eller uden hvis han altså bliver stående hjemme i løsdrift? Han vil jo nok komme til at svede når han bliver redet, og så tænker jeg jo at han kommer til at fryse når han bliver lukket ud igen hvis han stadig er lidt varm og våd?? Hvad ville i gøre? Håber at i kan hjælpe mig, fordi jeg er virkelig i tvivl??:-/
mar 2009
Følger: 97 Følgere: 89 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 816
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
dec 2012
Følger: 45 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 127
mar 2009
Følger: 97 Følgere: 89 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 816
Men hvis jeg så klipper ham, vil han så ikke have svært ved at holde på varmen?:-)
dec 2012
Følger: 45 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 127
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Hvis den skal rides almindeligt (altså ikke sættes ned i arbejde), ville jeg klippe og smide dækken på
Hvis den bare skal holdes i gang (men ikke arbejde hårdt) ville jeg enten undlade at klippe og bare smide et tæppe på den til den er tør efter arbejde, eller, hvis den sveder en del, klippe lidt på bringen og under halsen og lade den gå uden.
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.694
har selv to oldenborg, min hoppe sætter bare tæt pels, imens min vallak ligner en islænder hvis han ikke får dækner på.
jeg har lige i dag valgt at lækkke dækner på. Bare regndækken i første omgang, og så tager vi den der fra. jeg klipper aldrig mine heste, men kan styre deres pels nogenlunde via dækner. de sætter pels bare ikke så meget pels
kender flere som har deres heste i løsdrift, og så samtidigt har dækner på. Netop pga ridning
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Klip ham og smid dækken på
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.676
Dækken eller ikke?