HJÆLP SØGES: Vi passer ikke sammen {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg håber virkelig der er nogle kloge hestefolk, der med forståelse vil give råd og ikke vil nedgøre mine frustrationer.
Jeg fik for lidt over 2 måneder siden min første hest. Hun er en hoppe, sportslig type og er meget svær at finde ud af.
Sagen er den at jeg står som førstegangs-hesteejer og fortryder sommetider at jeg valgte hende.
Jeg søgte en hest hvor meningen var at det skulle være hygge, som en aflastning og pusterum fra gymnasiet. En hest jeg hver dag kunne tage ud til uden at være bekymret eller bange.
Utallige annoncer blev kigget på og jeg fandt en hest som jeg bare ikke kunne stå for, og havde følelsen af at det skulle bare være den.
I annoncen blev der beskrevet at hun var frisk på den gode måde, men også sød både på stald, bane og når hun skulle trækkes. I starten var jeg glad og havde forståelse for at hun skulle vende sig til omgivelserne og derfor kunne være varm.
Men med tiden har jeg bare holdt det inde og fundet en grund til hendes opførsel hver gang, hvilket jeg stadig gør og forstår.
Der er dage hvor hun bare er super sød og hvor man kan gøre alt med hende, men der er alt for tit dårlige dage hvor hun står og skraber på staldgangen, vrinsker og er egentlig ikke til at styre. Samt at hvis jeg trækker hende så er hun ikke til at arbejde med.
Et par hvor jeg har trukket hende i hallen så har hun hoppet rundt og vrinsket. Og en dag hvor vi skridtede var hun fuldstændig varm og kunne mærke at hvis jeg satte hende i trav, så ville hun tænde fuldstændig af.
De dårlige dage er der bare oftere end de gode. Og det gør mig ked af det når jeg egentlig ikke har fået det der blev beskrevet.
Idag gik det hele udover gevind, blev mast på staldgangen, hun var alt for urolig at trække og måtte skuffende opgive rideturen og tage hjem igen.
Min mor som desværre ikke har meget kendskab til heste, støtter mig fuldstændig og hun giver så gode råd hun overhovedet kan komme i tanke om.
Jeg har indset at det er for stor en mundfuld for mig. Og selvom at vi passer rigtig godt sammen, kan enes sommetider og hygge, så er hendes temperament for voldsomt til mig. Og overskudet til hende er sænket gevaldigt.
Min mor og jeg har snakket om evt. at søge nogen der bytter, og som har den tid og overskud som jeg ikke har til hende. Jeg tror ærligtalt at hun vil være svær at sælge til en erfaren, da hun er oppe i alderen og ikke rigtig har konkurrence potentialet. Er ikke selv konkurrence rytter, så derfor havde jeg også bevist købt hende med tanken om at det bare skulle være hygge.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg ellers skal gøre. For når hun har sine gode dage, så ville jeg aldrig gå af med hende, men når de dårlige opstår oftere end de gode, så vil jeg hellere se sandheden i øjnene og indse at jeg nok bare ikke kan give hende den træning og tålmodighed som hun egentlig har brug for.
Nu ønsker jeg ikke at alle natur-horsemanships rytterne skal komme med kommentarer som at jeg kan træne hende på den eller den måde, for er selv den type rytter, men har ikke tiden til at skulle arbejde med en "problem"-hest ved siden af gymnasiet. Jo, jeg har tid til hest, men jeg har ikke tid eller overskudet til en hest jeg ikke passer sammen med mht. niveauet.
Jeg har bare indset at det ikke skal være hende og mig, og at jeg må finde noget mere overskueligt og roligt. Og at min hoppe ikke kan få det hun fortjener hos mig.
Triste snøft herfra.
nov 2006
Følger: 90 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 176 Svar: 1.336
apr 2007
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 14 Svar: 688
Andre kan være i underskud af magnesium, og bliver derfor mere nervøse end de bør være.
dec 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 203
Trækketure i nogle uger kan være en løsning. Det kan være foderet. Det kan være stedet. Hestene hun går med. Der kan spille meget ind.
Kontakt sælger og forhør om salget kan gå tilbage, ellers må du jo sælge eller finde nogen der vil bytte.
nov 2006
Følger: 90 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 176 Svar: 1.336
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
Nu ved jeg godt du ikke ville have råd, men altså så skal man næsten lade være med at smække sådan en indslag op
Du har kun haft den i 2 mdr. det er ikke ret lang tid, og personligt har jeg aldrig følt jeg har passet sammen med en hest efter 2 mdr.
Min gamle part viste sig også, at være en meget stor mundfuld for mig, jeg turde dog ikke sige det til ejeren, så jeg blev ved med, at komme, på trods af, at jeg faktisk dårligt turde hente den på folden. Og der gik faktisk over 1 år før at jeg var tryg i hendes selvskab igen. Nu har jeg sammenlagt redet den i små 5 år, og hun fjoller stadig rundt, men i dag kender jeg hendes små finuligheder og ved hvordan hun reagere, så nu kan hun nærmest gøre alt uden det rør mig synderligt.
Jeg kan også varmt anbefale dig undervisning af en BBH underviser, hvis det er muligt, ikke nødvendigvis med ridningen til at starte med, men måske bare i almindelig omgang med din hest, jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det er noget der vil kunne hælpe dig rigtig meget.
Nu er det selvfølgelig ikke nemt hvis du har besluttet dig for, at du skal af med den. Men personligt ville jeg give det mere end 2 mdr. og så finde en kompeten underviser som har styr på det
sep 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
- Det er ikke fordi at hun er nervøs som i bange, men nervøs og anspændt. Idag er hun kommet på hoppe folden, og ved at hun kalder på hendes nye ven derfra. Så ved at det spiller en rolle i hendes opførsel. Jeg er bange for at hun udvikler noget seperationsangst, da det først er nu hun har knyttet sig til en. Men det kan også have noget at gøre med at hun er i brunst, da det er en vallak.
Men det er ikke noget der er kommet pludseligt, det er noget der har været der siden jeg fik hende.
- Salg kan ikke gå tilbage ifølge kontrakten og sælgere solgte hende med grunden om at de skulle flytte. Så det er desværre ikke nogen mulighed.
sep 2014
Det er 10 år siden at jeg red rundt på en elevpony. Har haft låneheste og part siden jeg var 13. Så nej, det er ikke derfor at det er svært, da jeg med tiden har mødt mange heste, med hver deres personlighed.
- Har ikke tid til undervisning lige nu pga. gymnasiet. Og som skrevet i tråden, så har jeg købt og fået beskrevet en hyggehest.
okt 2006
Og havde jeg ikke tid, på en eller anden mærkelig fason, så skulle jeg nok finde den, hvis det kunne gøre, at jeg faktisk kunne komme til at fungere sammen med min hest.
Du er ikke den første der har fået en hest med hjem, som har ændret sig siden man så den ude hos gamle ejer. Enten så har gamle ejer taget dig godt i måsen, eller også så gør du noget forkert / noget andet end hvad tidligere ejer gjorde.
sep 2014
Jeg er ikke fast besluttet. Men som beskrevet så er jeg frustreret og jo, søger råd, men vil ikke have smækket noget i hovedet som jeg egentlig er klar over. Har flere gange læst hvordan andre er blevet hakket ned når de har stået i en lignende situation.
- Jeg er aldrig bange for at være omkring hende, men jeg kan bare mærke at jeg ikke er erfaren nok til hende. Og når jeg samtidig ikke har alverdens tid, og hvor der er dage hvor jeg kun lige kører ud for at strigle og hygge, så kan jeg aldrig regne med hende dagen efter.
sep 2014
Nu afhænger det altså også af hvordan ens overskud er. Det er forskelligt fra person til person.
Kan se at du også har arbejde ved siden af. Det kan jeg f.eks. ikke, og som beskrevet skal det være et pusterum og aflastning fra gymnasiet. Så synes selv det er noget fis du siger.
- Jeg lever af SU og har skam heller ikke råd til undervisning. Jeg har lært at PRIOTERE tingene. Og når jeg samtidig skal betale for selve hesten, så er 125 kr for meget for mig at betale for 30 minutter.
Synes det er svært bare at åbne øjnene op for at det ikke kan gå, men også at få det hele til at fungere, er ikke let heller.
okt 2006
Jeg betalte også selv, godt nok er jeg kun part, men havde tilgengæld også to heste at betale til, så jeg endte ud med at give godt 4000 kr. om måneden.
Jeg er med på, at hesten er dit pusterum, sådan havde jeg det også, men derfor kan man vel godt få undervisning. Ja selvfølgelig er det mange penge, hvis man ikke har dem. Jeg ville bare mene at de var ekstrem godt givet ud, hvis jeg stod i din situation.
Jeg selv fik kun undervisning hver anden lørdag, det gør jeg stadig. Både fordi, at jeg mente jeg bedre kunne nå at øve tingene så, men også fordi, at det var dyrt for mig
sep 2014
Jeg har aldrig i min hensigt valgt at købe hest for at få videre udannelse eller mere. Men at have en jeg kunne hygge med hver dag. Har råd til hest pga. høj SU. Undervisning er bare ikke noget jeg lige nu har råd eller lyst til. Stod man i mit sted, ville man forstå bedre. Og det er her vi snakker personlige årsager.
sep 2014
Det har du ret i.
Men når hensigten i starten ikke har været til undervisning så er det svært. Vil gerne indrømme at jeg godt vil have undervisning senere, når jeg er helt sikker på hvordan økonomien løber rundt. Men lige nu kan jeg ikke sige om jeg har råd eller ikke, og derfor mister jeg lysten og glæden ved at stresse over det. Og når undervisningen er fra en u-udannet underviser, så synes jeg det er meget at skulle give 125 kr for 30 minutter. Hver eller hver 2. uge, hvis jeg "akut" har brug for hjælp.
sep 2014
Vi har dyrlæge indover, men der er ingen smerter. Desuden så er det når jeg arbejder med hende fra jorden, fold og i stald. Er derfor bange for at hun udvider noget seperationsangst, og det er der ingen i stalden der har erfaring med, desværre. Så står et lidt dumt sted mht jeg skal gøre.
sep 2014
Jeg har råd til det. Har bare ikke råd til undervisningen, ENDNU.
Jeg bor hjemme og som sagt, så bakker min mor mig op. Hver måned lægger jeg en sum penge tilside til dyrlægen, hvis uheldet skulle være ude. Jeg betaler opstaldning, benzin og smed hver måned. Så jeg har styr på økonomien omkring hesten i sig selv.
Men synes ikke man kan sige at man ikke har råd til hest, hvis man ikke har råd til undervisning, når jeg har købt en hest som skulle være til hygge. Ja, er sikkert blevet røvrendt, men det er der ikke længere noget at gøre ved. Må bare indse realiteterne.
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 177 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.399
okt 2006
Jeg selv er også kun hyggerytter, stævner er noget der sker 1-2 gange om året, bare for hyggens skyld. Men selvom jeg ikke startede stævner, så tror jeg stadig ikke jeg ville undværre min undervisning. For selvom man bare tuller rundt derhjemme, så er der så mange ting man stadig kan lære og har brug for at lære, både for at forstå hesten bedre, men også for, at forstå på hvad og hvordan man som chauffør skal reagere
sep 2014
Vil jeg ikke kunne få mig selv til. Tænk hvis jeg fik undervisning, men så er uheldet pludselig ude, og pengene vil så ikke være der pga. undervisningen?
Tine
Jeg får den helt høje på 2900 kr om måneden. Så der er heldigvis lidt mere at tage af.
Har læst mit indlæg igennem igen, og kan godt se at det måske er lidt uklart. Jeg har skrevet den i ren frustration. Så nu vil jeg gøre det lidt mere klart:
Jeg er ikke fast besluttet på at komme af med hende, for hvis der var andre muligheder så ville jeg gerne det, dog er undervisning ikke lige en mulighed nu pga. økonomien.
Men jeg er stadig enig med mig selv i at min erfaring ikke rækker så langt. Er ikke bange for hende, og prøver at gøre alle oplevelser gode for hende. Til gengæld så får jeg en håndfuld erfaring med hvergang.
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.698
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 177 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.399
Hvad er det så helt præcist du vil have hjælp til?
Altså jeg ser det sådan lidt: enten kan du bruge tid og energi (evt. penge) på at træne din hest så du kan beholde den og have det godt sammen med den - ellers kan du sælge den og finde en anden.
Når du ikke vil bruge tid og energi på at træne den (hvilket også er fair nok), er der jo ikke så meget andet at gøre. Medmindre du kan få hjælp fra en erfaren rytter uden at betale noget, men det vil stadig kræve en del træning.
Jeg tror desværre ikke rigtigt der findes andre løsninger på problemet
jan 2014
Følger: 54 Følgere: 41 Emner: 41 Svar: 385
Jeg har for blot to måneder siden stået i præcis samme situation som dig. Jeg købte min hest Celina for 6 måneder siden og der var det meningen, at hun skulle være en hygge/tur hest, som alligevel ikke var helt døv og doven. Jeg fik beskrevet at hun sagtens kunne gå ture, alene som sammen men da jeg fik hende havde hun en enorm seperations angst. Jeg overvejede flere gange at sælge hende, når der var de dårlige dage som du også beskriver du har med din, men når der så engang imellem kom en god dag nænnede jeg det ikke. Jeg valgte ikke at sælge hende og nu, 6 måneder efter jeg fik hende er hun meget roligere end hun var i starten, hun har stadig seperations angst men det bliver fortsat bedre, og jeg beholder hende.
Det jeg prøver at forklarer er at heste skal have tid til at vende sig til deres omgivelser. Din nye hest var garanteret lige som sælger beskrev den og vil sikkert også blive sådan igen, når den har vendet sig til omgivelserne og de andre heste, hvilket kan tage lang tid for nogle heste. Jeg synes personligt du skal give den mere tid til at falde til ro, det er trods alt en ny flok, nye omgivelser og nye mennesker, hvilket kan være meget omvæltende for nogle heste.
Mange hilsner Ada
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
okt 2010
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.415
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
sep 2014
Jeg sælger hende ikke. Lader tiden vise. Har tænkt over om hun har brug for at bruge sin energi, eller mangler at blive stimuleret ordenligt.
Fokuserer på de gode stunder og lader de dårlige passere forbi. For hun er jo en rigtig sød hoppe når først hun gider fokusere
jan 2014
Følger: 54 Følgere: 41 Emner: 41 Svar: 385
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Få noget undervisning og hjælp, ellers kommer du bare til at støde på nye ting ved en ny hest som irritere dig og du ikke kan gøre noget ved, fordi du ikke har erfaring til og ændre det.
okt 2010
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
HJÆLP SØGES: Vi passer ikke sammen