Dækken planer - hvad synes i? Dækken planer - hvad synes i?
Jeg står lige nu med en pony som går uden dækken ,ej ger lidt i tvivl omkring det med dækken, da jeg er førstegangsejer og det er første efterår og vinter jeg har hest
Jeg har derfor brug for hjælp af andre hestefolk til at se om dette lyder nogenlunde fornuftigt
Lige nu står hun uden dækken, dog får hun regndækken på uden fleece i hvis det regner meget i en periode. Derefter tænker jeg at når temperaturen rykker ned under de 5 grader om natten får hun regndækken med fleece på, Når hun så har sat sin vinterpels bliver hun klippet, og får herefter er 150 g dækken på og skridttæppe når jeg varmer op og skridter af. Derefter når temperaturen kommer under 0 får hun nok et 300 g dækken på, og hvis der kommer sne og hun stadig fryser må hun jo få et 400 g dækken på Og så hvis hun får vinterpels igen må hun blive klippet igen, og når det så bliver varere, trapper jeg så ned i grammene igen
Lyder det fornuftigt?
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 512
Jeg føler nu for det meste efter, det er meget forskelligt når mine får det på
Men mærk efter, ellers lyder det nu rigtig fint
jan 2010
Følger: 35 Følgere: 34 Emner: 1 Svar: 12
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Nogle heste duer så men fint med 150 gram hele vinteren også trods fuldklipning - så det er med og mærke på hesten og se hvor meget den har behov for :o)
Folk plejer og bruge 300 g når hesten klippes og det er frost, men nogen har det bare for varmt alligevel.
jan 2011
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 206
Hun er dog blevet en lille frossenpind for tiden da hun har kolde øre når jeg strigler - er det korrekt at hvis hesten øre er kolde/kølige skal hesten gerne have lidt mere ''tøj'' på?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Ikke nødvendigvis. Du kan have kolde hænder, fødder, øre mm. uden du fryser på resten af kroppen fordi blodet fokusere på at holde varmen på de vitale organer - samme med hesten, den kan godt være kold på ørene fordi der ikke er meget pels, de er udsatte for vind og vejr mm.
Så jeg går efter at når min fryser, så ryster hun.
Hvis hesten gik med det hele året, så lyder hun ikke som den store frossenpind. Ville nok se tiden an om der blev behov for dækken istedet, det vigtigste er grovfoder ad libitum. Hvis du ellers ikke har grund til og bruge dækken.
jan 2011
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 206
Dækken planer - hvad synes i?