{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
876 visninger | Oprettet:

Dækken? {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg helt ny indenfor det med dækkener.
Men altså... jeg har købt en dansk varmblodspige som næsten ikke sætter pels, derfor skal hun have dækken på. Problemet er jo bare, at jeg ikke ved en fløjtende fis om dækkener! Så hvilke dækkener har man brug for? Er det en god idé at have to vinterdækkener, hvor det ene har flere gram end det andet? Kan man lægge dækken på sin hest lige efter træning (hvor den har svedt) eller skal man lade den tørre med et fleecetæppe først? smiley

- Hippien, som intet ved om dækkener

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken?
  • #1   12. sep 2014 Jeg har gerne 2 af hver type i tilfældet af at et dækken går i stykker. Så 2 regndækkener mine er m. fleece, 2 overgangs á 200g og så mellem 300-450g alt efter nødvendighed.

Jeg ville aldrig byde min hest at få en "dyne" på lige efter den har svedt, fjerner det værste sved med en fugtig svamp og så en tæppe/cooler på.

God fornøjelse. smiley

• #2   12. sep 2014 Enig med CM smiley Aldrig dækken på en våd hest. Dækkenet kan simpelthen ikke transportere fugten ud, og du ender derfor med en hest, som står og fryser mere, end hvis den slet ikke havde dækken på. Så for guds skyld få den tørret igennem inden dækken smiley

Vi plejer at kunne overleve med 1 regndækken, et overgangs på 200 g, et vinter på 300-350 og et vinter på 400-450 til de rigtig kolde perioder smiley
    Alternativt kan man lægge et fleecetæppe under dækkenet, når det er rigtig koldt, men hesten syner at have brug for dette smiley

• #3   12. sep 2014 Min dv lægger heller ikke rigtig pels.
    Nu har jeg ikke fået indkøbt alle dækkenerne til hende endnu men hun skal have et 400 gr vinterdækken. 200 gr. overgangsdækken og et regndækken uden foer.
    Har fundet et pænt 100 gr brugt så det får hun også.
    Så kan hun få lidt gram på når det lidt køligt men stadig gode grader om dagen. Hvor et 200 gr vil være for varmt..
    Ellers kan jeg se hun begynder at tabe sig.

Ja hesten skal gerne være tør inden den får dækken på, ellers må man klippe, så man udover det våde problem smiley

Jeg har altid kun 1 dækken af hver slags til mine. Har 3 heste og det vil skimse blive alt for dyrt med 2 af hver slags. smiley

Plejer bare at have regndækken, overgangsdækken og vinterdækken. Gram er jo alt efter hvad hesten har brug for smiley
    Min den ene har 300 gr vinter og 150 i overgang hvor de andre 2 har 400gr vinter og 200 gram i overgang.

• #4   12. sep 2014 Du har brug for følgende dækkener:
    Regndækken (0 gram)
    200 gram (overgangsdækken)
    Vinterdækken (350-450 gram)
    Et stalddækken med 200 gram er altid godt at have hvis dækkenerne skal tørre eller lignende.
    Her ud over er et fleecetæppe eller et andet tæppe godt at have til de er dampet af smiley

• #5   12. sep 2014 til min ven er der
    2 regndækkener og så skal jeg have fat i et dækken med 100-150 gram, det vil så fungerer som hans vinterdækken, han har i hvert fald ikke brug for flere gram end det smiley Og så et ulddækken til hvis han har svedt efter træning, og et fleec jeg vil bruge til vinter når vi skridter for og af smiley

• #6   12. sep 2014 Jeg har 3 regndækner, 1 overgangs dækken på 150 g. og 1 vinterdækken på 300g. og 1 på 400g. Har dog ikke haft brug for det på 400 endnu.

Jeg giver ikke dækken på, efter endt træning, hvis han har svedt meget. så giver jeg tæppe på, eller tørre med håndklæde, imens han får mash.
    Hvis dækkenet er vådt, når man tager det af, for at træne, skal man ikke lægge det på igen, da det så er blevet fugtigt gennem foeret, derfor er det godt med 2 af hver slags dækken smiley
    Hvis dækkenet er vådt, når hesten kommer ind, skal man helst lade det blive på, hvis hesten ikke er våd under dækkenet, hvis man ikke har mulighed for, at lægge et tørt sækken på.

Min pony bliver og klippet, så der er ikke rigtig hår, sveden kan sidde i, så det gør det en del nemmere, så man ikke skal vente flere timer på, at hesten tørre, så man kan lægge dækken på igen smiley

• #7   12. sep 2014 Jeg har 1 regn-, 2 overgang-(150-200g), 2 vinter-(280-300g) og 2 ulddækkener(et dækken og et tæppe-tæppe) smiley
    Lader altid hesten tørre med et fleece/uldtæppe over, hvis den den ikke er klippet, og så på med det normale dækken.

• #8   12. sep 2014 Nu vi er igang. Kan I så anbefale nogle bestemte dækkenmærker, som er gode/holdbare? smiley

• #9   12. sep 2014 Rambo dækner er som regl altid goe og holdbare.
    Men dækkenmodel afhænger af hestens form, for alle heste ka ik passe alle dækner.
    Nogle dækner er bedst til brede heste, andre til smalle heste og nogle til heste med stor/kraftig hals osv. osv.
    Det ka være en jungel som nybegynder i den verden smiley

Mht. til antal dækner, har jeg 2 af hver og et Rambo Duo så jeg er dækket helt ind til tilfælde af vådt dækken.
    Regn, 200g, 300g, 360/370g, 420g og Duo med forskellige dyner op til 500g.

• #10   12. sep 2014 Det kommer an på hvilket budget du har, hvor smal eller bred hesten er, om det er en der ofte er den der bliver bidt i af andre og om den leger meget og derfra bid mm.

• #11   12. sep 2014 Sorte Bandit:
    Okay altså endnu en jungle jeg skal igennem.
    Har allerede været igennem sadel- og bid junglerne, så monstro jeg ikke også kan klare en jungel mere ^^'

Krikken:
    Altså jeg ved ikke, om man betegner en Dansk Varmblod som en smal eller bred hest. Hun syner stor, men er bare en lille dame på 168 eller måske endda også lidt lavere smiley
    Hun er ikke nogen ret "legende" hest, og de andre tør egentlig ikke rigtig hapse i hende, fordi de får bagben, hvis de prøver. Så altså:
    - Hun er en DV-dame, som syner større end hun er.
    - Hun leger ikke ret meget med de andre, og passer egentlig mest sig selv.
    - Er lidt på "smalkost", for har ikke oceaner af penge til dækkener og den slags. Så et dækken skal ikke koste alt for meget, og helst ikke over 700 kr pr. styk, da jeg simpelthen ikke har råd til det smiley

• #12   12. sep 2014
    Så tænker jeg du skal forsøge dig med enten brugt eller på Tikas Hestival - der er også billige :o)

Jeg har ikke over 200-300 kr til dækkener pr. stk og det er fint muligt og finde til den pris - om end det så ikke lige er Rambo dækkener ;o)

• #13   12. sep 2014 Gid jeg kunne tage til Hestival, men bor på Bornholm, så det er desværre ikke bare lige at tage af sted smiley

Men må prøve at søge lidt rundt smiley

• #14   12. sep 2014
    Hestival findes også på nettet, det er bare senere - se på deres hjemmeside ;o)

• #15   12. sep 2014 Self klare du osse den smiley
    Dog findes der ikke en der kør rundt med dækner og tilpasser, som de 2 andre ting.
    Det ka gøre det til en dyr fornøjelse, fordi du ka kom ud i at købe dækner der ik passer - og det ka gi nogle grimme skader.

Har luret lidt på dyret, og tænker hun er ret alm i figur, ja ja måske lidt buttet, men det er ik slemt smiley
    Og ku godt være en 155 cm type.

En go ide ku være, at købe brugt til en start.
    Man ka få nogle af de bedre dækner, til en overkommelig pris.
    Rambo er jo i den absolut dyre ende, 1500-3000 kr fra ny.
    Weather Beeta er osse nogle gode dækner, godt med plads, og knap så dyre smiley

• #16   12. sep 2014 Krikken:
    Jamen så vil jeg da kigge der, ved ikke ret meget om dækkener, Hestival osv., som du kan se ^-^

Sorte Bandit:
    Ja det er jo så lidt svære, nå men jeg må velsagtens prøve mig frem. Evt. forsøge at købe brugte dækkener i lokalområdet, så jeg kan prøve dækkenet, inden jeg køber smiley
    Ja hun er lidt buttet på billederne, men hun har faktisk smidt det meste - hvis ikke al - buttetheden igen. Efter hun blev reddet regelmæssigt. Er i hvert fald glad for, at du lige tog et kig, kan bruge al den hjælp jeg kan få. Men så vil jeg gå igang med at kigge efter annoncer, så jeg har dækken til, når jeg skal bruge det ^^'

• #17   12. sep 2014
    Også få slf. målt hesten så du kender størrelsen ;o)

• #18   12. sep 2014 Ja selvfølgelig!
    Men... hvordan er det nu liiiige man måler den i forhold til dækken? Altså hvorfra og hvortil? Endnu en gang er jeg udvidende smiley

• #19   12. sep 2014 (link fjernet)
    Herinde finder du et billede af, hvor du måler. "måleanvisning og plejeråd"
    Dog er dækner fra Hooks ik de bedste smiley

• #20   12. sep 2014 Tak Sorte Bandit smiley

• #21   12. sep 2014
    http://www.bot-forhandler.dk/media/catalog/category/HESTEMAAL3_5.jpg

Sådan cirka det stykke der skal måles - dvs. der hvor dækkenet ligger ;o)

Kommentér på:
Dækken?

Annonce