B- vitamin - styrker hoven? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Min hest har altid haft rigtig dårlige hove, og fik derfor sko på,
I juni måned taber hesten for første gang en sko, hesten bliver så lånt ud i juli måned og for kiler på forhovene( Spørg mig ikke hvorfor) Da jeg henter hesten hjem igen anden sidste weekend i august har den smidt en bagsko, weekenden efter en bagsko mere, og sidste weekend stod den så også med to løse forsko som jeg tog af, smeden kom så i onsdags. han fortalte så at der hvor man burde slå sømmene i er helt væk, og der faktisk ikke rigtig var noget at slå sømmen i mere, Han anbefalede så 20 ml B vitamin en gang i ugen i 5 uger, eller indtil at gødningen fik et gul lignede skær. Heldigvis kunne jeg skaffe de 100 ml b vitamin gratis og hesten har fået den første sprøjte,
men har i nogen erfaring med B vitamin og hove, og hvordan og hvorledes.
Er lidt nysgerrig, da jeg jo ikke vil sprøjte min hest uden grund, selvom jeg stoler på smeden
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.598
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
Det var første gang denne smed var ude, De andre smede har kun anbefalet at give sko på og smøre hovene med olie, men efter at have gjort det i et år uden den store virkning, ville jeg gerne prøve noget nyt,
Planen er at den skal have biotin i foderet fra i næste uge, Men smeden sagde at B-vitamin ville hjælpe efter 3 uger,
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.059
mar 2007
Fandt lige denne, som faktisk giver med smed ret, Så forsætter med B- vitamin, og så må jeg hellere lige tjekke fodret
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
maj 2004
På køer er der målt en effekt af biotin på white line disease (en hyppig årsag til mørt og skørt horn).
B vitaminer er også vigtige faktorer i danelse af horn.
MSM, organisk svovl er udmærket kosttilskud til alle heste, da det mangler i afgrøderne. Svovl indgår aktivt i keratindannelsen.
De svovlholdige aminosyrer methionin og cystein giver også en effekt på samme måde som MSM
Lucerne har et naturligt indhold af calcium og beta caroten, hvilket er godt for hove og sollys giver D vitamin som er en forudsætning for at optage calcium.
Zink er indgår også i dannelsen af hud og horn. Zink kan findes i organisk form.
Der er formodninger om at organiske mineraler optages lettere og har en positiv effekt, på blandt andet på hovkvaliteten og pelsen. Der diskuteres omkring mineral og vitamin normerne hvorvidt man skal bruge NRC normer eller KER normer i optimeringen af hestes foderplaner. I USA og England er der udbredt at bruge KER normer og enkelte foderfirmaer herhjemme er via import af udenlandske produkter fulgt med. Forskellen er at KER normerne ligger højere på flere af mineralerne og vitaminerne end NRC normer, mens foderenheder og proteinniveau er de enige om.
mar 2007
Det er den sammen jeg lige har linket til
maj 2004
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
B- vitamin - styrker hoven?