{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.027 visninger | Oprettet:

Undtaget fra konsum? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg desværre ikke hestens pas herhjemme, så jeg kunne kigge nærmere, da det ligger hvor hun står pt.

Men da vi fik hende chippet for nogle år siden, synes jeg dyrlægen sagde noget om at han krydsede af at hun var undtaget fra konsum, fordi jeg ellers skulle have medicin-håndterings kursus?

Men nu nævnte en noget om at det med undtaget fra konsum, kun er hvis den inden for en vis periode, har fået medicin som gør at den ikke kan bruges til konsum?

Eller hvad? Er lidt på bar bund her og aner intet om de regler.

Lidt kryptisk forklaring, håber nogen er klogere på emnet og kan forstå hvad jeg snakker om smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undtaget fra konsum?
  • #1   15. aug 2014 Man kan selv bestemme om man vil have hesten udelukket fra konsum, det kunne jeg ihvertfald. smiley
    Da jeg fik lavet pas på min tidligere basse, spurgte dyrlægen om jeg ville have ham udelukket, og han har aldrig fået noget medicin, som gør at han skulle, fik heller ikke noget afvide om medicinhåndterings kurset. smiley

• #2   15. aug 2014 Hvis hesten er undtaget fra konsum, står det i passet og så er der INGEN vej tilbage. Færdig slut. Det kan ikke gøres om.

Når den er undtaget, må du få nogle andre typer medicin der ellers ville gøre den uegnet til indtagelse. Disse typer medicin kan være billigere eller bedre end dem, dyrlægen ellers kunne tilbyde dig.

Hvis hesten ikke er undtaget, skal der være en nærmest ekstrem kontrol med, hvad den indtager. ALT skal kunne dokumenteres, flere år tilbage, ellers kan det give ordentlige bøder smiley

• #3   15. aug 2014 Når man sætter din underskrift på side omkring 41-42 i passet så forbliver det sådan

• #4   15. aug 2014 Udover det, er der efterhånden mange opstaldningssteder, der nu kræver at hesten skal være undtaget fra konsum smiley Lige præcis på grund af de kæmpestore bøder det kan give, hvis der kommer kontrol og de ikke kan dokumentere præcis hvad hesten har fået at spise gennem de sidste 5 år (mener jeg).

• #5   15. aug 2014 Okay, super - så er jeg mere med på hvad det er der er skrevet i passet smiley

Blev bare i tvivl om jeg havde misforstået noget! Tak for Jeres svar smiley

• #6   15. aug 2014 Emilie R du var vist misforstået noget? Konsum, har Intet at gøre med hvad hestene har fået af spise smiley derud over behøver man ikke at have medicinhåndteringskursus for at den ikke er udelukket for konsum.
    Som de andre skriver så må den få noget medicin som den ellers ikke har måtte få, hvis den ikke var undtaget fra konsum og derfor kan dette ikke ændres smiley derudover skal alt (mener det er alt) det medicin den får skrives ned hvis den ikke er undtaget, da der skal gå op mod flere dage fra den har fået medicin til den må slagtes. smiley

• Lotte S
    Lotte S Tilmeldt:
    sep 2007

Følger: 1 Svar: 2
    #7   15. aug 2014 Emilie R har faktisk ret, når hun påpeger at man skal kunne dokumentere hvad hestene spiser... og det skal man kunne 5 år tilbage. Men det er medicinreglerne der er det væsentligste - efter min mening.

Hvis hesten er udmeldt fra konsum, er det et hobbydyr på ligefod med hund og kat. Er hesten derimod IKKE udmeldt fra konsum, svarer den til en slagtehest, uanset om man har tænkt sig at den skal/ikke skal slagtes i sidste ende. Bemærk har du èn hest der ikke er udmeldt fra konsum, så har du faktisk en besætning, om end den er meget lille smiley

Faxe dyrehospital har på deres hjemmeside en god beskrivelse for hvilke regler der gælder for hhv. den ene og anden gruppe heste:
    http://www.faxedyrehospital.dk/Artikler/Heste-og-medicin.aspx

• #8   15. aug 2014 Det er rigtigt som Emilie R siger. Jeg har dog taget medicinhåndteringskursus for så må jeg også selv injicere min hest hvis dette bliver nødvendigt. (som det har været) Han var ikke udtaget fra konsum til at starte med. Jeg tog medicinhåndteringskursus og 9 mdr. senere fik han et stort bid i nakken hvor han skulle 5 dage på antibiotika som han ikke måtte få (den type) medmindre han blev udtaget af konsum. Dette kom han så. Pga. mit medicinhåndteringskursus sparede jeg over 2000kr. Havde jeg ikke havet dette skulle jeg betale dyrlægen for daglig konsultation i 5 dage for at give ham sprøjten. smiley

Mvh TT

• #9   15. aug 2014 Jeg har ikke misforstået noget, nej, jeg har fået forklaret det meget tydeligt smiley

Medicinreglerne er absolut det mest væsentlige. Men når hesten ikke er undtaget fra konsum er den teknisk set et slagtedyr, og du skal på lige fod med fx landmænd kunne dokumentere præcis hvad dyret er blevet fodret med. Det gælder helt ned til det æble, den har fået fra træet i din have. Det skal du kunne 5 år tilbage, og da det er stort set umuligt vælger mange opstaldningssteder at kræve, at hesten er undtaget smiley

• #10   15. aug 2014 Man kan faktisk sagtens få sin hest frameldt undtagelse fra konsum. Jeg har nemlig undersøgt det.
    Jeg har fået mine heste frameldt konsum, altså de kan ikke slagtes.
    Hvis jeg vælger at sælge dem og køber ikke vil være med til at de ikke kan slagtes, skal jeg afmelde hesten på Landskontoret. Dette kan dog kun gøre 1 gang. Så hvis ny ejer fortryder så er der ingen vej tilbage.
    Og det er kun den der har afmeldt hesten fra konsum, der kan opsige den igen.

Kommentér på:
Undtaget fra konsum?

Annonce