1.027 visninger
|
Oprettet:
Undtaget fra konsum? {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg desværre ikke hestens pas herhjemme, så jeg kunne kigge nærmere, da det ligger hvor hun står pt.
Men da vi fik hende chippet for nogle år siden, synes jeg dyrlægen sagde noget om at han krydsede af at hun var undtaget fra konsum, fordi jeg ellers skulle have medicin-håndterings kursus?
Men nu nævnte en noget om at det med undtaget fra konsum, kun er hvis den inden for en vis periode, har fået medicin som gør at den ikke kan bruges til konsum?
Eller hvad? Er lidt på bar bund her og aner intet om de regler.
Lidt kryptisk forklaring, håber nogen er klogere på emnet og kan forstå hvad jeg snakker om
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Da jeg fik lavet pas på min tidligere basse, spurgte dyrlægen om jeg ville have ham udelukket, og han har aldrig fået noget medicin, som gør at han skulle, fik heller ikke noget afvide om medicinhåndterings kurset.
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 544
Når den er undtaget, må du få nogle andre typer medicin der ellers ville gøre den uegnet til indtagelse. Disse typer medicin kan være billigere eller bedre end dem, dyrlægen ellers kunne tilbyde dig.
Hvis hesten ikke er undtaget, skal der være en nærmest ekstrem kontrol med, hvad den indtager. ALT skal kunne dokumenteres, flere år tilbage, ellers kan det give ordentlige bøder
jul 2007
Følger: 42 Følgere: 78 Heste: 11 Emner: 6 Svar: 96
apr 2008
aug 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Heste: 7 Emner: 66 Svar: 228
Blev bare i tvivl om jeg havde misforstået noget! Tak for Jeres svar
sep 2008
Følger: 96 Følgere: 105 Heste: 8 Emner: 50 Svar: 657
Som de andre skriver så må den få noget medicin som den ellers ikke har måtte få, hvis den ikke var undtaget fra konsum og derfor kan dette ikke ændres derudover skal alt (mener det er alt) det medicin den får skrives ned hvis den ikke er undtaget, da der skal gå op mod flere dage fra den har fået medicin til den må slagtes.
sep 2007
Følger: 1 Svar: 2
Hvis hesten er udmeldt fra konsum, er det et hobbydyr på ligefod med hund og kat. Er hesten derimod IKKE udmeldt fra konsum, svarer den til en slagtehest, uanset om man har tænkt sig at den skal/ikke skal slagtes i sidste ende. Bemærk har du èn hest der ikke er udmeldt fra konsum, så har du faktisk en besætning, om end den er meget lille
Faxe dyrehospital har på deres hjemmeside en god beskrivelse for hvilke regler der gælder for hhv. den ene og anden gruppe heste:
http://www.faxedyrehospital.dk/Artikler/Heste-og-medicin.aspx
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
apr 2008
Medicinreglerne er absolut det mest væsentlige. Men når hesten ikke er undtaget fra konsum er den teknisk set et slagtedyr, og du skal på lige fod med fx landmænd kunne dokumentere præcis hvad dyret er blevet fodret med. Det gælder helt ned til det æble, den har fået fra træet i din have. Det skal du kunne 5 år tilbage, og da det er stort set umuligt vælger mange opstaldningssteder at kræve, at hesten er undtaget
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Jeg har fået mine heste frameldt konsum, altså de kan ikke slagtes.
Hvis jeg vælger at sælge dem og køber ikke vil være med til at de ikke kan slagtes, skal jeg afmelde hesten på Landskontoret. Dette kan dog kun gøre 1 gang. Så hvis ny ejer fortryder så er der ingen vej tilbage.
Og det er kun den der har afmeldt hesten fra konsum, der kan opsige den igen.
Undtaget fra konsum?