{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.927 visninger | Oprettet:

ulla P
ulla P
Tilmeldt:
14. maj 2014
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 13

Hjælp !!!' Min hest hader mig... :( {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Har nu haft min hest lidt over et år, han er blevet 6 år i år og jeg bliver selv 17 i år.
Vi hat være en masse igennem som fx forkert saddel - hvilket så gør at han er sur mår man ligger saddel på.
Han så også begyndt at bidde efter mig, og ligger tit ørerne helt tilbage og ligner en som vil sparke ud efter mig, og også noglegange mine forældre... Han et også tit sur i boks, men flere siger at det er pga. Han passer på sin mad.
Han bukker i galoppen, 6-10 gange (højre volte ) dette er hver gang ( sjældent 1 gang og nogle gange 0 når vi springer) men ikke med min underviser ( dette er sket en gang at bukkede med hende )
Vi har haft, smed, Dyrelæge, massør, raspet tænder, saddel tjek...
Jeg er SÅ ked af det, min hest hader mig jo.... Hjælp ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp !!!' Min hest hader mig... :(
  • #1   12. aug 2014 den hader dig ihvertfald ikke! det har jeg lært fra alle de kære HG'er! smiley
    kan det være at den har haft en dårlig oplevelse med opsadling og det i boksen? smiley


  • #2   12. aug 2014 hvornår startede det? er der nogle som passer/rider ham udover dig?

  • #4   12. aug 2014 Har du evt prøvet noget horsemanship og noget arbejde fra jorden? Det har virket rigtig godt for mig og Naomi! smiley Det styrker virkelig båndet mellem dig selv og ens hest, det føler jeg i hvert fald smiley Og selvfølgelig hader din hest dig ikke! Men som de andre siger kan det godt være at den stadig har ondt et sted, eller i hvert fald selv tror det. Du skulle næsten prøve nils poulsen, han er helt fantastisk, du kan finde ham på facebook, han kalder sig selv m-touch : https://www.facebook.com/pages/M-Touch/552171071543762?ref=ts&fref=ts
    smiley


  • #5   12. aug 2014 Arh hvis dine grunde til at din hest hader dig er rigtige så er jeg mine heste's værste fjende, til tider. Heste kan ikke hade folk kun føle syg truet og forbinde ting/mennesker med dårlige oplevelser.
    Måske fo du trykket og pillet ved nogle forkert knapper under ridning som hesten syntes gør ondt, det kan også være at hesten føler sig truet når folk nærmer sig boksen, er der normalt mange dagligt omkring den?

    Ellers er det alt sammen ting der kan arbejdes på og du må for guds skyld ikke bare sige hesten hader dig hvis tingene ikke fungere men finde en løsning smiley

    Prøv at arbejde fra jorden og gør situationen omkring boksen rolig for hesten, med godbider os.v og du behøves f.x ikke hver gang at tage den ud derfra bare lade den vænne sig til at det er okay at der kommer nogle derind engang imellem smiley


  • #6   12. aug 2014 ** Niels Poulsen ** sorry smiley

  • ulla P
    ulla P Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 13
    #7   12. aug 2014 Jeg kan ikke helt sige hvornår det begyndte; han har altid været lidt oppe at køre, han er ikke så god til at koncentrerer sig, så han har altid hoppet lidt - men det her faste bukkeri er vel starter for 1-2 måneder siden, og det går mig så ked af det...
    En fra samme stald har reddet ham som går i gym, super dygtig dressur rytter - og nu har min tante været på ham, som også er en super god rytter, har reddet ham 1 gang, hvor han kun var sur en gang under ridning, hun brugte glidetøjler

    Efter ridning plejer han altid at gnuppe sig, og på den måde har jeg altid følt drt som et 'undskyld' men i dag, var jeg rigtig ked af det - så jeg ignorere det, og gjorde ikke særligt meget ved ham... Han plejer altid at være noglelunde glad efter ridning, ørerne fremme, hygge osv..

    Har prøvet det meste indenfor massage, og alle siger at der ikke er noget....


  • #8   12. aug 2014 Man skal jo ikke tage for hurtige beslutninger men stadig er der mulighed for at den har ondt selvom en massør siger der måske ikke er låsninger, og er du stadig sikker på at der ikke er sadle problemer?
    Mine råd ville være at prøve sig lidt frem og måske tage en måned eller et par uger kun men jord træning, tillids øvelser og diverse ting fra jorden smiley
    Måske kunne du også prøve at blive longeret i longe for at se hvordan hesten så reagere for der må være en logisk forklaring på bukkeriet det kan også være ren afprøvning på dig og din styrke for at teste om han kan lave numre med dig smiley



  • #9   12. aug 2014 Det er jeg ked af at høre! Jeg har været lidt det samme sted med min, mit problem blev dog løst med Niels.. Men jeg var simpel hen også så ked af det hver dag og jeg følte virkelig at jeg havde mistet "båndet" mellem mig og Naomi. Hun gad mig slet ikke.. og jeg var ked af det og sur hver gang jeg kom hjem fra stalden. Men jeg synes du skal prøve noget horsemanship, for det hjalp virkelig meget på min! hvis det er, så kan jeg give dig nogle tips i en privat besked? Jeg håber virkelig at i finder ud af hvorfor at han gør sådan. smiley

  • #10   12. aug 2014 En meget lignende emne har for nylig været oppe, hvor der også blev skrevet, at man skal passe på med at give sin hest menneskelige følelser, idet den ikke kan "elske" eller "hade" eller sige "undskyld" som vi mennesker kan. Hvis du tillægger din hest menneskelige følelser kan der også opstå kommunikationsproblemer, fordi du faktisk ikke opfatter dens opførsel som den i bund og grund er, men tillægger den andre egenskaber smiley

  • #11   12. aug 2014
    Er hesten tjekket for smerter efter den har haft den forkerte sadel?


  • ulla P
    ulla P Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 13
    #12   12. aug 2014 Der er tjekket for smerter i ryggen, af Dyrelæge, massør og saddelmager, vi får tjekket saddel flere gange pga. Vi er så nervøs for at sadlen skulle sidde forkert, og vi tjekkede den her for 1-2 måneder siden, og den sidder godt.
    Jeg ved ikke hvilke ting jeg skal lave med ham - vi har longerede, og det var ingenting - kun noget kåd
    Har givet ham en masse godbidder, for at 'blive gode venner' med ham igen, og det har også betydet lidt færre angrib, når han bidder, end førhen - men i dag da han ingen fik, blev der næsten bidt løs..

    Freja, du må meget gerne skrive en pb!!


  • #13   12. aug 2014
    Havde måske haft den forbi en fys eller osteopat også - de kan ind imellem finde noget en massør ikke kan, da en massør kun kan med det bløde væv.

    Der udover ville jeg træne det og ligge sadel på. Jeg gør det selv med min da hun trods hun er tjekket kan være sur. Altid altid godbidder - nogle dage flere eller mindre end andre.
    I starten er det træne at bare underlag kommer af og på. Så træne og ligge sig ind over - lidt som om tilride på ny.
    Træne at have sadel ved siden af, ligge på og af, rykke i den osv. - alt inkl. godbidder.

    Der udover ville jeg få en underviser ud der har forstand på adfærd og indlæringsteori dvs. ikke en traditionelt dressurunderviser.


  • #15   12. aug 2014 Jeg vil også sige at det da selvfølgelig er klart, at hesten bider, hvis den i en periode har fået en masse godbidder, og pludselig ikke får flere - så napper den simpelthen ud for at få flere. Jeg vil også mene at det kunne være smart at få undervisning af en, som har forstand på adfærd, som Krikken nævner.

  • #16   12. aug 2014 Tja, da min var lidt sådan som din, der hjalp hms rigtig meget! smiley
    jeg træner normalt hms hver dag (hun får en fridag en gang imellem), men den dag droppede jeg ridningen helt og lavede masser af tillidsøvelser... smiley


  • #17   12. aug 2014 jeg tillægger mig C:Sværke's kommentar, med den afvigelse at hesten kan være stresset.

    mange heste kan ikke lide at man er sammen med dem når de spiser, det er fra naturens side sådan at heste er nødt til at kæmpe lidt om maden hvis den er knap og derfor kan hesten frygte at den ikke får det hele. Derfor viser den argrasiv adfærd.


  • #18   12. aug 2014 Lav en masse tillidstræning! Og så prøv at få en kiroprakter ud smiley

  • #19   12. aug 2014 Som C. Sværke skriver. Heste er meget intelligente dyr, MEN ikke et menneske! Husk det.

    Fysisk lyder det til at der er noget galt. Heste har ikke den adfærd normalt. Få fat i en dyrlæge med speciale i ryg og ben. Evt. få den røgten fotograferet.

    Nogen gange sidder skaden et helt andet sted i forhold til hvor man tror den er, og hvor hesten reagere pga. nervebaner. Ligesom hvis vi har hovedpine, men det kommer helt nede fra lænden af. Forskudt smerte om du vil.

    Hvordan har hans tænder det i øvrigt. Det kan også give disse reaktioner, hvis tænderne ikke er i orden.

    OG så få en underviser med erfaring i hesteadfærd ud og hjælpe dig. Begynd fra jorden af. Ikke mindst hvis han forbinder dig med smerte, samt usikkerhed. Du er hans gode, trygge og faste leder. Hvis ikke, må han forholde sig til sine egne grænser og meninger, som er total hestesprog adfærd. Nå du ikke tager kommandoen, så gør han. Helt normal hesteadfærd. Sådan lever de i naturen. Med kropssprog, og i yderste konsekvens, spark og bid. Derfor du skal være chefen, på en god og helst ikke-voldelig måde. Som sagt bruger heste selv kun dette, hvis den anden hest overser alle de fysiske signaler, som heste hele tiden sender til hinanden. Vi har bare mistet denne evne, da vi begyndte at tale med hinanden. Men du kan lære at få forbedret den evne igen. Puh. Længere smørrer. Håber du får hjælp inden det går helt galt, og at du og horsi finder melodien igen, med dig som kaptajn, men bestemt også med en sund og rask hest igen.


  • #20   12. aug 2014 Findes der en BBH underviser/instruktør i dit område, tror jeg det ville være rigtig godt for dig, at få sådan en ud smiley

  • #21   13. aug 2014 Din hest hader dig ikke, den respekterer dig bare ikke. Lær at blive føreren så vil alt ændre sig. Finn med hatten er super dygtig til at lære hesten og ikke mindst dig hvordan. God arbejdslyst.

  • #22   13. aug 2014 Min pony har gjort nogenlunde det samme, hun havde livmoderbetændelse som gjorde at hun var en dum skid. Det var kiropraktor Rikke Andersen der opdagede det. Hende ville jeg få ud hvis jeg var dig. Det kan være sædstrengene den er gal med.

  • ulla P
    ulla P Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 13
    #23   13. aug 2014 Grunden at han fik godbidder, var fordi næsten har prøvet alting mhs. Til at han bider, var fordi jeg ville prøve at ændre hans tilgang til det med bidning.
    Hvis jeg ignorer det bliver han ved, pg hvis jeg bliver sur bliver han mere sur, og tilsidst er det altså et los jeg får.

    Kan godt se hvad i mener med røntgen, men han bukker kun når jeg ridder ham. Så det nok ikke noget med det at gøre, fordi min voksne tante kan ride ham, uden at han bukker.

    Han har lige fået sine tænder raspet, og der var ingen store ting, andet end tandspidser..


  • #24   13. aug 2014 Hvis han kun bukker med dig, så er det fordi han har fundet ud af, at han kan = du gør ikke noget ved at han bukker. Du siger jo selv at han prøvede en enkelt gang med din underviser, men har ellers ikke gjort det. Der fik din hest nok at vide hvor skabet skulle stå smiley

  • #25   13. aug 2014 Jeg ved godt, du skriver, at hesten er tjekket af massør, dyrlæge, sadelmager osv., men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke som det første, at din hest opfører sig, som om den har smerter. En hest udviser ikke aggressiv adfærd, uden der er en god grund til, og årsagen er helt sikkert ikke, at hesten hader dig. "Had" er ikke en følelse, som er naturlig for heste, selv om de kan reagere aggressivt overfor en person, som har behandlet dem dårligt - det handler ikke om "had", men om at hesten i givet fald forsøger at beskytte sig selv.

    Min anbefaling vil helt klart være at få hesten grundigt undersøgt af enten en kiropraktor eller en fysioterapeut. De kan nogle gange finde spændinger/skader, som en almindelig dyrlæge eller en massør ikke nødvendigvis opdager. Og nøjes ikke kun med at tjekke ryggen; tjek også nakke, ben osv.

    Hvis fysiske smerter så stadig kan udelukkes efter det, tænker jeg, at adfærden kan være dels madaggression (i boksen) og dels tillært adfærd; det vil sige at hesten på et tidligere tidspunkt har oplevet en form for "belønning" (det kan være noget så simpelt som at slippe for noget, den ikke har lyst til) ved at reagere aggressivt. Stressfaktorer i hestens nærmiljø kan også have indflydelse her.

    Så min anbefaling er:

    1) Få en kiropraktor og/eller fysioterapeut ud for at undersøge hesten
    2) Få fat på en dygtig underviser med erfaring indenfor "problemheste", der kan hjælpe jer både fra jorden og fra ryggen

    Uanset hvordan du vælger at gribe situationen an, vil jeg ønske dig held og lykke, og jeg håber, du og din hest får fundet hinanden igen. smiley


  • #26   13. aug 2014 Det lyder meget som om at din hest har smerter, nu har jeg ikke læst alle svarende men hvis ikke det er gjort vil jeg anbefale dig at tjekke ham igennem for tandspidser, saddel, kiropraktor og alt det som kunneirritere ham. Derudover er det vigtigt at i for nogle gode oplevelser når i rider. Hvis han bukker meget på volte kan i prøve at ride nogle gode ture så han ikke vil have så meget imod at blive taget ud af dig. Derudover er det også vigtigt at du ikke lader ham slippe afsted med at bukke, få eventuelt en underviser til at hjælpe dig med at vende din hest af med vanen. Han gør det helt sikkert ikke fordi han hader dig, kun fordi det er den adfærd han har fået bedst succes med smiley

Kommentér på:
Hjælp !!!' Min hest hader mig... :(

Annonce