{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
629 visninger | Oprettet:

Opstart af foder til vinteren {{forumTopicSubject}}

Min dreng går på løsdrift og får intet foder om sommeren. Jeg har så fået af vide at jeg selv skal bestemme hvornår han skal opstarte på foderet til vinteren, hvilket jeg jo ikke er så vant til, da jeg ikke plejer at skulle styre fodringen smiley

Hvornår skal jeg starte med at fodre ham?

Det er stadig masser af græs på foldene, og hele tre af foldene har der ikke været behov for endnu. Fra næste måned får de også hø adlibitum.

Han er 3 år og bliver ikke redet. Der foregår kun lettere komandotræning og tilvænningstræning ca. dagligt (der forekommer 100% hyggedage kun med strigling og pleje) og 0,5 til 1,5 times gåtur (skridt) et par gange om ugen. Ved ikke om det har nogen relevans smiley

Dem der plejer stå for fodringen siger at de starter hvis hestene begynder at tabe deres sommermaver, hvilket jeg ikke synes hjælper XD

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opstart af foder til vinteren
  • #1   12. aug 2014
    Får hesten ikke foder nu? Vitaminer?

• #2   12. aug 2014 Nej, han har ikke fået noget foder denne sommer, fra han blev sat på sommergræs. Fik af vide at det ikke var nødvendigt, så længe han ikke blev motioneret eller redet.

• #3   12. aug 2014
    Det er nu stadig nødvendig og få vitaminer selvom den ikke laver noget :o)

Vdr opstart af foder kommer det an på hvad hesten skal over på. Hvis den er tyk og ikke laver noget så ville jeg starte med og give den vitaminer nu og forsætte kun med det vinteren over.

• #4   12. aug 2014 Hvis ikke hesten bruges til så meget, og ikke har tendens til at tabe huld, ville jeg bare give vitaminer og måske lidt lucerne til tyggetid smiley Vitaminer kan du opstarte med det samme, lucernen kan du supplere med når der ikke er så meget græs tilbage, eller hvis hesten begynder at tabe sig smiley

• #5   12. aug 2014 Han skal på horselux easy og hippobas basic.
    Hippobas fordi jeg har fået tre sække af det. Horselux skulle gerne blive det primære.
    Han er tyk om sommeren, men har tendens til at tabe sig hurtigt om vinteren/foråret, (ses som regel først omkring februar/marts).
    Hvilke vitaminer vil du anbefale?

• #6   12. aug 2014 Og tak for svar smiley

• #7   12. aug 2014 Kan ikke lige huske hvad det er for nogen vi bruger til Katla, men skal derud idag, så kan jeg lige tjekke smiley De fungerer i hvert fald super for os smiley Det er i godbidsform, så det er let at give smiley

• #8   12. aug 2014
    Hvis du køber horselux kan du købe Multicobs - de fås i godbidsform og et lette og give. Men hvis hesten får Easy, så skal den ikke have vitaminer.

Du kan heller ikke give Easy og Hippobas samtidig - eftersom begge dele er fuldfoder.

• #9   12. aug 2014 Super tak smiley
    Jeg smutter også ud til hyppen her om lidt, så svarer nok ikke i et godt stykke tid smiley

• #10   12. aug 2014 Og mente ikke samtidig smiley Han starter på Hippobas og når de sække er tømt skal han over på Horselux smiley Det var ihvertfald planen. Hvis hesten får hippobas, skal der så stadig supleres med vitaminer? Har hørt nogle der sagde at hippobas ikke dækker helt med vitaminer?

• #11   12. aug 2014 Det var Multicobs! Det er det Katla får smiley Dog får hun dem ikke lige pt. fordi hun får noget tilskud hvor der er vitaminer i smiley Hope får også det, sammen med lucerne smiley

• #12   12. aug 2014
    Nej Hippobas er så vidt jeg kan se fuldfoder, så der skal ikke suppleres.

Det er noget ret forskelligt foder så vidt jeg ved, så forvent at hesten kan reagere forskelligt og tage på/tabe sig ved skift.

• #13   12. aug 2014 Det vil jeg være opmærksom på, tak!
    Men hvis jeg opstarter med det, hvornår vil det så være optimalt?
    Og så må jeg hellere få købt nogle vitaminer til bassen smiley Så han kan få det når han ikke får foder smiley

• #14   12. aug 2014
    Altså... Jeg finder det forvirrende at du vil give hesten tre vidt forskellige ting inden for en relativt kort periode.

Først får den vitaminer som passer til huld og brug.

Så Hippobas som så vidt jeg ved pænt stor vdr. mængden, så det kan hesten tage på af og blive kuks i kasketten da jeg også mener stivelsesindholdet er pænt højt.

Så Horselux Easy som hesten ikke skal have mere af og som passer mere til dens huld og brug.

Jeg ville på en tyk hest slet ikke starte op med Hippobas, men holde mig til Easy eller vitaminer. Ellers får du bare en endnu tykkere hest, flere foderskift på kort tid.
    Ville starte op når hestene kommer på boks om natten.

• #15   12. aug 2014 Så længe hesten er i god huld og ikke trænes, kan du bare give vitaminer, dem kan du starte med, med det samme smiley Når det bliver køligere i vejret, og hesten måske taber sig lidt, eller du begynder at motionere den mere, så kan du køre over på foder stille og roligt og stoppe med vitaminerne hvis det er et fuldfoder du fodrer med smiley

• #16   12. aug 2014 Bare et spørgsmål/en lille tanke at sende Jer... Når hesten får vitaminer/mineraler i godbids form på græs... Hvordan ved I at den er dækket ind... Heste er jo som mennesker forskellige og har forskellige behov året rundt.. Hvorfor ikke lade den spise "ad libitum" i pulverform så spiser den det den har behov for.... smiley Når den kommer ind så får min saltsten som dækker resterende ind hvis den har et større behov en det den får via foder. smiley

Mvh TT

• #17   12. aug 2014 Han vil være dækket ind med vitaminer og mineraler på horselux easy smiley Så det ville jeg starte ud på og så måske bruge det andet som arbejdsfoder, altså når han har været ude og lave noget.. Det ville nok være en god ide at give ham lidt ekstra på sidebenene, når han taber sig om vinteren + måske supplere hans foder med olie eller andet der kan hjælpe med at holde huld smiley

• #18   12. aug 2014
    Team Tindur - Fordi mange heste ikke kan styre en slikspand og æder det hele rub og stub. Ligesom nogen måske slet ikke får spist noget.

Man aner ikke hvor meget hesten får indenbords og om den overdosere eller underdosere.

Hvis du kører efter det princip du beskriver så burde man jo slet ikke give foder doseret op men bare lade hesten spise løs til den synes den var dækket ind ;o)

• #19   12. aug 2014 Forvirrende?
    Har jo lige fået af vide at hesten skal have vitaminer, så det skal han jo have?
    Hippobas har han fungeret fint på det sidste 1,5 år, men har så i år fået af vide at det er dårligt at fodre med. Jeg står med 3 sække af dette, så skal jeg vel bare ikke smide det ud?
    Har så fået anbefalet Horselux, da dette skulle være optimalt for hesten, derfor vil jeg skifte over til dette foder.
    Han står på løsdrift, så han kommer ikke på boks om natten om vinteren længere smiley
    Og tak for svar smiley

• #20   12. aug 2014
    Jeg havde solgt det ;o). Og ja, brugt Horselux Easy istedet til vinter når de kommer på boks eller når der bliver mindre græs, vinteren bliver hårdere mm.

• #21   12. aug 2014 Jeg har en 1 års plag som har fået foder gennem hele sommeren - dog kun 100 gr ca i de to midter-måneder. Hun er stille blevet sat op - er nu oppe på et kg, som hun fortsætter med til hun kommer i løsdrift til forventet oktober, hvor hun sættes op til 1,4kg.
    Vil sige at det kommer lidt an på, hvor meget hesten skal have, og selvfølgelig vigtigst af alt, hvordan hesten fungerer, også mht huld og brug smiley

• #22   12. aug 2014 Man må jo som ejer have en fornemmelse om det er overdosering eller ej.. smiley Tindur spiste nogle dage rigtigt meget og andre dage intet... Men vi havde to der fik to gange dagligt da de spiste "for meget" første gang så vi lod de få det fordelt... smiley

• #23   12. aug 2014 Okay, prøver lige at gøre det mere overskueligt for mig selv smiley
    Det bedste for min dreng er at jeg bare starter med at fodre med horselux easy og så glemmer alt om det andet foder jeg har stående? (eller bruge det som supplering ved arbejde?)
    Og så fremover om sommeren så give vitaminer.

Skal jeg så nu starte ud med at give vitaminer (indtil han får 'brug' for fuldfoder), eller starte med horselux med det samme?

• #24   12. aug 2014
    Medmindre man står og kigger på hesten 24/7 så har man ingen idé om hvor meget den indtager. Så nej, jeg går ikke ind for slikspande da jeg ikke mener heste kan styre deres indtag af vitaminer selv :o) Især ikke fordi vi nu bruger dem til ridning mm. samt de ikke er vildheste der kan rende rundt og finde buske, bær osv. med det de har brug for - men kigger man på en vildhest vdr. blodprøve så tror jeg nu heller ikke altid værdierne er i top ;o)

• #25   12. aug 2014 Dejligt med så mange der skriver smiley
    Men så fik jeg jo svar på mit sidste spørgsmål smiley

• #26   12. aug 2014 Hvis du vil sikre dig at han er dækket ind med vitaminer og mineraler, så giv ham en kur evt blue hors feed complex.. og så starte på easy, han kan sagtens få de 2 ting samtiddig smiley

• #27   12. aug 2014 Tak for svarene smiley Man bliver klogere og klogere og så blev der endda holdt en god tone smiley
    smiley

• #28   12. aug 2014 "Tag selv vitaminer" frarådes, for du kan ikke styre hvem der får hvad og hvor meget/lidt, de færreste heste kan styre det og da de ikke kan fravælge ét vitamin/mineral i disse sten/baljer, bliver de nødt til at få det hele, selvom de måske kun føler behov for ét....

Start ham bare op på Easy nu, 100 gram pr 100 kg forventet voksenvægt... Intet andet... Når det så bliver koldt, han begynder at skulle lave lidt, bygge muskler og måske taber sig lidt, kan du supplere op med Horselux Fiberpiller eller LinuStar (gule hørfrø)... Men indtil da, sælg Hippobas, start op på Easy... Heste skal have vitaminer hver dag året rundt, det danske græs/grovfoder kan på ingen måde dække en hests behov for vitaminer/mineraler... I naturen ville de have adgang til træer, mos, planter og blomster, hvor de kunne vælge det de skulle bruge selv hver dag, det kan de ikke på vores danske folde smiley

• #29   12. aug 2014 Tak for svar.

I forhold til 'tag-selv-vitaminer':
    Saltsten kan man vel godt have på foldene, eller? Vi plejer bruge himalaya saltsten.

• #30   12. aug 2014 De fleste heste kan godt styre en salt sten ja smiley

• #31   12. aug 2014 Super, blev lige nervøs smiley

Kommentér på:
Opstart af foder til vinteren

Annonce