Signal forviring - kontra galop? {{forumTopicSubject}}
Jeg har for to måneder siden købt en noget så fantastisk pony på 5 år. Da vi prøvede ham havde han kun nogle balance problemer mht. galoppen osv. Han slog næsten altid i rigtig galop og ellers rettede han den selv. Vi hentede ham hjem og i en uge stod han et sted hvor han også oftest slog i rigtig galop. Vi flyttede så fordi han ikke trives den andet sted. en uge efter vi flyttede faldt jeg af og vores træning gik en smule i stå. Jeg red ham ikke i en uger hvor min mor red ham for mig og efter det har jeg været oppe på ham og skridte og trave når han var godt krudtet af og træt fordi jeg havde været så utryg ved ham.
Vi er nu noget så langt i vores tillids opbygning at jeg godt tør galoppere på ham igen. Min mor har haft galopperet på ham en gang i mellem, men det har ikke været det der var første priotet fordi vi har rigtig mange andre mindst lige så vigtige ting at holde fokus på ved ham.
Men nu er det sådan at han altid slår i kontra galop på højre volte. På venstre volte slår han stort set altid i rigtig galop, men fordi han har nogle unoder, som jeg endnu ikke har nok muskler til at kunne styre, træner vi ikke denne volte med mig som rytter endnu.
Jeg vil rigtig gerne lærer ham at slå i rigtig galop på højre volte, men det er virkelig svært for han forstå godt hvad jeg beder ham om, det er bare som om han enten mister balancen hver gang eller at han bliver forvirret over mine signaler.
Jeg søger derfor nogle gode råd til at lærer en 5 års at galoppere. Jeg har før lært en 5 års IC at galoppere, det var intet problem så jeg ved godt hvordan man gør osv. Jeg overdriver mine signaler til galop, tager min indvendige hånd ud for at vise ham vej og presser med mine ben til han slår i galop og så slipper jeg ham med benene. Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre.
For at kunne komme videre vil jeg rigtig gerne snart have at det sidder i skabet da vores træning ellers vil gå lidt i stå igen.
Så nogle gode råd ville jeg virkelig blive glad for!
Her er en video fra idag hvor vi træner galop. På videoen går han hver gang i kontra galop.
http://youtu.be/pMBmi6E6p_Q
Helst ingen kommentarer på måden jeg sidder på med mine hænder og min overkrop da jeg godt ved at jeg skal sidde anderledes, det er blot meget svært for mig fordi jeg er meget utryg ved det fordi jeg aldrig ved om han hopper
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Få hesten tjekket af en fys, osteopat e.l vil næsten vædde med der er noget.
Min er begyndt igen og får behandler torsdag, gætter på der sidder noget. Sidst hun begyndte gjorde der + hun brød sig ikke om bunden på ridebanen.
Jeg ville evt. give løsere tøjler - min egen hidser sig bare endnu mere op, sætter endnu mere i forkert galop hvis jeg har korte tøjler og forstyrre for meget fortil.
dec 2011
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 128 Svar: 784
sep 2007
Det skal nok være en fys, osteopat mm. der kan låse tingene op eller rette skævheder - massører gør sig mest i de bløde væv, men supplere en fys super godt fx efter behandling.
Min nægtede at lave noget som helst fordi bunden var af flis. Nu på alm. grus er der ikke noget. Andet end hun så er begyndt lidt igen og generelt har et par andre ting som gør jeg får en til at kigge på hende :o)
dec 2011
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Det jeg bider mærke i, er at du ved anspring læner dig lidt frem og "kaster det hele væk" og jager afsted med ham. Istedet for at blive sidende og springe an, letter du bagdelen løber ham igang.
Du virker meget anspændt.
Et bud fra min side var at få en longe på et par gange, hvor du så kan løsne lidt på tøjlen og 100% koncentrere dig om dig selv istedet for hesten. Fokus på at du kommer ned at sidde AFSLAPPET og følge hesten og få givet de rette hjælpere til anspringene (evt med lidt hjælp fra longefører).
Selvom det self aldrig skader at få hesten tjekket igennem, så tror jeg problemet ligger ved dig og ikke hesten.
sep 2007
Ikke hvis det er en låsning eller skævhed - det kan de ikke rette. Fx et skævt bækken, ryggen, halsen, nakken mm.
Jeg ville i hvertfald ikke satse på det.
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.792
tror ikke at hesten fejler noget.. det er en rytterfejl..
mit råd til dig er at find en stubmark, og rid LIGE ud i en højre galop
dec 2011
Jeg vil rigtig gerne give mere efter på tøjlen, men gør jeg det stikker han af. tro mig det er prøvet. Jeg stoler simpelthen ikke nok på ham til at kunne galoppere på ham med løsere tøjler. Også fordi han har de unoder som han har så er han meget svær at styre med længere tøjler. Overvejer også at prøve at få ham i en longe, men tror snart han bliver træt af at være i en longe. Den sidste måned er han blevet longeret stort set hver dag inden jeg satte mig op. Så er bange for at det vil gøre ham endnu mere træt af det
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.792
sep 2007
Få hesten tjekket og få noget hjælp derefter, der er rettet imod de problemer i har - fx kontragaloppen hvis det stadig er der. Samt din angst, hesten der løber hvis den får løse tøjler mm.
dec 2011
nov 2007
Det er ikke de par gange i longen der vil ødelægge hans arbejdsglæde. Og hvis det kan hjælpe dig til lige at få mærket efter hvordan det er du skal sidde, så synes jeg bestemt det er det værd.
Alternativt kunne du, hvis du har muligheden, prøve at få lidt undervisning på en sød og velredet hest et par gange. En du ikke behøver være nervøs for smutter lige pludseligt. Og så her koncentrere dig om at få sat dig rigtigt.
Men så længe du ikke sidder rigtigt, vil det være op af bakke at få hesten til at gå rigtigt. FØRST kommer rytters opstilling og indvirkning, først herefter kan man begynde at korrigere på hesten
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 36
Måske det kunne hjælpe?
dec 2011
nov 2007
Så jeg foreslår endnu engang longen et par gange, så du ikke skal koncentrere dig så meget om hvad hesten laver, men bare om selv at sidde rigtigt
Louise -den der med at stille indad er ikke helt så enkel endda... hesten skal have plads til at komme frem med indvendige skulder, så det nytter ikke bare at dreje hovedet ind og så regne med at så kommer den rigtige galop
dec 2011
Jeg siger tak for hjælpen Michelle!
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
Er næsten sikker på du beder om kontraen selv O det du stiller den så meget ud af
dec 2011
Og så er det sådan at han skal rides med hænderne helt der ude fordi han har brug for rigtig meget støtte i tøjlen, derfor er hænderne helt der ude, men ja. Tak for hjælpen
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Ud fra filmen, og det du skriver, virker det - helt grundlæggende - somom du måske bare ikke er helt kompetent nok til at skulle træne en så ung hest alene. Der er masser af at ting, du er nødt til at gøre anderledes i din ridning, hvis du vil have en veluddannet hest. Kontragaloppen er det mindste af jeres udfordringer i mine øjne.
Helt ærligt, ville jeg måske anbefale dig at finde en anden hest. En hest som er ældre, som er uddannet og som er rolig, så du ikke behøves at være nervøs for den. Men nu har du jo anskaffet dig hesten, og hvis du vil beholde den, vil jeg anbefale dig at få noget undervisning 1-2 gange om ugen, og evt. få din underviser til at ride din hest et par gange om ugen. Det er alt for tidligt, I begynder at have problemer, men sådan sker det tit, når meget unge mennesker køber sig en meget ung hest. Det er de færreste, der kan magte det alene.
dec 2011
Hvilke andre problemer ser du ellers?
jan 2008
Følger: 60 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 53 Svar: 303
jul 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 6
At Mia skriver herinde på HG vedr. det at lave korrekt anspring, ser jeg nærmere som et udtryk for hendes alder, frem for manglende kompetence fra hendes side. Ponyen har ikke lært at lave et anspring endnu, og videoen viser et af de første gange Mia overhoved øver det med ham
Og tak for alle de mange gode råd
sep 2007
Uanset hvad og uanset om den fejler noget fysisk, ikke har lært galopanspring eller har kunne dem så er ridningen ikke optimal overhovedet lige nu hvis man ønsker og hjælpe hesten.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Nu kender jeg ikke hesten. Men umiddelbart lyder det somom det er en hest der er lidt gang i, en lille knaldperle, som har en god, naturlig fremdrift. Den første fejl i træningen er, at I lader ham "krudte af" i longen ingen i starter træningen. Det er en udbredt misforståelse, at fyrrige heste har godt af at krudte af. De skal, helt modsat, lære at slappe af på banen. Hesten skal forbinde ridebanen med et sted, hvor man er koncentreret og arbejder. Hvis du lader hesten krudte af inden du rider, risikerer du derud over, at gøre hesten træt, inden I overhovedet er gået i gang med arbejdet. Og så er der dårlig basis for læring. Så det er det første jeg ville ændre på.
Så ville jeg lægge galoppen til side, og arbejde i volter i skridt og trav. Som nogle af de andre påpeger, er hesten usmidig til den ene side. Hvis hesten ikke kan bøje og stille til indvendige, så kræver du rigtignok noget der er næsten umuligt for hesten, når du beder den om at gå i galop. Det mest naturlige for hesten, er at springe an til den side, den er stillet i. Så du skal have styrke højre bagben, og smidiggjort ham til den side, inden du kan forvente, at han lavet et godt anspring i højregalop.
Så det er altså helt "back to basic" med almindelig opdragelse i, hvordan man opfører sig når man er på ridebanen, samt smidiggørelse, styrkelse og balancering af hesten på skiftevis højre og venstre volte. Ellers er han altså "set up to fail" og det er synd og demotiverende for jer begge to.
Signal forviring - kontra galop?