Så læs dog skiltet! {{forumTopicSubject}}
Jeg må lige ud med et lille vredesudbrud. Så må I sige om jeg er tosset eller ej, jeg er gal!
'min' kære hest er lige flyttet ud til et privat sted, hvor han skal stå nogle måneder ind til ejeres stald er færdig renoveret. Han har en meget sart mave, og som alle andre heste har han IKKE godt af hvidt brød (franskbrød).
Han må heller ikke få for mange gulerødder osv.
Jeg har et skilt sat op på hans boks, da jeg havde fået at vide at der var mange unge piger i stalden (rigtige ponypiger, der forkæler deres ponyer med mad), derfor var jeg lyn hurtig klar over at jeg måtte få sat et skilt op hvorpå der står at hesten ikke må fodres udover sine alm. måltider med sit eget foder.
Der står på skiltet "Jeg må ikke få godbidder, brød og andre snacks" burde det ikke være til at forstå?
Det hænger på boksen lige under trammerne, så det burde ikke være til at overse.
Hestene er så på fold og jeg vil op og gøre boksen klar til at han skal ind igen senere, men da jeg kommer op i stalden kan jeg se der ligger flere skiver franskbrød i hans krybbe, samt der ligger stumper af gulerødder på gulvet som han har spist af.
Efter jeg har fjernet det, spørger jeg naturligvis rundt for at finde ud af hvem der har givet ham det, på trods af at han ikke må få det. Det er så "de mistænkte" der har givet ham det og jeg siger det til dem at det må de ikke for han kan ikke tåle det.
Deres kommentar var bare "Jamen alle de andre heste må godt for det, så må han vel også" NEJ det må han ikke..!
Senere om aftenen får jeg så en SMS (læs vred) fra en af pigernes mor, hvori der står at det ikke kan passe at jeg skal stå og skælde deres datter ud i stalden og hun var kommet grædende hjem, ville bare være sød ved min hest og bla bla bla.
For det første, snakkede jeg pænt stille og roligt til pigerne, forklarede dem hvorfor han ikke må få det og sagde at det skulle de bare ikke gøre en anden gang.
Jeg har slet ikke lyst til at skulle op i stalden i dag, jeg føler mig ikke rigtig velkomne deroppe længere og glæder mig bare til at skulle flytte derfra igen.
Øv hvor er jeg bare ked af det, eller overeagere jeg bare?
aug 2012
Følger: 45 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 397
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.059
Har selv stået i en stor stald med en masse små rideskolepiger, og ikke alle var lige gode til at spørge, om hesten måtte få en gulerod.
maj 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 56 Svar: 472
jul 2012
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 198 Svar: 1.980
Har du sagt til moren der skrev at der stod på boksen at hesten ikke måtte få det og at du anakkede helt stille og forklarede hvorfor den ikke måtte få det?
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Jeg håber at det stopper så du kan få lov til at bestemme hvad din hest for at spise
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 74 Svar: 801
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Jeg har selv lige været en tur igennem, hvor en anden fra stalden skældte op til flere ud for noget jeg havde gjort forkert - vi tog en snak om det, og nu er alt i orden. Man skal være meget smålig for ikke at kunne tale om det, og det ved den mor forhåbentligt godt.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Moderen er bare en kæmpe plaphat der intet ved om heste, og som forsvare sin datter alt for meget.
Pigerne har gjort en fejl, og det skal de selvfølgelig vide
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Jeg kan da godt huske hvordan det var da jeg var barn og glad for hestene, og hvad er mere nærliggende at vise det med lidt guffer. Det er self ikke ok når der er skiltet omkring det, men de har vel bare ikke tænkt at det kunne gøre noget. Uheldigt, men nu ved de det, og ingen grund til at lægge sig ud med andre af den grund, hvis et enkelt opkald måske kunne glatte ud...
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 917
Prøv med at ringe/skrive tilbage til morgen (det virker altid mest troværdigt at ringe, for alt på skrift lyder bare som dårlige undskyldninger) og forklar situationen, og specielt hvorfor det er vigtigt, at hesten ikke får godbidder - og at det er hendes datter, der har gjort en fejl, og at du bare lige ville minde hende om det. Så kan det være, hun køler lidt ned.
jun 2007
Følger: 355 Følgere: 337 Heste: 11 Emner: 41 Svar: 467
Har i evt. En tavler de læser på så skriv det der og flere skilte. Og kontakt ejeren af stedet så hun kan sige til dem at den ikke må få det
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 117
sep 2010
Følger: 22 Følgere: 22 Heste: 6 Emner: 62 Svar: 908
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
feb 2008
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
jun 2013
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 88 Svar: 434
Hun mener stadig at jeg har skældt ud og pigerne tør ikke komme i stalden når jeg er der længere. Jeg har snakket med "min" hests ejer og vi har muligvis fået muligheden for at flytte den hjem til en af hendes veninder i mens vi renovere stalden.
Synes det er super ærgerligt at det skulle "ende" sådan. Forklarede hende også hvordan situationen havde været nede i stalden og jeg forklarede hende også at min hest kunne få alvorlige følger hvis den fik for mange "snacks" ved siden af sit foder. Men hun mener jeg er for pylret om mit dyr og det nok var mig der burde undvære snacks ved siden af mine måltider....
feb 2008
jan 2008
Hun har nok ikke rigtig forstand på heste eller dyr generelt, siden hun slet ikke tager det seriøst, men jeg synes også det er trist at det sikkert er noget hun viderefører til sine børn, når man kører sådan en egoistisk og snæversynet stil.
jul 2012
Følger: 27 Følgere: 17 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 708
Men jeg må være ærlig og sige at jeg faktisk har givet en pony en godbid, hvor der var et skilt. Dog kunne man ikke se skiltet da det var bag et dækken/eller grimer, kan ikke helt huske det. Og kun en halv gulerod. Sørg for at der er INTET foran, ellers overser man det nemt.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 74 Svar: 801
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.473
og spurgt moderen hvordan hun havde taget det hvis du havde givet hendes datter noget hun ikke kunne tåle og hun dermed skulle køres akut på sygehuset...
forskellen er så bare at det koster dig mange penge at køre din hest på hospitalet
Synes det er super ærgeligt hvis du føler du er nød til at flytte...
jun 2014
Følger: 76 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 848
Forklar dem at du er sindssyg træt af at din hest får det mad når du har sat det skildt!!!!
Ingen undskyldninger det var hende der begik en fejl!
Følger sindssygt med dig de har ingen ret til det! Det er som at putte benzin i en privat bil uden at spørge!
jun 2014
jun 2013
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.473
Har det på samme måde... kan få det virkelig skidt hvis der sker noget uforudset osv.
dec 2006
Følger: 2 Emner: 11 Svar: 182
Har du taget det op med ejer af stalden, hesten står i pt.. hvor datter og mor også kommer?..
Evt sende denne person en email med forløbet (så du personlig slipper for de direkte konfrontationer, når du ikke kan lide det, og GODT gået at du tog tlf til mor) og afslutte med at skrive at du desværre bliver nød til at flytte hesten, da i ikke vil resikere en hospitals indlæggelse til hesten.. Også opfordre til et staldmøde, hvor ejer af stalden må gøre klar for alle vigtigheden af de skilte... de er jo ikke sat der for sjov. Og måske opfordre i værste tilfælde faktisk lave en regel der kunne hede " kun guf til ens egen hest, INGEN fodrings af andres heste, lige meget hvad"..
jan 2008
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Bare forklar moderen til ungen at HUN fremover bliver holdt objektivt ansvarlig, hvis din hest får nogle problemer med fordøjelsen under opholdet..
Derefter så nævner du kort at du har tænkt dig at drikke hendes mindreårige datter i hegnet og at hvis det er et problem, så skal hun nok bare selv snuppe en sjus eller 3 til maden, for så går det da KLART over
BUM..
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
Jeg har altid givet de andre heste i stalden gulerødder - medmindre der er et skilt som angiver, at hesten ikke må få. Det ved jeg egentlig ikke hvorfor jeg gør ... Måske min underbevidsthed som leger venlig? Hmm ... Min gamle dame spiser alt og må få alt, så jeg har ikke selv rigtig oplevet dette. Jeg synes tvært i mod det er super dejligt, at andre vil give min lille hyp en bid med Men jeg kan læse, at folk har den modsatte opfattelse ... Den tror jeg lige, jeg vil tage med mig i baghovedet
jun 2013
#32 Tina C, det er ikke fordi at han slet ikke må få noget overhovedet, han må godt få en lille smule, men jeg/vi kan bare ikke kontrolere hvor meget han har fået inden vi kommer og selv giver ham hans daglige lille snack. Hvis han er blevet fodret med alt muligt uden vi ved det, så er det lige netop der problemet opstår. Det er derfor jeg altid er på forkant og tager mit skilt med (som ikke hænger gemt bag tæpper osv) for at undgå at andre giver ham for meget og vi så kommer senere og giver ham endnu mere
Jeg er ved at skrive et længere "brev" til moderen samt staldejer, hvori jeg forklare episoden som jeg oplevede den, samt årsager til evt. flytning.
Det var meget grænse overskridende for mig, både at skulle snakke med pigerne omkring det, fordi jeg ikke kender dem og ikke vil give dem et førstehånds indtryk af at jeg er en strid ko (hvilket de så har fået nu) men også meget grænseoverskridende, men samtidig en kæmpe sejr, at jeg greb telefonen og ringede moderen op.
Endnu engang tak for jeres kommentarer, støtte samt gode råd. Det har virkelig hjulpet mig og fået mit i et lidt bedre humør.
jun 2014
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
okt 2010
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.903
Jeg var blevet ret så negativ, hvis jeg havde sat et skilt op om ingen godbidder og folk så gav alligevel.
jun 2013
okt 2010
sep 2011
Følger: 18 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 382
Det frustrerer mig, at der er så slemme tilfælde af curlingforældre, som ikke tillader noget modgang i deres børns liv, at de ødelægger det for andre som i dit tilfælde!
Håber det bedste for jer på det nye opstaldningssted..
apr 2011
Selvfølgelig skal du have lov at flytte, men de piger burde altså lære noget af denne historie
jun 2009
Følger: 75 Følgere: 80 Heste: 3 Emner: 95 Svar: 804
jun 2013
Lige nu ser det sådan her ud:
Når jeg er i stalden, snakker pigerne ikke til mig og omvendt.
Moderen har ikke sagt mere siden sidst og staldejer forstår min beslutning om at flytte hesten hvis vi får mulighed for at flytte den ud til ejers veninde. Staldejer synes også at moderen har været ekstremt sippet men siger at det ikke er første gang hun har opført sig sådan.
Så lige nu skal jeg bare igennem det, ligge det bag mig og bare være glad for at jeg reagerede så de ikke fortsat ville give 'min' hest ekstra snacks ved siden af side måltider.
apr 2011
jun 2011
Følger: 52 Følgere: 29 Heste: 4 Emner: 72 Svar: 526
jul 2013
Følger: 108 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 147 Svar: 728
jun 2013
Kunne ikke holde ud at være i den stald, så derfor tog vi beslutningen at flytte ham hurtigst muligt
jun 2011
Følger: 52 Følgere: 29 Heste: 4 Emner: 72 Svar: 526
Så læs dog skiltet!