Løsdrift/ skur - hjælp {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
Har endelig fået overtalt min far til at vi skal bygge et skur til min araber.
Hun er vant til at stå på stald hver vinter, men jeg vil gerne have at hun har et mere naturligt liv.
Hvordan får jeg bygget det bedste skur til hende?
Vi har besluttet at hun skal stå på gummimåtter for at isolere mod kulden, to hødispendsere, krypper og saltsten.
Vi graver vand ud til folden, så der altid er frisk vand på folden (de andre folde har automatisk vand).
Hun har tidligere haft et skur, men gik ikke ind i det (hun blev fodret i stalden), så måske skal skuret være godt åbent men dog blæser det fra mange sider her..
Håber på nogle gode råd
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
Jeg har løsdrift .
jul 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 876
Vandet er i frostsikret spand (med sådan en måler som hele tiden holder den samme vandstand)
Hvad bruger du af strøelse og mener du at hesten godt kan vænne sig til løsdrift?
Altså vi har bokse og stald, hvis det ikke fungere for hende
jul 2010
Fint nok med frostsikret spand, men alle rør skal også være frostsikret .
Tror nemt hun kan vænne sig til løsdrift, jeg var voldsomt bekymret for min der også har meget araber i sig men det går over al forventning .
jul 2010
maj 2006
Følger: 21 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 139 Svar: 5.109
Jeg har et læskur som mine bruger om sommeren. Det er 3x5 meter, og på den ene af de 5 meter, har jeg lavet åbning i hver ene på 1,5 meter. Så er det åbent og nemt at komme ind og ud, men uden at det er totalt åben og mister den gode effekt med læ
I kan ikke lave et "rum" i stalden, som de kan gå ind i stedet, der er løsdrift? Det ser jeg som en bedre løsning for løsdrift
jul 2009
Hun går sammen med to ponyer nu, men de flytter og så får hun en anden pony at gå sammen med så alene bliver hun ikke. Dog har jeg tænkt på om hun kan gå sammen med et andet dyr? Kender I nogen sammensætningen man ikke lige hører om til hverdag?
Vi har kødkvæg på gården og det går ikke at sætte hende der ind, da hun jagter køerne når vi giver wrap på folden = stresset køer = dårligt kød
Der er ikke mulighed for at lave stalden om til løsdrift, da stalden ligger på den ene side af gårdspladsen (grus, meget stor gårdsplads) og foldene på den anden side.
Er det farligt med gummimåtter selvom vi kommer halm ovenpå?
Hvorfor vælger du tørv? Hvad gør det godt for?
Jeg vælger nok halm som strøelse, da jeg har en fin minilæsser som jeg kan muge ud med
Ja, det er rigtig med at det sjældent blæser fra nord af.. Jeg tror jeg vælger at holde skuret åbent til den side
Super folkens! Tusind tak for alle de gode råd!
Kom endelig med flere, fx med hvad I har bygget jeres skur af (træ, galvaniseret stål, tag?)
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.894
Min egen kom ud og stod i løsdrift for første gang for 2 år siden, da hun var 18 år. Hun havde altid været boks hest, men ville tydeligvis gerne være ude hele tiden.
Det eneste som nok er vigtigt er et varmt dækken til om vinteren
Vi er 2 læskure på folden. I det ene er der flapper på, og lagt træpiller som bund ( Flapper pga. sommereksemplaget hest) og i det andet har der før været halm-bund, men den er i gang med at blive gravet op ( Håndkraft!) Den er cirka 50 cm tyk og der er rigtigt varmt derinde, pga den store bund. Der kommer også til at være træpiller derinde. En god ide er at lægge store bjælker foran skurerne, så der ikke bliver mudret der inde.
Vi bruger Slowfeeder net inde i vores skur, som virker rigtigt godt. Og har selvfølgelig en saltsten der inde også. Vil anbefale IKKE at havde krybber inde i skuret, ,da jeg har oplevet at det tager for meget af pladsen, og der er stor chance for at hesten vil klø sig op af det og derved få ødelagt krybberne.
jul 2009
Shetlænder er bare total no go her! Jeg bryder mig ikke om dem og de ofte stædige og meget nøjsomme typer. Min araber kræver fuld græs, 20kg hø hver dag om vinteren og 2kg kryppefoder (har en foderplan som der følges trofast for ellers taber hun sig!).
Desuden var det med andre dyr, måske et æsel eller muldyr som jeg havde i tankerne. Er ret sikker på hun er ligeglad hvad hun får af selskab, da hun pt får lov til at have en kæmpe fold for sig selv, da hun konstant går væk fra de andre heste og direkte undgår dem.
Hun har intet problem med dem, de slås ikke eller noget. Tror hun er blevet lidt træt af dem, eller også vil hun bare have nye venner.. Hesten er 22 år, så måske er hun bare ved at give udtryk for alderdom, trods hun ikke viser det under ridning endnu (desværre.. Hihi.. Stadigvæk krudt i røven som en 5års).
Jeg vil ikke sætte noget foran indgangen til skuret, da jeg kender min hest og ved hun ikke vil gå der ind hvis der er noget foran skuret. Heller ikke selvom der er mad derinde.
Krypperne bliver i skuret, da hun skal have sit foder i dem! Hvis hun ødelægger dem, må jeg jo bare købe nogle nye værre er det jo ikke.
Tusind tak for linket! Vil regne efter om det kan betale sig for mig at købe et eller bygge et, da jeg kun skal have et til to heste
jul 2009
Desuden er mit træhegn for højt til sådan en bette en.
Tænkte på at finde en pony som måske har haft et trist liv og kunne bruge nogle gode år sammen med min hest
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Evt. også støbe i en radius af 1,5 ved ud/indgangene, så det ikke bliver så mudret der.
jul 2009
Strøelse må blive halm så
Løsdrift/ skur - hjælp