{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.289 visninger | Oprettet:

Hestens optimale højde. {{forumTopicSubject}}

2 af mine welsh cob hingste: Kildegaards Brynmor ( billedet er Brynmor 2 år ) og Sir Robert har lige deltaget i Klaus Hempfling's Sommer Academy ( inviterede ) hvor Klaus arbejdede med mine hingste, ifølge Klaus er er optimal højde på en hest ca 155 cm, Brynmor og Sir Robert er begge deromkring.
Caminas Maccoy hvis far er Kildegaards Columbus (som jeg også har avlet ), Maccoy gør det så godt på dressurbanerne i USA selv om han er noget mindre end de 155 cm.
For at en hest på ca 155 cm er egnet ridemæssigt kræver det selvfølgelig at den´har en god overlinie, god halslængde ( nakke ) og god bevægelse.
Har Klaus Hempfling ret er ca 155 cm en god højde?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestens optimale højde.
  • #1   20. jul 2014 Det er nok den perfekte højde for det, han bruger hestene til, men til sportsverden så nej så det en skid højde. =)

Alt mellem 149-160 bliver set som dårligt i højde medmindre men er en meget lille person som ikke har det godt på store heste =)

Men igen det jo an på hvem man er og hvad man skal bruge dem til =)

• #2   20. jul 2014 Det er måske ikke godt ridemæssigt, men har man en lille pony på 140, som man vil avle på, så er 155 en perfekt højde, så man opnår en ridehest på max. pony og super smuk er den jo

• #3   20. jul 2014 Optimal højde for hvem?? smiley Er det hestens bedste vi ser på? Stævnerytterens bedste? Den almindelige rytter?? Den der primært arbejder fra jorden? Synes det er en lidt underlig udtalelse at komme med, især da jeg ikke ved baggrunden for den.

Nu har det sig jo sådan at der var/er? en periode hvor jo højere hesten var jo bedre. (indenfor dressurverdenen) Dette har bestemt ikke været i hestens tarv da de fleste dressurheste (i hvert fald DV) har haft en gennemsnitshøjde mellem 165-167. Og de heste der har blevet avlet højere har haft/fået en del svagheder og skavanker fordi de er FOR høje ift. resten af hestens bygning.(taler her om heste der er omkring 180 stg.) Så måske er det ikke godt at de er så høje??
    I forhold til den almindelige rytter (der ikke skal længere end max MB) er vel den optimale højde den der rytteren ser og føler sig komfortabel på.
    Måske er 155 stg. det bedste for de der arbejder fra jorden?? smiley

Ovenstående er mine tanker omkring højde. Men det hele skal jo harmonere. Shire hesten på næsten 2 meter er jo stor over det hele og er harmonisk. Men en spinkel DV på 180 er jo måske ikke så sundt. I min verden handler det om harmoni med hestens bygning og derefter at rytteren passer smiley

Mvh TT

• #4   20. jul 2014
    Har du en hest på 155 cm så er det sjældent den kommer til at springe store springbaner og derfor har ham Klaus ikke helt ret ;o)

Måske det er en god højde for ham, men for sportsfolk nej. Mange mænd vil heller ikke se super harmoniske ud, samt ofte så er en mindre hest = mindre bevægelser.
    De bevægelser en Welsh har, er heller ikke typisk nogen dressurryttere går efter - de vil have mere svæv og gummibold, ikke høje knæløft.

Kommentér på:
Hestens optimale højde.

Annonce