{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
916 visninger | Oprettet:

Hest har mistet sin glæde {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg vil bare lige have jeres syn på sagen, inden jeg reagerer på noget... :o)

Det er sådan, at min pony blev flyttet ud på en større gård den 30. Maj i år. Inden da gik hun sammen med en plag, en gammel traver, en unghest på 6 og en hoppe på 11. Hun er selv 4 år.

Hun var meget glad for plagen pg egentlig også unghesten ved det gamle sted.
Her på det større sted står hun med en haflinger på 8 eller 9, en gammel traver, en shetlænder og en ponyblanding. De er alle ældre end hende.
Lige da hun kom, gik der også en fjordhest på 4 på folden. Min pony og fjordhesten fandt hurtigt sammen, men kort tid efter, blev fjordhesten flyttet til anden fold.

Min pony er aller inderst i hierarkiet. Hun står altid for sig selv på folden, og hun har bare mistet sin glæde. Hun er ikke samarbejdsvillig under træning mere heller, og så snart man ser en anden hest, så VIL hun hen og hilse. Som om hun aldrig før har set en anden hest.
Hun stopper op på staldgangen foran alle de bokse, der står heste i.

Hun virker ikke glad på fold overhovedet. Hun virker - for mig - faktisk virkelig trist.
Engang stod hun altid og nussede med de andre heste, men det gør hun ikke mere. Hun løber, når de kommer tæt på. De lægger alle sammen ører af hende. Hun er svær at hente, fordi de andre heste på folden gerne vil snakke, og de følger efter mig. Så når jeg går hen til hende, og de følger med, så løber hun.

Hun er virkelig ikke glad for sin nye fold, det er helt tydeligt. Hun kan ikke komme ordentligt ind i flokken, for det er som om, at de ikke vil have hende med.

I dag, da jeg var på vej hjem derude fra cyklede jeg forbi marken. Da var tre af hestene lige blevet hentet ind, så det var kun min pony og haflingeren, der var der. Haflingeren farvede rundt, som om den var blevet ladt helt alene. Den ænsede slet ikke, at min pony stod der også.

Og i går, da jeg var derude, stod hun ude på folden, da haflingeren blev hentet. Så hun var den eneste, der stod ude. Hun var nhelt kold og ligeglad med, at de andre heste ikke var der. Selvom hun normalt plejer at løbe rundt og kalde på andre heste. Hun slappede mere af, da hun stod alene, end da hun stod med dem...

Hvad mon jeg kan gøre ved det? Det har stået på i snart to måneder nu, og der er ingen tegn på forbedring. Snarere tværtimod.
Skal jeg spørge ham, der ejer gården, om hun kan flyttes til en anden flok, eller vil det være dumt, når nu det har været så svært for hende med denne flok?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest har mistet sin glæde
  • #1   19. jul 2014 Syntes du skal flytte hende og så se hvad der sker smiley

• #2   19. jul 2014 Altså jeg vil helst ikke flytte hende til et helt nyt sted. Vil bare høre ejer af stedet, om hun kan komme på en anden fold. Men ikke hvis nu I mener, at det kan gøre mere skade end gavn. Hun skal jo helst ikke flyttes konstant... smiley

• #4   19. jul 2014 Ja det er synd. Hun er heller ikke glad. Og hun gør alt til et problem lige for tiden... Også fordi hun ikke gider mere. Jeg tror, hun er trist. Men jeg ved ikke, om heste kan være det...

• #6   19. jul 2014 Ja, det betyder meget. Det er også på foden, hesten tilbringer mest tid, så det er vigtigt. Og jeg vil ikke STP med en hest, der ikke har det godt. Jeg er næsten hundrede procent sikker på, at hun ikke har det godt smiley

• #7   19. jul 2014 Flyt hende på anden fold, evt over til fjordhesten igen. ????

• #8   19. jul 2014 Jamen det er jo også det, jeg spørger om... Vil det være stressende for hende at blive flyttet igen? Altså, at skulle lære nye heste at kende en gang til?

• #10   19. jul 2014 Hun lyder til at have det værre på den fold, så tænker ikke at hun vil blive stresset, du får nok en mere glad hest. Og hun kender jo stedet så det ville jeg ikke være nervøs for. smiley hvis hun ku komme over til fjordhestens fold ville hun jo sikkert bliver glad igen, den kender hun jo. smiley

• #11   19. jul 2014 Madsen - Tindur havde det på samme måde da han blev flyttet til det sted han er nu. Det tog et par uger før han holdt op med at løbe rundt i boks og stresse, og endnu et par mdr. før han blev en del af flokken. Det var så hårdt for mig som hesteejer at overvære men heldigvis var min hest så klog at han fik en plads i førerhoppens hjerte. Så jeg ville måske give det et par/tre uger til og se om der sker en forandring. Hvis ikke så bed om at få flytte fold. Frygter bare lidt at du skal starte på 2 nye mdr. på en anden fold..Ikke sikkert det sker.. Rigtigt svært at være dig lige nu. Og også at rådgive da jeg selv har stået i situationen. så jeg stiller dig dette spørgsmål:
    Hvad tror du??
    Tror du din hest får det bedre i en anden flok? Hvis ja! Flyt den hurtigst muligt.
    Hvis du er usikker så vent et par uger og så flyt den hvis det ikke bliver bedre.

Mvh TT

• #12   19. jul 2014 Hej TT.
    Jeg tror, at hun vil få det bedre. Hun bliver jagtet af de andre, hvis hun vil have vand, og det ikke lige passer ind.. Jeg tror ikke på, at det vil hjælpe at give hende mere tid. Og det føles bare så træls, at hesten ikke har det godt. Det gør også mig ked af det smiley

• #13   19. jul 2014 Jep! Kender følelsen smiley Så flyt hende smiley Du har selv svaret på dit eget spørgsmål smiley Det er svært for os der sidder bag skærmen og ikke kan se flokken og sammensætningen og hvad der sker smiley

Mvh TT

• #14   19. jul 2014 Jamen det vil uden tvivl hjælpe hende, at Hum kommet på en anden fold. Men jeg er i tvivl om, om hun vil ende i en flok, der er det samme...

• #15   19. jul 2014 Har selv haft min på flere folde før i tiden han fik så mange bank var ikke glad. Nu har vi fundet et skønt sted hvor alle vallakker går sammen, så det en stor flok. Altså kan de hænge ud med dem de vil smiley skønt kan kun anbefale at flytte fold og flok eller få fjorhesten retur på hendes fold. Lyder ikke til hun er faldet til i flokken smiley og nej sikker på hun hellere vil møde nye heste frem for disse som har afskrevet hende.

• #16   19. jul 2014 Ja, denne flok er en "gammel" flok. Haflingeren kom vist til sidste år, men ellers har de tre andre gået sammen i et utal af år, så de tre hænger jo bare sammen. Haflingeren er SÅ dominerende overfor min pony, at hun bare skal kigge på min pony, så løber min pony...
    Ja, hun vil møde nnye heste. Hun hiver og trækker og puster og slider hver gang vi går i nærheden af en fold med andre heste. Eller forbi en hest i boks.

Ja, jeg hører manden derude i morgen, om det er muligt at flytte hende til en anden flok..

• #18   21. jul 2014
    Jeg har haft flyttet min 4 gange på under et år, nu er hun flyttet igen - men det er kun for to ugers "ferie" hvor hun går sammen med en ny hest.

Det stresser hende ikke spor - men hun er også en hest der pr. automatik altid er uden for uanset hvilken flok hun er i :o).

• #19   21. jul 2014 Hmm... det lyder da trist for din hest. smiley At den altid er udenfor altså.. Men det er der jo nogle heste, der er.
    Min er ikke sådan, og hun vil meget gerne de andre heste. Det er bare svært for hende, når de ikke vil hende..

• #20   21. jul 2014
    Hun er bare ikke snakkesalig og alle heste er efter hende - ikke jager, men de ligger øre af hende også går hun. Hun nusser aldrig med nogen, fordi hun tror de bider ( den ene der en gang imellem vil ).

Hun trives bedst hvis hun bare kan få lov til at være selv, derfor gør det mig heller ikke noget de perioder hun har gået alene.

Men tja, eneste løsning er at flytte din hest til en anden fold :o)

• #21   21. jul 2014 Ja, jeg skal have snakket med ejer af stalden derude. Han var der ikke hverken i går eller i dag...

• #22   23. jul 2014 I går kom der ny hest på folden. En fjordhest ung fjordhest.
    Jeg var der ikke lige da den kom, men da jeg kom efter aftensmadstid, var Mini meget påtrængende overfor den. Påtrængende er nok heller ikke det rigtige ord..
    Det hele foregik i skridt. Hun gik efter den hver gang den gik. Fulgte den overalt. Måske 2 meter fra den hele tiden. Kom den for tæt på, så hvinede og sparkede hun efter den. Så når den forsøgte at gå fra hende, gik hun efter igen. Det fortsatte bare sådan i ret lang tid.
    Den virkede ikke interesseret i hende, og de "snakkede" overhovedet ikke sammen. Men når den stod og spiste græs, hægtede hun sig på. Stilte sig tæt på den og spiste med den. Synes det virker ret tydeligt, at hun ikke har det godt på folden..

Normalt plejer det at være sådan, at hun er en del af den flok, der isolerer sig fra den nye hest. Men hendes flok var ligeglad med, at hun forsøgte sig hos den nye.

• #23   23. jul 2014 Madsen - De tegn din hest nu viser (og den anden) er meget normalt da din hest SÅ gerne vil have en ny ven smiley Måske de bliver pot og pande de to når den nye har fundet sig til rette med alt det nye smiley Jeg ville se positivt på dette indtil videre. Hvis den nye hest nu bliver indlemmet i den eksisterende flok og holder din udenfor så har du en bekymring.. Men tag ikke sorgerne på forskud smiley Da Tindur blev sat i ny flok her i foråret så hvinede de af ham også de første uger. Nu vrinsker de efter ham smiley

Mvh TT

• #24   23. jul 2014 TT
    Ja, jeg krydser også fingre for, at de vil blive gode venner. Men synes nu det er gjort endnu mere tydeligt, at hun VIRKELIG har behov for, at der skal ske noget i flokken.. De andre heste er ligeglade med, at hun følger efter den, selvom jeg synes det plejer at være lederen i flokken, der holder hestene adskilt.
    Jeg håber rigtig meget, at det vil hjælpe! Så nu venter jeg lige med at snakke med ejer af stalden, for det kan jo være .....

Kommentér på:
Hest har mistet sin glæde

Annonce