Ny hest - men hvad med sadlen {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg har nu langt om længe fundet drømmehesten (hvis den går igennem en handelsundersøgelse vel og mærke)
Men nu sidder jeg og tænker, der er intet udstyr med til hesten, så jeg skal jo have købt lidt forskelligt. Mit største problem er: SADLEN!
Pt. går den med en Stübben Scandica (om det er en DL vides ikke), mener ejeren sagde str. 32, medium bom(?) og 17"
Jeg skal selvfølgelig have en sadelmager ud til ham, hvis det er. Men jeg vil godt være godt forberedt, samt jeg selvfølgelig hurtigst muligt kan komme ud og ride på ham. Det kan jo sommetider godt tage enormt lang tid med sådan en sadelmager.
Nu er mit spørgsmål, hvad gjorder i da i købte hest, hvor sadlen IKKE var med. Købte i selv en sadel ud fra hvad hesten gik med ved tidligere ejer? Eller kontaktede i en sadelmager og købte en sadel igennem ham/hende?
Skriv gerne hvad i endte ud med i sadel.
Jeg er kun 1.58 cm. høj, så benene er korte, så det skal der tages højde for ang. knæstøtte.
Jeg selv har været glad for at se i en Kieffer og den Stübben sadel ejeren har sidder jeg også rigtig godt i.
Jeg har omkring 3-3500 kr. til en sadel.
På forhånd tak
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 6 Svar: 690
jan 2013
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 154
apr 2010
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg er en af de der pernippene der ikke ville købe en sadel på forhånd men vente på en sadelmager havde tilpasset den man nu vælger, når vedkommende har været ude :o).
Hvis jeg skulle, så skulle det være en bomløs.
Simpelthen fordi jeg får dårlige nerver af smerter det kan give en hest og gå med en forkert sadel.
jan 2013
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Du kan ikke rigtigt vælge noget forhånd uden og kende hestens bygning, bombredde, kammerbredde osv. - det er nærmest umuligt.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 1.893
Her ringede vi til Ingdams, der kom ud og hjalp med, at finde en sadel. De afprøvede et ton af sadler, målte alt op på hesten og ordnede så den sadel, vi besluttede os for, så den lå perfekt.
Da jeg købte ham jeg har nu, købte vi hans sadel med...Desværre viste det sig, at den lå elendigt, og gav ham ondt i ryggen...Desuden var den også for lang til ham..suk..
Her prøvede jeg selv en masse sadler rundt omkring. Jeg havde nogle meget specifikke krav. Da jeg vidste med mig selv, hvad jeg søgte ringede vi til Heri, fortale hvad jeg søgte og hvordan hesten var bygget. Få dage efter kom de ud, med et lager af sadler og her fandt vi så SADLEN!
Super let, og så lang tid tager det trodsalt ikke (:
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 127
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
apr 2010
apr 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 64
Jeg har købt sadlen i en kvalitet og til en pris, så jeg ikke er i tvivl om, at jeg kan komme af med den igen, uden for meget tab, hvis sadelmageren ikke siger god for den
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
Du kan ikke rigtigt vide noget måske den sadel hesten går med nu, slet ikke passer ordentligt.
Jeg var selv så heldig, at den sadel jeg fik med til min gamle hest, faktisk passede min nye hest, den skulle bare lige justeres en lille smule. Er dog ikke sikker på den passer min haflingerdame, så derfor skal jeg også se mig om en efter en ny og en sadelmager :D.
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
nov 2004
Følger: 132 Følgere: 134 Heste: 5 Emner: 231 Svar: 4.020
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 453
Så det gik dejlig nemt.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Men vær obs på, at bommen ikke kan ændres på stübben, så du skal være sikker på den rigtige bomstørrelse. Scandica og tristan er forresten samme sadel, scandica har bare elgskind i sæde og knæpuder.
Jeg er også meget kortbenet, og stübben tristan/scandica eller juventus er fantastiske for mig at sidde i.
jan 2013
Ja, jeg har tænkt tanken om "bare" købe en Stübben som den har nu. Sidder jo godt i den (ville dog gerne have et lidt dybere sæde, hvis det skulle være helt perfekt). Jeg har fået af vide og Mette B (her i opslaget) at der ikke er meget forskel på Stübben Scandica og Stübben Tristian. Men hvad ER forskellen egentlig? Jeg kunne ikke være heldig at Tristianen har et lidt dybere sæde?
Det der taler i mod at købe en Stübben er, at den ikke kan ændres i bom størrelsen, som f.eks. Kiefferen kan. Er der nogen der har en idé til en Kieffer med god støtte til korte ben?
Ny hest - men hvad med sadlen