{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
895 visninger | Oprettet:

Ny hest - men hvad med sadlen {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Jeg har nu langt om længe fundet drømmehesten (hvis den går igennem en handelsundersøgelse vel og mærke)

Men nu sidder jeg og tænker, der er intet udstyr med til hesten, så jeg skal jo have købt lidt forskelligt. Mit største problem er: SADLEN! smiley

Pt. går den med en Stübben Scandica (om det er en DL vides ikke), mener ejeren sagde str. 32, medium bom(?) og 17"

Jeg skal selvfølgelig have en sadelmager ud til ham, hvis det er. Men jeg vil godt være godt forberedt, samt jeg selvfølgelig hurtigst muligt kan komme ud og ride på ham. Det kan jo sommetider godt tage enormt lang tid med sådan en sadelmager.

Nu er mit spørgsmål, hvad gjorder i da i købte hest, hvor sadlen IKKE var med. Købte i selv en sadel ud fra hvad hesten gik med ved tidligere ejer? Eller kontaktede i en sadelmager og købte en sadel igennem ham/hende?
Skriv gerne hvad i endte ud med i sadel.

Jeg er kun 1.58 cm. høj, så benene er korte, så det skal der tages højde for ang. knæstøtte.

Jeg selv har været glad for at se i en Kieffer og den Stübben sadel ejeren har sidder jeg også rigtig godt i.

Jeg har omkring 3-3500 kr. til en sadel.

På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hest - men hvad med sadlen
  • #1   17. jul 2014 Kan du evt. ikke købe den sadel den går med nu. smiley

• #2   17. jul 2014 Nej, desværre. Tro mig - jeg har spurgt smiley Men den bruges til en anden hest, så det kan jeg desværre ikke.

• #3   17. jul 2014 Du kan godt være heldig at finde en brugt, gul og gratis den blå avis og så selvfølgelig herinde. For et par tusinde kommer du langt. smiley

• #4   17. jul 2014
    Jeg er en af de der pernippene der ikke ville købe en sadel på forhånd men vente på en sadelmager havde tilpasset den man nu vælger, når vedkommende har været ude :o).
    Hvis jeg skulle, så skulle det være en bomløs.

Simpelthen fordi jeg får dårlige nerver af smerter det kan give en hest og gå med en forkert sadel.

• #5   17. jul 2014 Tænker heller ikke så meget prismæssigt. Det er frygtelig mange sadler til salg. Men det er mere hvad man skal vælge?

• #6   17. jul 2014
    Du kan ikke rigtigt vælge noget forhånd uden og kende hestens bygning, bombredde, kammerbredde osv. - det er nærmest umuligt.

• #7   17. jul 2014 Hesten skal jo alligevel lige have tid til at falde til, så jeg ville vente til der kunne komme en sadelmager ud

• #8   17. jul 2014 Da jeg købte min første hest, fulgte der heller ikke udstyr med uover en grime.
    Her ringede vi til Ingdams, der kom ud og hjalp med, at finde en sadel. De afprøvede et ton af sadler, målte alt op på hesten og ordnede så den sadel, vi besluttede os for, så den lå perfekt.

Da jeg købte ham jeg har nu, købte vi hans sadel med...Desværre viste det sig, at den lå elendigt, og gav ham ondt i ryggen...Desuden var den også for lang til ham..suk..
    Her prøvede jeg selv en masse sadler rundt omkring. Jeg havde nogle meget specifikke krav. Da jeg vidste med mig selv, hvad jeg søgte ringede vi til Heri, fortale hvad jeg søgte og hvordan hesten var bygget. Få dage efter kom de ud, med et lager af sadler og her fandt vi så SADLEN!

Super let, og så lang tid tager det trodsalt ikke (:

• #9   17. jul 2014 jeg har en stubben tristan bom 32 tilsalg

• #10   17. jul 2014 Jeg dummede mig med min første og endte ud i en dårlig ryg, som dyrlæge ikke engang kunne se kom af sadel heldigvis. Var min træner obs på sadlen og av av så købte jeg en lammeskin og red lidt med den indtil vi havde styr på hans ryg og fik sadelbus ud, prøvede løs og fandt mærke der passede os begge som jeg så fik købt brugt. Så ja vil klart anbefale at man betaler de 500kr at få en sadel bus ud og hjælper en med type sadel og så måske kan hjælpe en med. At finde en billig brugt. Men sadlen er en rigtig dyr investering, og når den så er købt, så der løbende tilpasning og omstopning også smiley dyrt men igen hellere det end hesten får ødelagt ryggen håber hesten går igennem held og lykke med den.

• #11   17. jul 2014 Du har jo målene fra den anden sadel, den har været vant til at gå med, så brug dem og led på nettet. Har du brug for omstopning eller tilpasning så få sadelmageren ud når hesten er kommet hjem.

• #12   17. jul 2014 Jeg har lige købt sadel til min nye pony, som jeg skal til at tilride. Jeg har lånt nogle stykker, for at se hvad der passer ham bedst, og købt en ud fra det. Nu skal sadelmageren så lige tjække, at den ligger helt som den skal, og måske rette den lidt til.
    Jeg har købt sadlen i en kvalitet og til en pris, så jeg ikke er i tvivl om, at jeg kan komme af med den igen, uden for meget tab, hvis sadelmageren ikke siger god for den smiley

• #13   17. jul 2014 Ville vente til at hesten var kommet hjem - evt. kunne du måske låne en bomløs, hvis du kender nogen med sådan en. Det fik jeg selv tilbudt af en anden opstalder. Men ellers så bestil sadelmager til når den kommer, hvis den er i træning og ikke skal ud af form.
    Du kan ikke rigtigt vide noget smiley måske den sadel hesten går med nu, slet ikke passer ordentligt.
    Jeg var selv så heldig, at den sadel jeg fik med til min gamle hest, faktisk passede min nye hest, den skulle bare lige justeres en lille smule. Er dog ikke sikker på den passer min haflingerdame, så derfor skal jeg også se mig om en efter en ny og en sadelmager :D.

• #14   17. jul 2014 Købte bare en sadel jeg synes var fin, og passede i størrelse med min numse. Så fik jeg sadelmager ud, og den skulle bare lige opstoppes lidt bagi. Det var det smiley

• #16   17. jul 2014 Jeg har lige set mosbæk rideudstyr ved Aars reklamerer men en brugt stübben Scandica, mellem bom, 17" til 1999 kr. De koster faktisk ikke så meget de brugte stübben sadler smiley men hvis du kan enes med sådan en ville jeg da som udgangspunkt gå efter den da du ved den ligger på hesten. Og så lige få en sadelmager til at tjekke den i stopningen selvfølgelig smiley

• #17   17. jul 2014 Da jeg købte hest fulgte sadlen heller ikke med. Jeg fik sadelmager ud, et par dage efter hesten var blevet min. Jeg havde over telefon fortalt sadelmageren hvilken sadel hesten gik med, og ud fra det, havde han 5-7 forskellige sadler med, som han mente kunne bruges. Den ene passede godt til både hest og mig, så den blev tilpasset og en uge efter hentede jeg sadlen.
    Så det gik dejlig nemt.

• #18   17. jul 2014 Hvis hesten går godt med en stübben og den er tilpasset hesten og du ovenikøbet sidder godt i den, så ville jeg da bare lede efter en tilsvarende brugt.

Men vær obs på, at bommen ikke kan ændres på stübben, så du skal være sikker på den rigtige bomstørrelse. Scandica og tristan er forresten samme sadel, scandica har bare elgskind i sæde og knæpuder.

Jeg er også meget kortbenet, og stübben tristan/scandica eller juventus er fantastiske for mig at sidde i.

• #19   17. jul 2014 Tak for jeres råd og meninger alle sammen smiley
    Ja, jeg har tænkt tanken om "bare" købe en Stübben som den har nu. Sidder jo godt i den (ville dog gerne have et lidt dybere sæde, hvis det skulle være helt perfekt). Jeg har fået af vide og Mette B (her i opslaget) at der ikke er meget forskel på Stübben Scandica og Stübben Tristian. Men hvad ER forskellen egentlig? Jeg kunne ikke være heldig at Tristianen har et lidt dybere sæde?

Det der taler i mod at købe en Stübben er, at den ikke kan ændres i bom størrelsen, som f.eks. Kiefferen kan. Er der nogen der har en idé til en Kieffer med god støtte til korte ben?

Kommentér på:
Ny hest - men hvad med sadlen

Annonce