Hø, anbefalinger, foderenheder...Debat :-) {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
I må MEGET gerne gøre mig klogere
Nu har det sig jo sådan at mange fodrer efter foderenheder. Og de mener at hesten skal have eks. antal kg. hø for at matche næringsværdier i høet og det andet foder de bruger sådan at hestene får li nøjagtig hvad de har brug for af næringsstoffer...
Dette mener jeg er forkert da der hvor jeg står får de lige nu 5kg hø i døgnet og resten af foderenhederne er i havre, soja, vit og mineraler. Så hestene er dækket ind.. Men hvad når minimumsanbefalingerne for pr. 100kg hest er 2kg?? Hvis ikke får de mavesår hvis de ikke har nok hø at tygge på i løbet af døgnet.. Dette er jo rigtig skidt... (PS. min får mere hø)
Men hvad med de der fodrer ad libitum med hø.. Så får jo hesten for meget af nogle næringsstoffer og hvilke følger har dette?? Hvordan ved man her at hesten er dækket ind med næringsstoffer??
Burde man som hesteejer få taget årlige blodprøver af sin hest og analyse af høet for at det hele skal være ok?? Hvor avanceret skal det blive efterhånden, og hvad kommer ikke dette til at koste?? Vores heste er vel ikke så sarte??
Jeg synes bare som hesteejer at det er lidt tungt at danse med alt dette. Så jeg tager dette valg når Tindur kommer hjem at stå en dag. Hos mig kommer der til at blive fodret med hø ad libitum i småmaskede hønet, og en fulfoderblanding der passer vores aktivitetsniveau. Jeg ser rigtig mange heste der klarer sig rigtig godt på de gode fulfoderblandinger og nok hø. Jeg tør ikke risikere at stå med en hest med mavesår fordi høets næringsstoffer er så stort at hestene ikke "bør" få mere hø. Jeg kan acceptere at ligge på minimumsanbefalingerne men ikke under.
Hvad tænker I om alt dette med foderenheder, høets næringsværdi osv.?
Hvad gør I og hvad er Jeres "tro"?
Mvh TT
PS. Hold en sober tone selv om I er uenige
okt 2007
Følger: 78 Følgere: 73 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 36
jan 2014
Følger: 19 Følgere: 14 Emner: 17 Svar: 254
Jeg selv foder tildels efter foderenheder, eller rettere, anbefalingerne på foderenheder af hvad jeg har hørt ligger omkring fem-seks stykker til en hest på min hests størrelse men min har altså behov for otte FE om dagen for at kunne klare sig så det er nogenlunde det jeg går efter ved foder og helst så vidt muligt skal den have de FE i grovfoderet, så meget han kan spise også supplere jeg op med krybbefoderet og ellers undgår jeg helst stivelse og korn ;).
Dette er min overbevisning, det jeg fodre efter, nogen mener jeg jeg overfodre min hest ved at give ham så meget hver dag, men det er det han skal have for at være dækket ind;)
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.714
Men altså jeg har det sådan at hesten skal have det grovfoder den skal! Så må fuldfoderet justeres efter næringsværdi og FE, hesten har brug for.
Vores hø har generelt ikke så stor en næringsværdi, hvilket er godt til ponyerne. Men man skal jo også altid huske at tælle græsindtag med i overvejelserne, hvilket kan være en lidt mere kompliceret proces jo
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om FE osv. Hesten skal have de vitaminer og mineraler den skal, samt nok at tygge på. Så kan fuldfoder så justeres alt efter hestens energiniveau og vægt.
Dog må jeg tilstå, at jeg ikke har sat mig nok ind i foderenheder osv. til at kunne udtale mere end det, så det må være det jeg har at byde ind med
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 360
Personligt så er jeg typen der undersøger alt der kan undersøges omkring foder inden jeg giver det til min hest, jeg prøver at tilpasse det så nøje og nødigt som muligt til lige netop hans behov og vurdere hvad han har brug for frem for diverse anbefalinger osv.
Jeg tænker tit på hvor kompliceret det faktisk er i dag i forhold for bare 15-20 år siden da jeg startede med at ride:), de nordbakkere der gjorde jeg forelskede mig i ridning blev dengang fodret med bagerens rester for dagen i forvejen og havre hvis bageren havde haft en travl dag og der ikke var nok rester til at fylde krybben;). De heste manglede bestemt ikke huld og var sunde og raske til deres sidste dage, sidst i tyverne;)
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.714
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
Er der problemer såsom tyk/tynd, mat pels eller andet kan jeg justere .
Sådan er min tro i hvert fald pt. . Den har nemlig ændret sig en del de sidste år.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Altid grovfoder ad libitum, medmindre hesten er fed.
Hesten skal have alt det grovfoder den kan spise, ikke kun 5-6-7-8 kg hvis den kan spise mere end det. Hellere skære ned på fuldfoder end ned på grovfoder.
Tit undre jeg mig over de der giver hesten 2-4 kg fuldfoder og 5-8 kg hø. Hvorfor de ikke skære ned på fuldfoder og sætter grovfoder op?
Men nej, jeg kigger ikke på foderenheder. Men at hesten skal have noget og tygge i hele tiden, samt at hesten skal få huld og energi fra grovfoder og at fuldfoder skal holdes på under 1 kg.
mar 2011
maj 2007
Følger: 75 Følgere: 88 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.984
men jeg skænker ikke rigtig foderenheder særlig mange tanker, først og fremmest tyggetid og undgå for meget stivelse.. og så mindes jeg også at ha læst noget med at heste fodret på hø udvikler mindre mælkesyre under arbejde og det er jo altid en god ting
jul 2010
Jeg var næsten hver dag nede med ca. 10 kg hø og det blev spist . Jeg købte ovenikøbet aftenhø, 3 kg, men der var aldrig et strå når jeg kom .
Jeg klagede over forholdende, for døve ører . Men det er i hvert fald ikke hestevelfærd !
mar 2011
jul 2010
Men fint du kan gøre som du vil , og sige fra når andre bliver for "kloge " .
mar 2011
Og nu må jeg så smutte og passe heste
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 6 Svar: 690
Hø, anbefalinger, foderenheder...Debat :-)