{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.308 visninger | Oprettet:

Søstjernen
Søstjernen
Følger: 1 Emner: 30 Svar: 43

Ja...nej {{forumTopicSubject}}

Hej hg
For ikke så lang tid siden sagde min far (endelig) ja til en hest, jeg var over lykkelig, at have min egen hest er min drøm. Det er ikke så lang tid siden, heste rigtig begyndte at interessere mig, men siden det har jeg læst, søgt og lært så meget.
Men nu, ikke alligevel. Jeg ved ikke hvad er skete???? smiley
Har i nogle ideer til hvad der kan være sket eller hvordan jeg overtaler ham igen. Jeg er virkelig ulykkelig. Jeg var lige begyndt at kigge efter heste, men nu er al min tid spildt smiley

PS. Svar kun på spørgsmålene, ingen kritik, tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ja...nej
  • #1   8. jul 2014 Start med at spørg om, hvorfor du ikke må få hest alligvel. Der må være en logisk grund. smiley

Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt, og lidt mærkeligt, men tror ikke han gør det for, at drille/irriterer dig, der må være en begrundelse på det jo.

• #3   8. jul 2014 Spørg efter hans begrundelser for, hvorfor du ikke må få en hest alligevel?

• #4   8. jul 2014 Du må spørge ham hvorfor han pludselig siger nej, og så tage den derfra. :o)

• #5   8. jul 2014 Som de andre siger, så spørg ham.
    Har I fået nogle økonomiske problemer pt? For så nytter det jo ikke, at sige at han ikke kan være det bekendt, hvis han nu ikke har råd til at købe, og betale for hesten.
    Kan være han har fået mindre i løn, eller der er noget andet pengene skal bruges på smiley

• Søstjernen
    Søstjernen Tilmeldt:
    jun 2013

#6   9. jul 2014 Vi er ikke vanvittig velhavende, men overhovedet ikke fattige! Tror muligvis det har noget at gøre med skolen, skal op i 8. Så måske tror han ikke der er tid.
    Skal man være rimelig velhavende for at have hest, eller kan det også lade de sig gøre for normalt velhavende?
    Føler mig bare virkelig fortabt, heste er det eneste der siger mig noget- er der andre der også har det sådan?

• #7   9. jul 2014 Altså jeg har kun en SU som indtægt, og jeg klarer ganske fint både at betale for hest, kaniner, kat, rotter og samtidig spare penge op ved siden af til eventuelle dyrlægeregninger.

• Søstjernen
    Søstjernen Tilmeldt:
    jun 2013

#8   9. jul 2014 For mig virker det bare så ideelt.
    Ved hvad jeg leder efter (irish cob, som ikke behøver særlig meget mad og let kan gå som Barfod)
    Har opstaldning (som tilfældigvis ligger lige bed siden af min skole)
    Min veninde har en hest opstaldet der
    Irish cob er avlet frem til at kunne klare det meste, bla. Leve at lidt græs i vejkanten, bliver ikke let syg og er meget rolig.
    Kender en hestedyrelæge
    Kender nogle der laver mad+hø

Er sikker på der er en god grund. Min far vil gøre alt for mig, men han er ikke hestemenenske, så han forstår mig nok ikke smiley

• Søstjernen
    Søstjernen Tilmeldt:
    jun 2013

#9   9. jul 2014 Angående de tiden. Kan det lade sig gøre, at passer skole, hest og stadig have tid til venner?

• #10   9. jul 2014 En Irish Cob kan nu godt have behov for meget mad, og at de let kan gå som Barfods kommer an på den enkelte hest.

Men prøv at spørge din far om hvad grunden for det pludselige skift er.

• Søstjernen
    Søstjernen Tilmeldt:
    jun 2013

#11   9. jul 2014 Min far siger nu at det er urealistisk, men forstår det ikke, det var det ikke for et halvt år siden

• #12   9. jul 2014 Man behøver ikke være multi millionær for at have hest (men det hjælper da på det smiley )

Det ER dyrt at have hest, men kan sagtens lade sig gøre for almindelige mennesker. Måske din far har kigget på økonomien og kommet frem til at det ikke kan lade sig gøre med de penge i har til rådighed. At det så ikke er pænt af ham at give dig falske forhåbninger uden at sikre sig at pengene er der, er så noget andet.

• #13   9. jul 2014 Jeg har en pony på 145 med forsko, ødelagt immunforsvar, og så sluger hun maden, så hun får noget specielt foder. (Hun er tidl. Mishandlet)
    Jeg bruger 2500kr i måneden på hende af udgifter (dvs uden nyt udstyr eller lign). Jeg har altid haft en personlig regel om, at have 3.000kr i overskud, hvis hesten bliver syg.

• #14   9. jul 2014 Hvorfor mener han det er urealistisk?
    Er det økonomien der gør det?

Du kan jo tilbyde selv at betale en del af det. :o)

• #15   9. jul 2014 Hvis det er den nye skolereform der gør at du ikke må få hest, så kan jeg godt forstå ham. Satans til så mange timer i skal ha, og så lektier osv..
    Men han kan nu ikke være bekendt at sige ja først, og nu nej smiley

• #17   9. jul 2014 det må være træls at få et ja og så begynde at søge en masse og så få et nej. Men måske har din far også søgt og fundet ud at hvor mega mange penge og tid det kræver og har derefter skiftet mening smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #18   9. jul 2014 Der er nok en god grund til at du ikke må alligevel smiley

Det er dyrt at have hest, og selvom det er en ic du gerne vil have, skal det stadig have ordentligt mad, nok hø, smed efter hvad der fungere for den, dyrlæge (selv du kender en, kan du stadig godt komme ud for store forudsete regninger), forsikring osv osv.

Hest er udelukkende penge "ud af vinduet" smiley

• #19   9. jul 2014 Tror din far har ret i at det er urealistisk med din nuværende erfaring (heste skal ikke "leve af lidt græs fra vejkanten"!).

• #20   9. jul 2014 Jeg vil sige at med den nye skole reform så er der stadig tid til hest (ihvertfald efter mit nye skema skal også til og i 8. efter sommerferien)

• Søstjernen
    Søstjernen Tilmeldt:
    jun 2013

#23   9. jul 2014 Julie s: jeg går på privatskole, så den nye skolereform kommer ikke til at påvirke mig

• Søstjernen
    Søstjernen Tilmeldt:
    jun 2013

#24   9. jul 2014 Rikke J: jeg ved udemærket godt at den ikke kan leve af lidt græs i vejkanten, det betyder st den ikke behøver særlig meget mad

• Søstjernen
    Søstjernen Tilmeldt:
    jun 2013

#25   9. jul 2014 Line Z: for det første- jeg skrev ingen kritik (for det har jeg fået rigtig meget af herinde)
    Jeg går på en rideskole, jeg ridder på min venindes hest, jeg er på ridelejre så jeg har alligevel en del erfaring med heste.
    Jeg begyndte til ridning for 3,5 år siden

• #26   9. jul 2014 Du ved ikke hvor meget mad den enkelte hest behøver. Nogle heste skal have meget mad og nogle kan leve på en sten. Det kommer ikke an på racen, men på det enkelte individ.

Desuden skal du regne med 5-600 kr til wrap/hø uanset hvilken hest du har. Minimumsanbefalingen af wrap er 2 kg pr 100 kg hest, og hø er 1,5 kg pr. 100 kg hest. En IC vejer ca. 500 kg, så det vil sige 10 kg wrap eller 7,5 kg som MINIMUM. Wrap og hø koster ca. 2 kr pr. kg, hvilket vil sige 15-20 kr pr. dag i stråfoder. Så nej, det er ikke billigere bare fordi det er en IC.

• #27   9. jul 2014 Nu kender vi jo så ikke din far personligt - derfor kan ingen af os herinde fortælle dig hvorfor du ikke må få hest alligevel. Du bliver nødt til selv at spørge ham.

Der kan sagtens være flere grunde til at han siger nej. Har du søskende kan det være grunden - det er ikke gratis at have hest og kan dine søskende få betalt tilsvarende dyr hobby?
    Kan også være han bare har fundet ud af at det er for mange penge for jer - altså at resten af familien måske må sige nej til ting de gerne vil fordi du skal have hest.
    Kan se (i andre tråde) at du er interesseret i f.eks. clydesdale - shire og lign. Måske du skulle kigge efter noget der er mere passende i størrelse osv. til en pige på din alder og størrelse - bare et godt råd!

Kunne være du ku få part på en rideskolepony?

Men ja - snak med ham om det.

mvh Ponymor (som véd hvad det koster selvom vi har hestene hjemme)

• #28   9. jul 2014 Rikke hun kan jo finde et sted, hvor strøelse og hø/wrap er inkluderet.
    Jeg betaler 1200kr for opstaldning inkl. Strøelse hø og udlukning i hverdagene.

• #29   9. jul 2014 9 år havde jeg gået til ridning, før jeg fik min første pony. Slå koldt vand i blodet. Din far har uden tvivl en god grund til at sige nej - og det er ikke nødvendigvis en grund, du vil forstå smiley Start med at finde en part, som du kan passe som din egen, men hvor der stadig er en anden indover, som står for det praktiske.

Selvom du mener, du ved meget, så er 3,5 år - efter min mening - et alt for lille erfaringsgrundlag at anskaffe sig en hest på. Alene det faktum, at du har læst på nettet, at en IC "ikke behøver ret meget mad", siger mig, at du bør vente nogle år endnu smiley

• #30   9. jul 2014 Hvis det et halvt år tid siden han sagde jah og han nu siger nej og det er urealistisk kan det jo være der er sket en ændring på jeres økonomi som gør det ikke kan lade sig gøre.
    Du kende ikke dine forældres økonomi og med god grund for skal du heller ikke..
    Så hvis han siger nej og det ikke er realistisk jah så er det ikke realistisk.

• #32   9. jul 2014 Jeg synes ikke det gør noget at du kun har 3,5 års erfaring. Jeg havde selv 3 års erfaring da jeg fik min første hest. Så længe man er opstaldet et sted, med andre hestekyndige mennesker, som man kan spørge til råds. Man udvikler sig igennem hele processen som hesteejer, og ligemeget hvor mange år du rider på rideskole, så er der noget viden og erfaring om hestekøb og det at være hesteejer, som du først får når du rent faktisk står med hesten. At du læser en masse på nettet er en god ting! Et bevis på at du virkelig ønsker at sætte dig godt ind i det. Er ked af at din far har sagt nej.... Den måde jeg fik overtalt mine forældre, var ved at finde en part. Efter 9 måneder med den, havde jeg bevist at jeg havde overskud til at passe en hest smiley Held og lykke med det.

• #33   9. jul 2014 Er enig med de andre.
    Da jeg havde redet i 5 år (12 år gammel), fik jeg en dele hest, med min storebror og storesøster, og der gik det rigtig op for mig, hvad det gik ud på.
    Efter et år, fik min storesøster sin egen, og to år efter (14 år gammel), fik jeg hesten for mig selv.
    Så jeg ville klart forslå at få en part først.

• #34   9. jul 2014 En ting er at IC eller tinkeren skal have mere foder end du regner med, en anden ting er, at de nemt får mug pga hovskægget, og det er jo også noget der skal behandles, hvilket jo er en ekstra udgift. Og ja deres hove er ikke altid super stærke. Jeg har selv haft en, så taler af erfaring!
    Jeg havde selv 7 års erfaring inden jeg fik min første hest. Og det var erfaring der ville noget. Jeg red heste ponyer til og hjalp til med at blande foder, blev involveret i hestes skader og sygdomme, alt sammen med voksne ved min siden. Og har aldrig sat mine ben på en rideskole( rideundervisning der) altid kun fået privat undervisning. Og stadig væk var det en stor mundfuld at få sin egen, også selvom der altid var nogen til at spørge til råds smiley

• #35   9. jul 2014 Jeg fik min første pony for en uge og 3 dage siden smiley
    Jeg havde redet på rideskole i 4 år og faktisk allerede 1,5 år efter jeg var begyndt, fik jeg af vide af nogle på rideskolen, at jeg burde få min een hest - jeg lære hurtigt!(:
    Jeg har haft part på en rideskolehest, men det lære man ikke meget af, men har også haft part på to andre privat heste (:

Find en hest du kan have part på inden du får egen hest, det lære man meget mere af end at gå på rideskole!

På em rideskole lære man jo kun hvordan man skal ride, ikke hvordan man passer en hest rigtigt, eller hvor mange penge og tid det kræver.

Jeg fik lov da jeg selv havde et job, dog blev jeg fyret få dage efter jeg fik lov, men mine forældre hjælper mig, og jeg søger efter nyt job - har søgt 10 steder indtil videre og har intet fået.. Men må søge videre for mig og min ponys skyld!
    Og så står jeg i gæld til mine forældre..

Så få part og job, derefter se om du har tid.

Ang. venner.. Så siger jeg, at hesten kommer i første række, så må de komme med derud.

• Søstjernen
    Søstjernen Tilmeldt:
    jun 2013

#36   9. jul 2014 sofie gawinski lindholm: tak for opbakningen

• #37   9. jul 2014 vis et er pga. skolen så den hest du/i finder/har fundet kan du måske få på fx. 2 mrd. prøve så når du at se om det fungere med skolen?

• #39   22. jul 2014 Jeg har en tinker han får fem kilo warp.
    Og havre morgen, middag og aften.
    Han bruger ikke sko.
    Det koster 1700 hver måned og 600 kr oveni hver anden måned får wrap.

• #40   26. jul 2014 En tænker/IC er lige så dyr i hold som enhver anden hest.

Kommentér på:
Ja...nej

Annonce