{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ride 60 km - hvilken kondi?
  • #1   3. jul 2014 Jeg vil mene at den er det, når den kan tage en 40 kilometers tur i alle 3 gangarter, i raskt tempo. Som absolut minimum. (:

• #2   3. jul 2014 Altså du vil ride 30km om dagen? Primært i skridt?
    Tja så vil jeg mene hesten er klar når den Kan gå 25 km i et rask tempo ( en god trav næsten hele vejen f.eks)

• #3   3. jul 2014
    Ja 30 km pr. dag hvor det meste foregår i skridt :o).

• #4   3. jul 2014 Det kommer vel meget an på hvor mange pauser den får smiley

• #5   3. jul 2014
    Tanken var at de 30 km var i et strækt på en dag :o). Regner med 5 timer.

• #6   3. jul 2014 Som sagt, når den kan gå 25km i en frisk trav smiley Mine er klar til at gå 50km (af en dag) når de kan galopere 20km uden særlig lange skridt pauser. Så når din kan gå 25 i en god trav kan du sagtens tuller afsted på en 2-dags 60km

• #7   3. jul 2014
    Så kunne trave 25 km selvom det primært skal være i skridt?

• #8   3. jul 2014 Jep, trænings tempo skal altid ligge højere end forventet ride tempo. Så hesten derved har lettere ved at klare hastigheden. Desuden skal du have nogen kilometer ind i benene før man begiver sig ud på en "lang" tur, derfor når den kan gå en 25km tur hvor du primært rider i en frisk trav, så kan den uden tvivl klare 2x30km i et roligt tempo

• #9   3. jul 2014 Undskyld jeg spammer dit indlæg smiley 25 km.. Hvor mange minutters trav bliver det ca? smiley

• #10   3. jul 2014 TT: Kommer an på hvilken hastighed din hest traver med, men man skal heller ikke ride den såkaldte "slagter-trav" hvor man presser hesten ud i sin maks størrelse trav. Marko traver med omkring 16km/t i hans friske trav, kan vel få ham op på 18 i hans slagtertrav.

• #11   3. jul 2014 Grafik - Ikke lige hovedregning nu er du sød smiley Bare almindelig trav uden at lalle og uden at slagte.. smiley Hvor mange minutter så?

• #12   3. jul 2014 Ej så sendte den før jeg var færdig! Og må ikke rette i den smiley Her er hvad jeg ville skrive til dig TT

TT: Kommer an på hvilken hastighed din hest traver med, men man skal heller ikke ride den såkaldte "slagter-trav" hvor man presser hesten ud i sin maks størrelse trav. Marko traver med omkring 16km/t i hans friske trav, kan vel få ham op på 18 i hans slagtertrav. Hvor i mod Grafik havde en travhastighed på 14km/t, så man kan ikke rigtigt bare sætte tid på det. Det kræver virkelig man har studeret hestens hastigheder, men nu rider jeg aldrig ud fra hastighed i min træning benytter istedet puls, da puls siger mere om hvordan hesten går og har det end hastigheden smiley
    F.eks havde Grafik sit "bedste puls interval" fra 120-130 slag, i dette interval kunne han forsætte i ukendeligheder, og jeg kunne derfor tilpasse hastigheden til at ligge i dette puls interval smiley Men jeg kunne også bruge pulsen til at se om der er noget galt ved at kende hans normale puls ved givende hastighed smiley

Og du man ikke trave 25km/t på nogen minutter smiley Nok nærmere 2 en halv time.

• #13   3. jul 2014 Jeg red 30 på en dag, hvor jeg inden foretog nogle ture på 15 km. i rask tempo for at se om hun kunne holde til det.
    Holdt dog pause efter de første 15km på ca. ½ time. smiley
    og red de sidste 15. hjem.
    Så kan hesten ride 15 km. uden problemer.
    og
    senere 30 uden problemer, så er den ved at være klar.

• #14   3. jul 2014 Lene F: Her er der jo tale om 60km, godt nok over 2 dage men derfor skal hesten stadig have lidt mere træning inden smiley

• #15   3. jul 2014 Du skal nok regne med 6 timer. Hvis du skridter så går heste ca 5 km i timen

• #16   3. jul 2014
    Tiden er intet problem, har hele dagen :o)

• #17   3. jul 2014 Grafik - smiley Ok smiley Så må jeg spørge igen.... Hvor mange minutter burde en hest kunne trave uden store problemer så? For 2,5 timer er vildt meget i mine ører.. smiley
    Ved jo ved genoptræning og kondition så starter man ved 2 min intervaller. Men da jeg mak har redet 7 timer i træk hvor det meste var i skridt på trænede heste så aner jeg faktisk ikke hvad der er normalt at en hest burde kunne klare der er i moderat form... smiley

• #18   3. jul 2014 TT: Altså igen træner jeg ikke i tid eller hastighed, ej heller ved interval. Her træner jeg med puls over en hvis distance, f.eks en god bakke på 1 km som kan presse pulsen op omkring 160. Så enten ned i skridt eller helt stilstand og se hvor lang tid det tager pulsen i at falde til en given puls.
    En hest i moderat form, redet en time dagligt i f.eks seriøs dressur eller noget spring kan sagtens gå 40-50km på omkring 12km/t. Igen jeg aner ikke hvor mange minutter jeg rider, jeg tager ud og planlægger min tur til at være x-antal km lang og skal rides med en bestemt gennemsnits hastighed, også holder jeg ellers et flow smiley Altså skal der rides med 16km/t prøver jeg så vidt muligt at holde en hastighed på de 16 så jeg ikke rider elastik ridning, men istedet har et flow i min hastighed.
    Skal jeg så puls eller interval træne (okay det er det samme) ja så må jeg benytte mig af elastik ridning, men så rider jeg også en kortere tur.
    F.eks ligger mine interval/puls-træningsture på max 20km, hvor mine km-træninger ofte ligger på 25-30km. Slut har vi så galop-træningen som går ud på at galopere så længe som muligt uden hesten bliver træt, sådan en træning vil normalt være på omkring 16km, men jeg laver også ofte min galop-træning på bane eller en kort galop-træning hvor jeg galopere en 1 km lang strækning frem og tilbage.
    Desuden ligger med i km'erne både opvarmning og afskridt smiley Men altså mine heste skal gerne kunne trave og eller galopere 80-120 km uden at skulle skridte alt for meget smiley

• #19   3. jul 2014 Grafik - Ok smiley Men blev desværre ikke klogere på hvordan jeg der ikke har pulsmåler osv. skulle træne min hest op til at få en god kondi hvor han kunne f.eks. klare en hurtig jagt uden problemer. Er ej hellere god til at regne kilometer ud smiley Men tak for informationen. Man kan tydelig læse du har været prof i distance smiley

• #20   3. jul 2014 En jagt-hest ville jeg nok heller ikke benytte samme træning som en distance-hest, for de skal ikke have km i benene og ej heller kunne pulse ned hurtigt smiley For mig er det jo ikke vigtigt at hesten kan galopere eller trave i et par minutter, men istedet i timer og km smiley Jeg ville prøve at rådføre mig med en military-rytter, de har forstand på hvordan man får hesten i kondition til at galopere samt springe deres baner, og de er da vist omkring 2-4 km lange?

Ud over det så skal der enlig ikke særlig meget træning til før en hest kan trave de 25 km smiley Det er svare jo til en LC, og hvis man tager en fin frisk trav (og med frisk tænker jeg lader hesten trave i sit foretrukne tempo, uden at drive på) kan de fleste i normal ride form sagtens klare det smiley

• #22   3. jul 2014 Det har jeg netop lige gjordt de sidste 2 dage. Og min er i helt normal form. Han har inden da kun været redet op til 15 km om dagen, men har her ikke haft nogle problemmer. Vi red 40 den ene og 20 den anden dag ca smiley

• #23   3. jul 2014 Grafik - Kan bare godt lide at være på den HELT sikre side mht. min hest sin formåen smiley Jeg er et STORT pylrehovedet der intet vil risikere så hellere en hest der kan klare lidt mere end nødvendigt end for lidt.. Og en jagt er ca. 15 km smiley

Mvh TT

• #25   3. jul 2014 Okay jeg aner intet om jagt xD Måske jeg kan prøve at sætte en lille trænings-program op til dig, men er ikke sikker på det overhovedet vil kunne fungere til en jagt hest, for det er jo ikke den sportsgren jeg gør mig i smiley
    Og hvis du har endomondo på telefonen kan denne sagtens erstatte GPS smiley Pulsur er stadig næsten uundværdig, men man kan sagtens træne uden smiley

Jeg ville starte med at ride en 6-7km tur primært i en frisk skridt en gang om ugen, samtidig ville jeg påbegynde noget galop-træning på banen - eller endnu bedre på en kort sti som er forholdsvis flad smiley
    Hvis på bane så start med at skridte og trave varm (ca. 15-20 minutter) derefter må du holde øje med tiden smiley Start med at galopere 5 minutter uden pause, så skridt 10 minutter, derefter galopere 10 minutter, skridt 10 minutter og slut af med 5 minutter galop inden du skridter af for lange tøjler. Galoppen skal holde samme tempo i alle minutterne, men træn i forskelligt tempo for hvert galop-interval. Sådan en træning tager du 2 gange om ugen, resten af ugen kan så bruges på dressur og spring smiley
    Dette forsætter du så med i 3 uger.
    Efter 3 uger øger du din ugentlige træningstur til 10km og lægger noget mere trav samt galop ind, tag en pause så snart din hest beder om det smiley Hvilke "trætheds-tegn" der er er forskellig til hest til hest, men du kender sikkert allerede din hest tegn smiley
    angående galoptræning øger du nu galopintervallerne til 10 minutter, 15 minutter og 10 minutter, behold helst skridt intervallerne som før, men igen beder din hest om mere (puster stadig kraftig efter galop intervallerne) så giv den ekstra skridt tid. Denne træning forsættes i 3-4 uger alt efter hestens fremskridt.
    I sidste "stadie" af træningen øger du nu træningsturen til 15 km hvor hesten primært skal trave og galopere.
    Galoptræningen øges yderligere til 10 - 20 - 15 minutter (hvis den er klar, ellers forsættes i de "gamle" intervaller et stykke tid endnu.
    Når du er i dette stadie kan du så "afprøve" hestens kondi ved f.eks at galopere "hele" din 7 km rute, og igen lyt til hesten. Beder den om pause, så giv den det og aldrig pres på i tempo smiley

Ved som sagt ikke om dette træningsprogram er optimalt til en jagt hest, men det er dette jeg bruger dog er mine træningsture så noget længere smiley

• #26   3. jul 2014 Ok smiley Tak. Så har jeg noget at gå efter smiley

Mvh TT

• #27   3. jul 2014 Der hvor jeg er mest usikker er på den sidste galop-træning, den er nemlig tiltænkt top-distanceheste smiley Så hvis din hest ikke kan holde til den helt hårde, så er det jo fair nok, og du skal bare blive i "fase 2" så længde som muligt, hellere blive der og være sikker samt skadesfri, end at gå i fase 3 for tidligt. For galop-træningen er hård, især når man ikke har adgang til en oval-bane smiley

• #28   4. jul 2014
    Team Grafik: Det trænings program du giver er jo til dem distance.
    Her er der tale om 2 x 30 km skridt uden tid. Hvorfor så træne efter et distance ridt? Det er jo to helt forskellige måder det skal rides på.

Skal i have opbakning med?

Jeg ville komme ud på nogle gode lange skovture og gerne prøve at ride de 30 km nogle gange. Det vil være helt fint hvis i bare skridter hele vejen som når i skal afsted til de 2 x 30 km.

Det vil være godt for hesten hvis den er vant til at bære rytter over flere timer som når i skal på tur. Gerne med indlagte pauser.

• #29   4. jul 2014 Kamma: Hvis du nu enlig læser alt hvad jeg skriver, så kan du se at for det første er træningsprogrammet til Team Tindur, og blot et foreslag til hvordan hun kan træne sin hest kondi så den kan gå jagter.
    Til TS skriver jeg jo blot at hesten bør kunne trave omkring 25 km i alm frisk trav, før den er klar til sådan en tur.

• #30   4. jul 2014
    Hesten skal intet have kun mig og en sadel, evt. en bette taske så jeg kan have en ½ liters vand og lidt frugt.

Og de 25 km inkl. trav hele vejen må jeg indrømme jeg finder overvurderet og voldsomt når det meste vil foregå i skridt uden nogen hast og rigeligt tid til at få pusten efter en evt. trav/galop.

Jeg regner med at komme ud på i hvert fald 20 km og se hvordan dyret tager det. Tog 10 i dag, med en stadig frisk hest bagefter :o). Jeg ser hvordan hun tager det også vurdere jeg om hun er klar. Hvis hun ikke er, eller hun er helt smadret efter de første 30 km - så kan det lade sig gøre med en trailer resten af vejen :o)

• #31   5. jul 2014 Hvornår skal i afsted og hvilken kondi er hesten i lige nu?
    Hvis hesten bliver træt undervejs kan du jo hoppe af og gå sammen med den.
    Jeg har lidt i mit sidste svar til dig? Egentligt gået ud fra, at hesten rides stort set dagligt en times tid?

TEAM Grafik dit første svar, havde ikke set de sidste svar til jagt. Dem synes jeg er gode:-)

• #32   5. jul 2014
    Det svinger hvor meget hun rides :o).
    Fra 3-6 dage om ugen i tur, dressur, spring eller longering ( hvor hun slf. ikke longeres i en time ).

Det ville være d. 19 eller 20 juli, måske 21 - det kommer også an på vejret.

Kondien pt. er ikke totalt skidt, men heller ikke helt i top - synes det er svært at vurdere.

• #33   5. jul 2014
    Jeg tænker, at det burde kunne gå.Om ikke andet må du jo tage fodtøj med du kan gå langt i og så trække en del af vejen.

Når du har mulighed for at kunne blive hentet ville jeg da bare springe ud i det.Du har jo en nødløsning.

• #34   6. jul 2014 TS: Jeg skrev jo blot hvornår jeg vil mene sådan en hest er klar smiley Og eftersom jeg gør mig ret godt i distancesporten, ja så ved jeg en smugle omkring km træning. De 25 km har intet med at gøre du blot skal skridte næsten hele vejen, det er for at din hest syregrænse har noget at flytte sig så den netop kan klare at gå længere i et langsommere tempo. For hvis du ikke har været ude og presse syregrænsen, ja så syntes jeg det er hul i hovedet at planlægge en 60km tur over 2 dage. Det er alligevel en rimelig lang tur for en utrænet hest.

Kamma: Mit første svar skriver jeg blot hvornår jeg vil mene en hest er klar til sådan en tur, som i mine øjne er når den kan gå 25 km i et frisk tempo. Hvad har det lige med et træningsprogram at gøre? Resten jeg skriver er en samtale mellem TT og mig, altså har ikke rigtigt noget med TS at gøre.

Kommentér på:
Ride 60 km - hvilken kondi?

Annonce