Fell? Fell?
Hej HG'er
Sidder tit og kigger efter heste der er til salg, også bare mest for hyggens skyld.. Har set på en Fell pony på 136 cm, og begyndte og tænke over hvad en Fell kan holde til? Altså med vægt på rytter og sådan? Altså jeg synes at nogle af dem ser ret kraftige ud, men et det bare sådan jeg ser dem? Jeg er 163 cm høj og vejer omkring 45-50 kg, ville jeg være for stor? :-\
Tak på forhånd
(Undskyld hvis det er den forkerte kategori, vidste ikke hvad for en det skulle være..)
- Nikita T
maj 2013
Følger: 17 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 679
nov 2013
Følger: 10 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 25 Svar: 197
okt 2011
Følger: 59 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 62
Pigen uden pony. Det var begge parter, har ikke fået lov til at få min egen endnu..
maj 2013
Følger: 17 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 679
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 15
Er selv en lykkelig ejer af 2 stk.
Det er en robust race og kan bærer op til 90 kg.
Fra Dansk Fell pony forening:
Fell Ponyen, der er af Engelsk oprindelse, er i dag på listen over sjældne hesteracer, da der findes færre end 6000 Fell Ponyer i Verden. Denne sjældne race stammer fra grænsen mellem England og Skotland. Det er også her de i sin tid har fået deres navn “Fell”, som er det nordiske navn for fjeld eller bakker.
I det 4 århundrede da romerne havde besat grænsen mellem England og Skotland, blev hjælpetropper kaldt ind for at bemande “Hadrians Wall” der delte de to lande og for at opretholde ro og orden i hele området. Franske, hollandske, spanske og østeuropææiske kavalerier var “udstationeret” her, og med dem også fremmede heste fra spinkle arabere til brede arbejdsheste som Friseren. Et kryds mellem disse heste og The Celtic Pony, menes at danne grundlag for mange af de engelske ponyracer vi har i dag inkl. Fell Ponyen.
Størrelsen på Fell Ponyen blev helt naturligt under 145 cm, da større heste ikke kunne overleve i det barske landskab, der var heller ikke føde nok til at give hvad en stor hest skal have, så naturen sorterede automatisk de store dyr fra og tilbage var Fell Ponyen. Vikingerne brugte Fell Ponyen til at pløje og trække slæder med, og Normannerne brugte dem til at hyrde får med. Under den Industrielle Revolution brugte man Fell Ponyen til at transportere jern fra minerne i nord vest England til fabrikkerne i nord øst England. Kilde: The Fellpony Society.
Fellponyen er en alsidig pony, idet den er velegnet til både dressur og spring og ideel for vogn. Fellponyen er en pony som hele familien incl.den tunge far kan have stor glæde af. Den er fra naturen indrettet med et dejligt venligt sind,der gør den behagelig at omgås. Den er lærenem, samarbejdsvillig og at den samtidig er fantastisk smuk gør det kun bedre.
Fellponyen findes i farverne: Sort,brun og grå, og variere højdemæssigt fra ca 132 til 142,2 cm. Aftegn som blis og sokker er ikke ønskeligt. En lille stjerne og evt lidt hvidt under eller over kode, kan accepteres.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.504
jul 2007
Følger: 103 Følgere: 144 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 305
Vi har faktisk en fell hoppe på 1.40 ca som er til salg
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
okt 2011
Følger: 59 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 62
Tindur. Ej et sødt par i er;)
Fell?