mundkurv {{forumTopicSubject}}
halløj derude
jeg overvejer lidt at få mine heste hjem på græs og sagen er så den at vi har virkelig meget græs
min hoppe kan sagtens tåle det men min vallak har tildens til at forsluge sig lidt så at sige..
og der var så en der anbefalde mig mundkurv og der kommer jeg lidt på glatis for jeg har aldrig prøvet det og er egentlig lidt negativt stillet overfor dem..
tænker at, virker de overhovedet når der er meget græs, virker de for godt hvis der ikke er nok græs, kan de stadig udøve naturlig adfærd med at klø sig selv og andre, hvad hvis han kommer til at sidde fast, hvad hvis den falder af og ja jeg har er meget i tvivl, men igen har jeg ingen personlig erfaring så måske er min frygt overbegrundet..
så.. del gerne jeres mundkurvs viden.. godt som dårligt
bemærk:; det er udelukkende svar om mundkurv jeg søger og ikke hvordan hesten skal opstaldes eller ikke opstaldes.. på forhånd tak
maj 2012
Følger: 55 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 450
jan 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 208
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 70 Heste: 2 Emner: 89 Svar: 1.627
maj 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 70 Svar: 906
Jeg han en ponyhoppe som går med mundkurv ca 12 timer og så 12 timer uden. Hun trives fint med dette og kan få lov til at gå med de andre, uden at hun skal bo på en jord fold.
Hvis jeg skal vælge mellem forfangen pony eller mundkurv, jo så vil jeg til hver en tid vælge mundkurv.
jan 2011
Følger: 117 Følgere: 122 Heste: 1 Emner: 60 Svar: 1.005
Jeg synes da også mundkurv er en klart bedre løsning end at isolere min hest fra sin elskede flok...
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 368
Og får lyst til at smide en kommentar om hvad jeg læste- apropros det at sætte sit eget behov før hestens
Nå, men det er jo ikke det tråden handler om. Så tilbage til emnet
TS, min ene hest kan heller ikke tåle græs og jeg købte en greenguard mundkurv i vinters for at prøve det, så begge heste kunne gå nogle timer på græs om dagen. Men den er aldrig kommet i brug- hun så så trist ud da jeg prøvede den på hende, så vi kom aldrig videre fra staldgangen. Så begge heste går på jordfold med hø ad libitum og den der kan tåle græs er på græsfold når makkeren er på tur eller i stalden.
Jeg har egentlig lyst til at prøve igen, men har mange bekymringer om det egentlig er en god ide. Nok mest fordi jeg er bange for at mængden hun kan få indbords alligevel ikke helt kan reguleres, selv med mundkurv og få timer. Så tør jeg egentlig stole på konceptet? Min bekymring er ikke så meget om hun kan nusse sin makker, drikke eller klø sig fordi det i mit tilfælde kun vil dreje sig om max to timers brug under opsyn. Så det synes jeg godt kan forsvares. Jeg ville derimod ikke give en hest en mundkurv på en hel dag af ovenstående årsager. Men man skal nok gøre som det passer for ens egen hest, da det jo er er en del af en sammenhæng i hele pasningen af hesten.
Ja, så det var egentlig hverken et råd eller en erfaring jeg kunne give dig, men bare nogle tanker jeg selv har gjort mig. Jeg skal nok skrive, hvis jeg beslutter at genoptage projektet og rent faktisk kommer ud af stalddøren med greenguardmundkurven
Håber du finder en løsning.
Hilsen Malene
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
aug 2011
Følger: 2 Emner: 7 Svar: 50
maj 2007
Følger: 75 Følgere: 88 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.984
jeg har ingen jordfold og selvom jeg synes risikoen for sandkolik er for stor da han blandt andet er kendt for at æde strøelse (træpiller) i boksen hvis han ikke har hø og ligeledes rødder og jord hvis han ikke har noget på folden, hvilket også er problematisk, min hoppe skal desuden gå på fuld græs for ikke at være tynd og at de begge to skal gå alene er jo heller ikke ligefrem holdbart derudover ser jeg helst at han heller ikke ender med forfangenhed, så derfor undersøger jeg om en mundkurv kan være en løsning, jeg tænker ikke han skal have den på i 24 men om dagen når græsset er værst.
mundkurv