{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

mundkurv {{forumTopicSubject}}

halløj derude smiley

jeg overvejer lidt at få mine heste hjem på græs og sagen er så den at vi har virkelig meget græs smiley
min hoppe kan sagtens tåle det men min vallak har tildens til at forsluge sig lidt så at sige..
og der var så en der anbefalde mig mundkurv og der kommer jeg lidt på glatis for jeg har aldrig prøvet det og er egentlig lidt negativt stillet overfor dem..
tænker at, virker de overhovedet når der er meget græs, virker de for godt hvis der ikke er nok græs, kan de stadig udøve naturlig adfærd med at klø sig selv og andre, hvad hvis han kommer til at sidde fast, hvad hvis den falder af og ja jeg har er meget i tvivl, men igen har jeg ingen personlig erfaring så måske er min frygt overbegrundet..
så.. del gerne jeres mundkurvs viden.. godt som dårligt smiley

bemærk:; det er udelukkende svar om mundkurv jeg søger og ikke hvordan hesten skal opstaldes eller ikke opstaldes.. smiley på forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mundkurv
  • #1   20. jun 2014 Øhm, vi nede DSV ikke at få mundkurv på Funny før han var forgangen men han plejer at gå med dem smiley Fabius går også med mundkurv men han smider den heletiden ligemeget hvilke slags det er får han den af. Men det fungere fint for os smiley

• #2   20. jun 2014 Det har jeg heller ikke, men brugerne herinde på hg siderne, trænger ganske givet til sådan een smiley

profilbillede
  • #4   20. jun 2014 Jeg havde det til min i en kort periode, men den var irriteret over den og fik den altid af. Den fik også små gnavesår af den så vi har droppet det! smiley

• #6   20. jun 2014 Tina J, Hvis tilfældet er at hesten skal bo alene på en jordfold uden kontakt til andre er det da mere mishandling.
    Jeg han en ponyhoppe som går med mundkurv ca 12 timer og så 12 timer uden. Hun trives fint med dette og kan få lov til at gå med de andre, uden at hun skal bo på en jord fold.

Hvis jeg skal vælge mellem forfangen pony eller mundkurv, jo så vil jeg til hver en tid vælge mundkurv.

• #7   20. jun 2014 Jeg er også endt ud i mundkurv 3 timer om dagen, da jeg elsker min pony for højt til at miste den på alle de kroniske følgesygdomme.
    Jeg synes da også mundkurv er en klart bedre løsning end at isolere min hest fra sin elskede flok...

• #8   20. jun 2014 Puha Tina J... det var da noget af en generalisering! Nu kunne jeg ikke lade være med at kigge på din profil - jeg tænkte jeg må se hvem der er så radikal i sin holdning til mundkurv.
    Og får lyst til at smide en kommentar om hvad jeg læste- apropros det at sætte sit eget behov før hestens smiley
    Nå, men det er jo ikke det tråden handler om. Så tilbage til emnet smiley
    TS, min ene hest kan heller ikke tåle græs og jeg købte en greenguard mundkurv i vinters for at prøve det, så begge heste kunne gå nogle timer på græs om dagen. Men den er aldrig kommet i brug- hun så så trist ud da jeg prøvede den på hende, så vi kom aldrig videre fra staldgangen. Så begge heste går på jordfold med hø ad libitum og den der kan tåle græs er på græsfold når makkeren er på tur eller i stalden.
    Jeg har egentlig lyst til at prøve igen, men har mange bekymringer om det egentlig er en god ide. Nok mest fordi jeg er bange for at mængden hun kan få indbords alligevel ikke helt kan reguleres, selv med mundkurv og få timer. Så tør jeg egentlig stole på konceptet? Min bekymring er ikke så meget om hun kan nusse sin makker, drikke eller klø sig fordi det i mit tilfælde kun vil dreje sig om max to timers brug under opsyn. Så det synes jeg godt kan forsvares. Jeg ville derimod ikke give en hest en mundkurv på en hel dag af ovenstående årsager. Men man skal nok gøre som det passer for ens egen hest, da det jo er er en del af en sammenhæng i hele pasningen af hesten.
    Ja, så det var egentlig hverken et råd eller en erfaring jeg kunne give dig, men bare nogle tanker jeg selv har gjort mig. Jeg skal nok skrive, hvis jeg beslutter at genoptage projektet og rent faktisk kommer ud af stalddøren med greenguardmundkurven smiley
    Håber du finder en løsning.
    Hilsen Malene

• #9   20. jun 2014 Ja, Tina, jeg kan sagtens se hvad du mener - helt enig, hold nu op man må sætte sit eget behov foran hestens, når man går ud og bruger tid og penge på at finde en løsning. Egoistisk siger jeg bare! Det må godt nok være dyremishandling på det groveste! Så stemmer jeg for at sætte hestens behov forrest, og lade den blive forfangen og syg, yes, sådan kører vi smiley

• #10   20. jun 2014 Min går nonstop med den. Eller ikke helt. Hun får nu en time uden hvor jeg sidder og holder øje med hende. Inden jeg kører hjem. Og så er vi iøvrigt oppe på halvanden times motion nu hver dag. For at hun kan forbrænde det hun får fra mundkurven. Tilføjer hende nogen vitaminer. Og noget glukogard hippolyt plus for mætheden roepiller. Så ialt 3 timer om dagen har hun den ikke på og hun klør sig ikke eller virker til at være lettet over at slippe for den. Jeg er igang med at se hvad der er af høfeedere både indendørs og udendørs. Så hun med tiden kan slippe for mundkurven og så desværre stå for sig selv på skånefold. Det fedeste ville være at jeg købte en kæmpe ejendom så jeg havde mulighederne for at lave en paradisefold til hende skaffe en nuler som også er nøjsom. Men det må blive i næste liv. Ved ikke, hun virker ikke så belastet af insekter og fluer, men jeg sprayer hende selvfølgelig så hun får fred. Er vi 3 heste der iblandt min er det ved de andre to inspekterne er. Ved ikke om det er fordi farven er hvid på hende eller om de vitaminer hun får virker til at hun får fred. Men syns nu det altid har været sådan. Jeg har den gamle greenguard den nye er lidt mere åben bag til og virker ikke som sådan som et mundfængsel. Uanset om hun har mundkurv på eller ej har hun for altid tror jeg mistet faste foldkammerater desværre. Har lige erfaret at andre går længere mht græs og den pony som skulle have været hendes foldven måtte aflives. Nok mest ejeren det er synd for men min pony skal ikke dø i smerter. Nå der kom lidt om opstaldning fra mig også men mest fordi det var i forbindelse med mundkurven. smiley

• #11   20. jun 2014 Tina J: jeg vil helst ikke kaldes dyremishandler, da jeg som sagt har tænkt mig at undersøge om det er noget jeg vil prøve med min hest.

jeg har ingen jordfold og selvom jeg synes risikoen for sandkolik er for stor da han blandt andet er kendt for at æde strøelse (træpiller) i boksen hvis han ikke har hø og ligeledes rødder og jord hvis han ikke har noget på folden, hvilket også er problematisk, min hoppe skal desuden gå på fuld græs for ikke at være tynd og at de begge to skal gå alene er jo heller ikke ligefrem holdbart smiley derudover ser jeg helst at han heller ikke ender med forfangenhed, så derfor undersøger jeg om en mundkurv kan være en løsning, jeg tænker ikke han skal have den på i 24 men om dagen når græsset er værst.

Kommentér på:
mundkurv

Annonce