{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.078 visninger | Oprettet:

!!HJÆLP!!! Pinto og dressurdommere {{forumTopicSubject}}

!!!HÆLP!!!
Står og overvejer at købe en rigtig lækker pinto vallak, men har fået fortalt af venner og andre, at hvis jeg vil starte dressur stævner, så kan nogle dommere finde på at give mindre procenter, fordi at de mener at pletterne forvirre dem? andre der har haft samme eller ling. situationer?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  !!HJÆLP!!! Pinto og dressurdommere
  • #1   19. jun 2014 De fleste dressur heste er jo ensfarvede..
    Men så er det sgu da Dommerne der er blinde!
    Sikke noget pis at sige smiley

• #2   19. jun 2014 Man siger ofte at en pinto bliver set lidt ned på, så den skal have lidt ekstra for at komme til tops. Nu ved jeg ikke hvad det er for en du er ved at købe, men den var en til stævne ved os i Årslev, og jeg skal love for at den gik godt. Den red LA1, og vandt begge sine klasser smiley

• #3   19. jun 2014 Hahaha det har jeg aldrig hørt før smiley

• #4   19. jun 2014 Det var dog trist, hvis dommerne kan finde på at kigge ned på en hest på grund af dens farve.....

• #5   19. jun 2014 Det er trist, ganske rigtigt. Men det er altså sandt, og det bør man have lidt i mente når man køber hest. Du ser ikke brogede heste på de helt store dressurbaner.

• #6   19. jun 2014 Ej, hvorfor ser de ned på en broget hest? Hvad så med knabstruppere, bliver de også set ned på?

• #7   19. jun 2014 Nogle dommere kan finde på at dømme lavt forsi hesten er broget /pinto.
    Men ved højere klasser burde der ikke være disse problemer, da de jo skal kigge på hesten generelt og ikke dens farve og race.

• #8   19. jun 2014 Jeg ved det faktisk ikke, men jeg har bare oplevet det mange gange smiley

• #9   19. jun 2014 konkurrenceverdenen er absurd efterhånden....

• #10   19. jun 2014 Ej hvor er det underligt... Sådan lidt: "Jeg synes din hest er grim! I red godt, men den er grim...."

• #11   19. jun 2014
    Det florer hvad angår alle heste der ikke er brune -uanset om det er fjordhest, haflinger, pinto, knapstrubber e.l

Men som jeg kan hører på fx fjordheste folkene så har det sjældent noget på sig, i og med de sjældent oplever og blive bedømt ned pga. racen.

Desuden så siger mange " hun dømte ned pga. racen! " Men har aldrig hørt det direkte fra dommeren og det er derfor ikke til at sige noget om .

• #14   19. jun 2014 Har aldrig hørt om det! Tror måske også det har noget at gøre med at de plettede finder du i western! Men har da selv tænkt mig og give den alt hvad den kan tage for og komme til tops med min barockpinto! smiley

• #15   19. jun 2014 Derfor HADER jeg dressurverden, i spring er der et resultat og det er ikke til at lave om på, dresuren er derimod, ja puha smiley

Jeg selv har også været et par "spøjse" typer igennem. en af dem var en gammel stivbenet traver, så jeg kender ALT til når dommeren tænker "hvad fanden er det for en hest" og ja det passer, det sagde en dommer engang til min veninde som tilfældigvis var skriver smiley den var utaktet og lå ikke stabilt, Men en anden equigepage stoppede op og stejlede hele programmet igennem, havde hun bakket programmet igennem, ja så var det nok gået hurtigere, men på trods af det blev hun alligevel placeret over mig smiley

Min gamle fyr have vorter, som i rigtig mange vorter, og alle gloede jo. Alle stod og hviske tiskede i hjørnerne og smilte skævt til dem når jeg red forbi dem. En dommer kom engang også ud og kommenterede at jeg havde revet hul i min hest, og dog så var det jo altså bare en vorte der var gået hul på smiley

Og min kommende ridehest er en knapstrupper og der har jeg da også hørt de rygter der. Men er dommeren virkelig så uprofecionel, ja så skal vedkommende da have lov, det kan virkelig ikke sætte mit pis i kog, og slet ikke når jeg selv er glad for det kære kræ smiley

• #16   19. jun 2014 De dømmer ned, fordi gangen ikke kan ses hvis den er broget på benene smiley

• #17   19. jun 2014 Min har helt hvide ben? Min lille brune pony har da hvid sok det burde da forvirre mere en min barockpinto? smiley

• #18   19. jun 2014 Men du kan ikke se gangen n¨r den er broget, det er meget forvirrende smiley

Hvis den er broget på benene forvirre det meget!

• #19   19. jun 2014 Okay? Så det da godt min er mere hvid en broget og har helt hvide ben! smiley
    Så du ville ik mene at denne hest er svær og se gang på vel?

• #20   19. jun 2014 Okay? Så det da godt min er mere hvid en broget og har helt hvide ben! smiley
    Så du ville ik mene at denne hest er svær og se gang på vel?

profilbillede
  • #21   19. jun 2014 Jeg har så hørt en dommer sige direkte at hun ikke kunne lide fjordheste, og de blev sandelig også dømt lavt. Eller min mor hørte det, da hun skriver til stævnerne.

• #23   19. jun 2014 Nu er det jo ikke DRF den er gal med, men derimod den enkelte dommer. Tror næppe de lærer at dømme ned på bestemte racer på dommerkurset.

• Cecilie H
    Cecilie H Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #24   19. jun 2014 Tine, hvad fanden er der i vejen med dig? Hvis din hest var utaktmæssig skal du da være heldig at du ikke blev diskvalificeret! Og måske viske-tiskede de, fordi vorter er meget smitsomme og nok ikke ville blive smittet? Og desuden står der i reglementet at at hvis en hest bløder, må den ikke starte. Og det er ligemeget hvorfor den bløder. Så det er jo ikke dommeren der er dum.

• #25   19. jun 2014 Sjovt som man altid hører det negative. Hvis en pinto mv ikke vinder, så var det uden tvivl fordi dommeren ikke kan li plettede heste. At rytteren så red forfærdeligt, det er ikke vigtigt... Tror ikke på det.
    Det kan derimod være et frisk pust at der kommer en anderledes hest ind. Forstår ikke hvorfor folk altid skal brokke sig når de ikke vinder. Kig på dit ridt, kig på de andres og lad være med kun at lytte til din mor/ veninde, som helt sikkert synes, at du red fantastisk.

• #26   19. jun 2014 Cecile, du er sku da også meget sød smiley

Jeg kan ikke finde et andet ord endf, at den ikke taktede rent, muligvis det ikke er det rigtig ord, men jeg ved ikke hvad jeg lige skal kalde det så. Men i traven når benene ikke rammer samtidig. Slap da af jeg starter ikke på en halt hest smiley

Og ang. de vorter, tror du så jeg er invalid eller noget i den dur? Tror du virkelig at jeg ville tage en hest med i byen som havde vorter der smittede, ej vel kom igen smiley Og nu var det jo ikke fordi der røg flere litter blod ud af den, heller ej en dråbe, det var jo bare fordi der kom hul på vorterne, men det gjorde der jo bare der kom en grime på ham smiley

• #27   19. jun 2014 Nu kan man ikke kører alle dommere over én kam..
    Har aldrig hørt om det med pintoerne bliver dømt ned, men skal ikke udelukke at nogle dommer gør det, ligesom nogle dommer dømmer de lidt tungere racer ned..

Men er i bund og grund lidt træt af at det altid er dommerne der får skylden at man ikke bliver placeret.. Ganske vist er det dem der giver karakterene, ja, men hvis man ikke har redet et ordenligt ridt, og lavet nogle dumme, men basale fejl, så er det jo klart at man bliver dømt ned, der handler det sku ikke om farver mm..

Synes også det er lidt lavt, at du overvejer ikke og købe den pintovallak, hvis du synes den er så lækker og ved det er den, bare fordi du er bange for den ikke er vellidt på stævnepladsen? Hvis i bare rider godt og korrekt, kan jeg sku ikke se hvor problemmet ligger, just saying smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #28   19. jun 2014 Nej, dommeren dømmer ikke ned fordi hesten har pletter.

Men det er bare sjældent at brogede heste kommer til tops.

Der ud over, kan deres aftegn på ben godt få den til at se halte ud/ligne at de ikke takter rent

• #29   20. jun 2014 Trine-nj
    Jeg har på intet tidspunkt sagt at jeg ikke vil købe den begrund af det? det var nu bare om der var andre der havde oplevet det samme? jeg er skam lidt ligeglad da jeg ikke ved hvad jeg skal ride på den endnu (da den er helt ung) Jeg har ingen mål om at komme til tops i dressuren eller vinde hele lortet (undskyld sproget) Ville som sagt bare høre om andre havde samme erfaringer? smiley
    Håber i forstår at det bare var et sprøgsmål og ikke grunden til hvis jeg ikke købte pintoen alligevel.

• #30   20. jun 2014 Tro det eller lad være!! nogle dommere er altså så hæslige smiley

• #31   20. jun 2014 Min veninde har en pinto vallak og han er både blevet placeret mindre godt og han har snuppet den røde sløjfe flere gange.. Plus at han altid får "super smuk hest" med på kritikken smiley

• #32   20. jun 2014 jeg har til dato, ikke oplevet en dommer der tømte ned pga. farve, der har været andre ting (altså ridemæssige ting, ikke at den så have stritman eller lignende smiley ) der har spillet ind og gjort at pågældende hest ikke vandt...
    Og jeg har siddet og skrevet for dommer mange gange, fra klub til landspla.

men korrekt det er en super undskyldning hvis man ikke får de point man havde håbet...

• #33   20. jun 2014 Jeg rider fjord ( på klubplan) og har aldrig oplevet at blive dømt ned pga det. Har også oplevet flere plettede/ brogede heste løbe med gode procenter. Tværtimod har jeg tit fået en flink kommentar fra dommeren.

Men det er selvfølgelig lettere at sige dommeren ikke kan lide den type hest og dømmer ud fra det, end at man selv red dårligt smiley

• #34   20. jun 2014 Det skal lige siges at der har stået som kritik at det var svært at bedømme hesten da den ikke var ens farvet og derfor fik de ikke en god placering. Det var ikke fordi de ikke vandt eller red godt, at de brugte det som undskyldning smiley

Kommentér på:
!!HJÆLP!!! Pinto og dressurdommere

Annonce