{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt på begge bagben?
  • #1   11. jun 2014 Den "trækker på" det ben som er halt. Prøv at søge efter 'halt hest' på youtube smiley

• #2   12. jun 2014 Hvis det er forben nikker den med hovedet nær den træder ned på benet smiley det kan være svært at se i små tilfælde men de kan også stikke lidt i benet som om de er en smule ømme smiley
    Men ofte er de lidt stive og man kan se den ikke træder så langt på benet og ikke igennem på det smiley tager ofte små hurtige skridt på det dårlige ben smiley

• Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

Følgere: 4 Svar: 298
    #4   12. jun 2014 http://modernehestehold.dk/?p=1462

Her står noget om haltheder

• #5   12. jun 2014 Det er desværre slet ikke så simpelt... Jeg har lige skrevet bacheloropgave om "objektive halthedsdiagnostiske metoder" og kan lige hurtigt aflive nogle almindelige udsagn:

En hest der nikker med hovedet er forbenshalt.
    Ja, ofte, men en bagbenshalt hest kan også gøre det. Tænk, hesten er i trav og vil have vægten væk fra bagbenet, så sænker hesten hovedet og strækker halsen frem på den syge diagnonal, for så kommer der mere vægt på forbenet end bagbenet

Jo højere hastighed der traves med, desto tydeligere er haltheden
    Nej nogen heste/halthedstyper ser kraftigere ud i langsom trav og andre i hurtig trav

En halt hest vil lande tå først
    Nej, afhængig af smerten, så kan hesten lande normalt, tå eller kraftig hæl først.

Og bare rolig, selv utrolig dygtige og erfarne dyrlæger kan tage fejl af lavgradige haltheder, faktisk er "reproducerbarheden" af deres svar meget dårlige og ofte kun "lige over tilfældighed" hvis man regner statistisk på det.

Til dit spørgsmål, så går en dobbeltsidig bagbenshalt hest ofte med benene længere i jorden og ofte vil hesten træde mindre ind under sig (da der er større vægtpålægning her). Men det kan være hammer svært at se, så vær ikke fortvivlet, hvis du synes det er svært.
    Hvilket ben kommer an på MANGE ting og er slet ikke så simpelt som mange siger smiley Tænk over det, der er bøger på 1500 sider om "haltheder" smiley

• #7   12. jun 2014 Lige et eksempel på hvor svært det kan være at se: Jeg har en hoppe som var halt på et forben og jeg troede det var på venstre forben, men pludselig en dag var hun hævet i højre forben, så det var egentlig højre forben hun var halt på..

• #8   12. jun 2014 Birkelund, video er heller ikke nødvendigvis tilstrækkeligt, hvis man undersøger i dybden. Hvis man graver i deres undersøgelser, så kan deres resultater være forholdsvis forskellige og de har mange fejlkilder...........

Udover video, så kan man også bruge trykplader, accelerometer, bioelectrical impedance analysis, mechanomyografi/accustic myografi til mere objektive metoder.

• #9   12. jun 2014 Synes umiddelbart at halthed er lettest at høre, frem for at se det. Det gør det så bare rigtigt svært at bedømme hvilket ben der er skadet xD! Men det er primært det jeg bruger når jeg skal bedømme min egen hests halthed, for jeg kan ikke se det, medmindre jeg har en til at udpege det for mig smiley

• #10   12. jun 2014 Silverflake - må man evt læse din opgave? Lyder vildt spændende! Måske bare noget af den. Synes tit, jeg bliver spurgt, om jeg kan en halthed, og jeg må ofte sige, at jeg kan helt klart se, at der er noget galt - men aner ikke, hvor det sidder.

• #12   12. jun 2014 Anna, du må gerne læse den, men jeg tror du vil finde den kedelig. Det er en analyse af mulige fejlkilder ved video, accelerometer og trykplader og diskusion af fordele/ulemper ved disse.

Dog vil jeg først sende den ud, når jeg er blevet bedømt, for hvis den eller dele bliver fundet på nettet risikerer jeg at blive klandret for plagiering smiley

• #13   13. jun 2014 Det lyder spændende! Det er også værktøjer, vi bruger i fysioterapien til mennesker, så det er slet ikke kedeligt (for mig). Jeg skriver lige en pb til dig, når vi er kommet ind i sommerferien og den er bedømt smiley

• #14   13. jun 2014 Det lyder super smiley

Kommentér på:
Halt på begge bagben?

Annonce