Seperasionsangst? (Staves*) {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige fået min nye 5 års vallak hjem her i mandags og han har her igår og idag været MEGET urolig i stalden og på vej op til stalden. Han har altid været totalt cool omkring alting. Selv første og anden dag sagde han ingenting og gik rundt som havde han altid været der.
Der skete så det at der var nogle ude i stalden som blev MEGA sure på deres hest så de stod og råbte ad den og slå den hvilket Carlos (min pony) både hørte og så. Han er siden det blevet MEGET urolig og har fået svært ved at stille hvis der ikke er en der holder ham. Han kan ikke længere lide at stå alene i stalden uden han er ved at rykke hele lortet fra hinanden og han kan i det hele taget ikke lide at være alene eller noget som helst alene sammen med mig.
Han er også MEGET urolig lige når man kommer op på ryggen af ham og skal til at ride, der spænder han lidt op i halsen og små traver engang i mellem, men falder til ro efter et 15 minutters skridt/trav.
Jeg ved ikke om han kan have nogle symptomer til at få seperationsangst eller om han kan huske hændelse med den anden pony og er bange for at jeg begynde at råbe og skrige af ham og slå ham?
Han er en MEGET klog pony og lærer ting meget hurtigt og fatter hurtigt mange ting! Men ved ikke om han er klog nok til at kunne huske det og forbinde det med angsten han så i ponyens øjne og så bliver bange for at jeg ville gøre dte samme mod ham. Kan en hest være så klog? Eller kan det være symptomer på seperations angst?
Jeg ved ikke meget om seperations angst så skriver blot hvad jeg føler at seperations angst kan være som fra min synsviklen og hvad jeg har set på video af andre heste med angsten.
Jeg vil rigtig gerne hjælpe min pony da jeg syntes det er synd at han er blevet så urolig ogs tresset da det også stresser mig og jeg bliver sur og ked af det over det.. :i
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 453
Det tager tid at falde til. Alt er jo nyt for den, både stedet og dig og især når den er så ung, så er det klart at den reagerer.
dec 2011
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 6 Emner: 128 Svar: 787
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
Men giv den tid, så skal den nok falde til .
dec 2011
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
Men pøj pøj med det nye sted .
dec 2011
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.096
nu ved jeg at tovene/ kabinhagerne ryger før pælene gør så det skulle du ikke have været bange for at vælte det hele vælter ned til højre og venstre nu skal du ikke gøre det være end det er
og nu når den anden hest den klemte/maste pigerne op af boksene skal man så stå og sige dygtig pony og vente til at hesten er færdig med at ''sove'' op af dem
så er det da med at få dyret væk istedet for at få mast det ene eller andet inde i kroppen
kan forestille mig det gør sygt ondt at have trykkede eller brækkede ribben og hvis pigerne nu fik det så ville der med stor chance ikke være motion til hesten den næste stykke tid og denne motion som hesten pludselig ikke får det kan få den til at udvikle kolik
såe ja
jeg siger ikke at det er okay at stå og slå dyr i hele tiden og så igen men det der det er en nød hvor pigerne blev klemt op af boksene
og igen du gav hesten hvad 5 dage til at falde til jeg giver min mindst en måned til at falde til med venner og stalden 5 dage er ingenting
og nu sagde du selv at der hvor hesten stod før var de andre foldkammerater hårde ved den så det kan være at din pony den skal bruge længere tid til at falde til
og nu var rosa og chiska jo lidt hårde ved den fordi den selv var efter sunshine
så den var nok bare ved at blive sat på plads af de små og få lavet en rangorden
og som du selv skriver bliver du påvirket af hesten og hesten bliver påvirket af dig da du er dens leder så du kørte selv en ond cirkel videre du skulle have taget det roligt og bevare overblikket som leder
dec 2011
apr 2008
men fint du har det godt
dec 2011
apr 2008
så når du vil hente din hest fra folden så hvisker du for at den skal komme
og du vil mene at når jeg råber feeeeeeeddddeee efter kita på folden så gør jeg noget ''ulovligt''
men nej fint fint fint du har det godt og det har din hest også
det har jeg og min hest også
Seperasionsangst? (Staves*)