Brug for råd - kolik {{forumTopicSubject}}
Hej
Min hoppe har nu for anden gang på halvanden måned fået kolik. Jeg vidste hun døjede med kolik, da jeg købte hende, men håber alligevel jeg kan få fodret hende, så det ikke bliver et problem fremadrettet.
Jeg har indtil nu fodret med 2,5 kg Pavo all sport fordelt på tre måltider, 10 kg wrap (5 kg morgen og 5 kg aften), loppefrøskaller hver morgen, Irish mash 4-5 gange om ugen, hvidløg og elektrolytter sammen med mashen...
Hun har fået ormekur mod alm orme, bændelorm og blodorm for halvanden måned siden og tjekket for alm orm for 3 uger siden - ingenting.
Jeg vil gerne have hende på sommergræs 8-12 timer dagligt, og er klar over der skal græsses langsomt ind... Er der nogen der kan anbefale et foder uden korn som kan afhjælpe tarmproblemer og mavesår (dette kan forårsage kolik)... Får hun endnu et koliktilfælde, får en en kikkert i maven.
Gode ideer modtages med kyshånd - beklager det blev lidt langt.
Drejer sig om en dv hoppe på 4 år, der allerede nu har taget ca 80 kg på, men stadig er tynd..
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.095
står i en stald hvor der har været en gulerods ordning hvor hver hest fik en gulerod om aftnen hvis man betalte til det
der var en som ikke betalte til det = ikke fik den gulerod hver aften og den hest der ikke var med i ordningen fik kolik alle andre gik fri
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Mere wrap til natten - gætter på de 5 kg er væk på max et par timer, hvis ikke to ;o) ( manglende ting at tygge i = større chance for mavesår, samme gælder på fold ).
Pavo Care4Life har lav stivelse, Horselux Easy har - er billigt og fodre med. Eller du kan gå vejen med et vitamin produkt også give lucerne og/eller fiberpiller eller roepiller.
Til Care4Life og Easy kan du også tilføje fiberpiller for huld.
sep 2007
5 kg wrap til en nat er ingenting til en stor hest ;o) Og gulerødder er teknisk set usundt, da det bare er fyldt med sukker. Samme som at give hesten 1 kg godbidder.
apr 2008
sep 2007
Det skulle være fint imod forstoppelse i begrænsede mængder.
http://www.hestehospitalet-himmerland.dk/DK/Nyheder/NYHEDSBREV/Nyhedsbreve%202013/Januar.aspx
Men jeg ser ingen mening med at give hesten flere kg pr. dag - det er bare fyld stof med sukker og sukker.
apr 2008
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Roepiller skulle være skide godt til heste som få kolik kender flere som efter at have begyndt med roepiller derefter ALDRIG har haft en hest med kolik..
Så vil jeg klar anbefale også find et fodre som der ingen stivelse er i (dem er der et par af) hvor hesten skal have meget lidt af..
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
sep 2008
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 106 Svar: 538
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Men kolik her, der har været problem skyldes så også en hest der var så usnedig at den åd sne
Ellers er gulerødder gode til at forebygge problemer med sandkolik fordi de renser maven, har jeg hørt. Om det passer ved jeg ikke, men faktum er at mine heste får gulerødder i kilovis i seasonen for det, og i de fem år jeg har været heste-ejer har der været en gang mild snekolik, og en gang middelsvar kolik af ukendte årsager.
Men ja, jeg ville også sætte grovfodderet op. evt. server i slowfeader blandet med halm (så den skal bruge tid på at sortere også) eller frøgræs.
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Hvis det er pga huld, så sæt hesten op i hø(min prut af en pony kan snildt spise 15 kg i døgnet) og hvis det ikke er nok, så tilføj (OPBLØDTE) fiberpiller og olie. Ellers lad hesten leve på et vit/min produkt og måske en huldfuld lucerne. Jo flere fibre din hest kan få og have til så mange timer i døgnet, desto bedre.
sep 2008
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 106 Svar: 538
Foderplanen ser nu således ud:
250 gram horselux Easy 2xdagligt
Loppefrøskaller
Hvidløg
Roepiller
Hørfrøolie
Sommergræs og hø
Brug for råd - kolik