{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
455 visninger | Oprettet:

Vil et fortøj hjælpe? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har en pony der virkeigt jorde og sådan noget når jeg springer Så jeg tænkte på om et fortøj vil hjælpe. Han tager ikke hovedet op eller noget, men det er bare træls at han jorde. Jeg træner MEGET med hans tempo, men det er som om det går helt væk når jeg springer. Har også tænkt på og få et lidt skarpere bid, som jeg så kun bruger når jeg springer, men hvad for et bid vil i så anbefale til spring. Lige nu bruger jeg et helt almindeligt 3-delt bid (tror jeg det hedder) smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vil et fortøj hjælpe?
  • #1   24. maj 2014 På hvilken måde skulle fortøj dog hjælpe på en hest som skyder skulder? Ja undskyld men det eneste der hjælper på skulder-skydning er altså træning...

• #2   24. maj 2014 Men han jorde jo stadig

• #3   24. maj 2014 Det vil jeg ikke mene, et fortøj hjælper kun til at sadlen ikke glider tilbage smiley

• #4   24. maj 2014 Ved du overhovedet hvad et fortøj er? Tænker du mon ikke på en martingal istedet?
    Men nej, ingen af disse ting hjælper, det gør en god underviser og korrekt træning... Sorry, men der er ingen nemme løsninger og da slet ikke et stærkere bid.... Tjek istedet om det ponyen har passer den og er egnet til dens mund....

• #5   24. maj 2014 Hvad havde du da tænkt dig? At fortøjet holder hesten for dig? Træn dog stopsignalet i stedet for at lave efter filosofien om, at et skarpere bid gør alting bedre...

• #6   24. maj 2014 Jeg vil ikke tro at et fortøj hjælper på det smiley

Et fortøj er for at holde hestens hovede nede så den ikke forstrækker det/holder hovedet i sky og for at sadelen ikke ryger for langt tilbage smiley

• #7   24. maj 2014 Jeg træner meget på stop signalet! Jeg stopper ham næsten kun med benene/sædet da jeg ikke vil have at han bliver hård i munden.

• #8   24. maj 2014 Nej, et fortøj er til at holde sadlen på plads.... Og har intet med tøjler eller hovedet at gøre.... Fortøj MED martingal derimod har den mulighed at hesten ikke kan kigge stjerner, men intet andet....

• #9   24. maj 2014 Hvad pokker skal du dog med et stærkere bid så? Ja jeg spørg bare. Desuden som Jeanette siger, så duer fortøj MED martingal kun til at sørge for at hesten ikke kigger stjerne, en martingal holder ikke hesten for dig...

• #10   24. maj 2014 Jeg tænkte bare at jeg nok ikke skulle hive så meget i hans mund, med et lidt skarpere bid. Jeg siger jo ikke at jeg har tænkt mig at sidde og save hans mund i stykker

• #11   24. maj 2014 Du skal jo under ingen omstændigheder sidde og hive i din hest? Og hvad når han så er blevet så hård i munden, at han ikke reagere på det hårdere bid, vil du så finde et endnu hårdere bid? Det er en ond cirkel, just saying...

• #12   24. maj 2014 Rolig nu folkens, i behøver jo ikke at æde hende levende!! smiley

Kære Emma.

Vis jeg stod i din situation, ville jeg hverken benytte martingal eller stærkere bid.
    Derimod ville jeg lige stoppe nogle skridt op, og begynde at træne over bomme - så snart du får ham til at slappe af når han springer over cavalettis og gallopere afslappet over bomme, kan du begynde at sætte højde og sværere afstande på.

Han skulle jo gerne være lydig for din stemme og sædet, og det er bestemt ikke rart som rytter at have flere kilo hest i hænderne når man springer - og heller ikke særlig smart rent sikkerheds mæssigt.

Så jeg ville stoppe med at springe højder, kombinationer osv. indtil at du kan få ham til at slappe heeeelt af over bomme, og små cavalettis. Små skridt, giver store sejre i sidste ende. Selvom det tager lang tid.

- Lolita.

• #13   24. maj 2014 jeg siger jo lige præcis at jeg IKKE har tænkt mig at sidde og save. Syntes godt nok at i lyder negative. Det var meningen i skulle hjælpe. Hvis i ikke vil hjælpe, men bare sidde og skrive at jeg saver min hests mund i stykker, og ikke ved hvad et fortøj er, så syntes jeg bare i skal lade være med at svare på det her emne

• #14   24. maj 2014 tak Lolita.
    Jeg er igång med at træne ham i at trave over små spring. da han altid bare har villet galopere over dem. Tror det er fordi han har været tidligere elevhest og nok ikke er blevet opdraget helt på sammen måde af alle rytterne smiley

• #16   24. maj 2014 Tak for det Lizette.

Det var også det jeg tænkte ville hjælpe smiley

• #17   24. maj 2014 Vi svare faktisk på dit spørgsmål. Du spørg om fortøj vil hjælpe samt stærkere bid, og vi siger - bestemt - nej...

• #18   24. maj 2014 Super, jamen så er i jo på rette vej.

Bare husk, en hest der ræser over springene på en bane gør sandsynligvis intet godt for sin krop! smiley

Så helt tilbage, back to basics, og få ham til at slappe af. Intet stress. Gerne for løse tøjler endda, for virkelig at forfine hjælperne. Selvfølgelig hjælper det ikke noget bare at smide tøjlerne over en kombination, men bare det at man kan styre sin hest rundt på en bane og føle den hårfine balance og vægt mellem dine hænder, tøjlen og biddet er fantastisk.

Udover det, er jeg sikker på at han vil opbygge de rigtige muskler og blive meget bedre til at springe, når han ikke stresser rundt og feks. skyder skuldre. Så det har mange positive ting med sig, lige at tage en pause fra de højere spring og starte på nivou 1 igen.

Held og lykke!

- Lolita.

• #19   24. maj 2014 ja men i siger det på en måde så det får mig til at lyde som en forfærdelig rytter der bare vil ødelægge min hests mund og bare vil gøre det værre og værre

• #20   24. maj 2014 Lige præcis Lolitta

Sidste år kunne jeg ride rundt HELT uden tøjler på en springbane, men har ikke rigtigt sprunget her i vinters (da vi kun har udendørsbane) Men vi skal nok komme der hen igen smiley

• #21   24. maj 2014 Hippie: Hun skriver på ingen måde for at blive ædt. Hun spørger om et svar. Så i stedet for at blive hidsig. Så tag og skriv det på en pæn måde smiley

• #22   24. maj 2014 Tak Vicky smiley

• #23   24. maj 2014 Mange forveksler et fortøj med martingal for bare at være et fortøj, rimelig standard forveksling, så da dog en slapper folkens.

Om det kan hjælpe afhænger, om hesten tager hovedet op når du forsøger at stoppe den? Hvis den gør det, så kan et fortøj med martingal være med til at hjælpe, ikke at det er løsningen smiley

Men jeg vil, ligesom Lolita skriver, lære den at slappe af ved små spring. En god idé kan være at ride ligeud efter et spring/bom og derefter stoppe helt, for at ride frem igen bagefter. Det har hjulpet min egen hest til at slappe lidt mere af.

Jeg synes, at nogle i denne tråd, skulle sætte sig ned og overveje hvordan de udtrykker sig igennem forummet herinde. Om måden er okay? For det synes jeg bestemt ikke. Flabethed og "jeg ved bedre" er ikke noget, som jeg selv ville have til at stå i "mit navn", som man nemt kan tolke herinde.

Har du eventuelt en video, hvor man kan se hvad hesten gør, og hvad du normalt selv gør?

• #24   24. maj 2014 Jeg plejer bare at lade ham springe, da vi her på det seneste har haft et par uheldige episoder hvor vi var lige ved at styrte fordi han stoppede (det er min fejl at han stopper, fordi jeg holder ham for meget tilbage) Men hvis jeg ikke holder ham tilbage er han træls og hvis jeg holder ham tilbage tror jeg ikke han kan springe (han er 22 snart 23 og er ikke sprunget før) Jeg er begyndt at tvivle på ham fordi vi har været så tæt på et styrt. Jeg har fået af vide af min ridelære at jeg ikke er konsekvent nok, det er nok det der går galt, at jeg tvivler på om han springer og nogle gange er jeg måske lidt "passiv"

• #25   24. maj 2014 Ja det lyder ikke sjovt.
    Når I nu kommer til at øve, det her med at slappe af, så må han først springe når han er afslappet. Det vil sige, han springer en gang afslappet, så hidser han sig nok op over, at have sprunget, så må han ganske egentligt ikke springe igen før han er afslappet igen smiley

• #26   24. maj 2014 Det er lidt svært at få ham til at slappe af når han er alene på banen (han plejer altid at have en mere hest med) men jeg træner at ride ham alene

• #27   24. maj 2014 Al begyndelse er svært. Det er bare at træne træne og atter træne smiley

• #28   24. maj 2014 Nå men "øvelse gør mester" smiley

• #29   25. maj 2014 Mit forslag vil være let sæde!
    Min hest havde det samme problem som din.. Vi prøvede med hårdt bid og martingal.
    Nu rider vi med et blødt muffebid,og en martingal.. Men så længe jeg holder hænderne i ro, og bliver i let sæde uden at genere den, er den meget mere rolig.. For min kan også sagtens sit stopsignal:-) Held og lykke med træningen

Kommentér på:
Vil et fortøj hjælpe?

Annonce