{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.389 visninger | Oprettet:

Randi L
Randi L
Tilmeldt:
17. maj 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Det kan de bare mene... {{forumTopicSubject}}

Okay, så jeg er mellem af en facebook, side for heste.
Så så jeg et opslag hvor de diskutere, også kiggede jeg lige kommentarerne, hvor de så skiver en islænder kan tag 130 kg, plus udstyr... Og jeg tænker bare nej, nej... Det kan den ikke? Hvad siger i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det kan de bare mene...
  • #1   23. maj 2014 Den ka jo bære utrolig meget sådan et bette kræ.. 130 kg lyder til at være meget..
    Den kan nok godt bære det men ikke på længere sigt.


  • #2   23. maj 2014 Brunetten: Den kan ikke bære mere end andre heste. Den kan trække meget, men dens ryg er ligeså skrøbelig som andre hestes.. Det andet er en misforståelse smiley

  • #3   23. maj 2014 Det er forfærdeligt at folk tror på det. De kan ikke bære alle de store trunter der prøver at retfærdigøre at ride dem, ved at trække supermand kortet.

  • #4   23. maj 2014 Jeg vil mene at 70-75 kg er et MAKS for en islænder.

  • #7   23. maj 2014 Det gør mig gal i skralden når man ser store (overvægtige) voksne mennesker ride rundt på en pony. I mit hoved er en islænder en pony og kan ligestilles med de fleste andre lidt mere robuste ponyer smiley

  • #8   23. maj 2014 har læst en artikel engang om vægt og der stod at rytteren måtte veje max 25% af hestens egen vægt uanset hesterace.

  • #9   23. maj 2014 100 kg er maks

  • #10   23. maj 2014 lizette: 25% vil jeg mene er lige i overkanten. Det kommer jo også meget an på hestens muskler og styrke. Så vil ikke mene man kan lave en så let udregning over alle hesteracer smiley

  • Randi L
    Randi L Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #11   23. maj 2014 Det max 90 kg. Da jeg var ude til World tölt, var der mænde som rad på små men kraftige islænder, og de vejede over 85 kg

  • #12   23. maj 2014 Mie M:
    ja det kan jeg godt se. der stod at det var absolut max, da man kunne måle at de stresser mere jo mere vægt de har at bære på. Og som du selv skriver er det selvfølgelig en generalisering over alle heste og racer, uanset muskelkapacitet. smiley

    min egen mening har jeg ikke inddraget smiley


  • #13   23. maj 2014 Hold da op, 90-100 kg er da ALT for meget til en islænder?!

    Desuden lizette, 25% er også ALT for meget at smide på en hest. Der er forskellige undersøgelser (som mange overvægtige ryttere, eller ryttere der er for tunge til deres hest vælger ikke at tro på..) De første sagde 20% af hestens vægt var det hesten sagtens kunne bære. Mens en nyere mere grundig en sagde, at 10% var ideelt - dog er det virkelig et fåtal der passer det - mens omkring de 15% er fuldt acceptabelt, og når vi så kommer op til de 20% begynder det at blive problematisk.


  • #14   23. maj 2014 igen. det er artikel jeg har læst, det er på ingen måde min egen mening. smiley
    jeg har ikke læst de nye videnskabelig artikler om vægt men en jeg lige faldt over for et stykke tid siden. smiley


  • #15   23. maj 2014 Maks 20% regler gælder vel alle heste og en islænder er forhåbentlig ikke undtaget fordi det en islænder smiley

  • #16   23. maj 2014 Max 70 kg? Ej det er vist ikke max, hvis mænd også skal have mulighed for at ride dem, hvilket der er ret mange mænd der gør smiley

  • #17   23. maj 2014 Jeg vil nu også sige maks 70 kg for den gennesnitlige islænder, forudsat at sadlen passer hest og rytter osv.

  • #19   23. maj 2014 Der findes kraftige islændere der kan bære 100-110 kg. Nogle er høje og brede og kan bære mere. Nogle dv kan f.eks ikke bære mere end 60 kg. Altså er det forskellige fra hest til hest

  • #20   23. maj 2014 Vil gerne se en så kraftigt islænder der kan bære 110 kg.. -,-

  • #21   23. maj 2014 Og en DV der kun kan bære 60 kg! smiley

    Jeg vejer 60 Coreano lige under 600kg... Hvis sådan en ikke kan bære mere end 60 må den have en alvorlig skade! Men sådan en islænder er altså også en hest! Den kan altså ikke bære mere bare fordi nogen rider dem og er alt for store...


  • #22   23. maj 2014 Der findes islændere over 150 cm. Og der findes spinkle dver på 155 og under som ikke kan holde til at bære så meget:-P

  • #23   23. maj 2014 Og ja ved hvad jeg snakker om har mødt flere islænder på 150 og set Dver ned i pony størrelser.

  • #24   23. maj 2014 Stald Joy - Eh.. Hvis personen der vil ride vejer 110 kg, så skal du ud og skaffe en islænder der vejer 550 kg, for at følge 20% reglen. Eller en der vejer 730 kg for at holde 15% reglen, og det må selvfølgelig ikke være fedt der er grunden til vægten. Held&lykke med den opgave^^

  • #25   23. maj 2014 Det kommer vel også lidt an på om det er den gamle, robuste type eller den nye, mere spinkle type. Men 130 kg. det er altså lige overdrevet nok! smiley

  • #26   23. maj 2014 Smil det er 25% af hestens vægt. Min ishest vejer 450 kg og det er ikke fedt, hun har endnu ikke sat muskler

  • #27   23. maj 2014 synes det lyder vildt at der er nogle der siger at en hest ikke kun isleander, ikke maa beare mere end 70 kg, hvis min keareste skulle leve op til de krav, ville han aldrig se skyggen af en hest, da han vejer 88 kg.

  • #28   23. maj 2014 louise - Der er ikke nogen der siger, at ingen hest i verden må bære mere end 70 kg - det er jo absurd. Det kommer an på den enkelte hest, hvor meget den må bære.

    Stald Joy - Hvad er 25%? Har jeg regnet forkert, eller tror du heste må bære 25%? smiley


  • #29   23. maj 2014 Siger det igen.. Folk på HG er virkelig vægt forskrækket..
    Den der 20 % regl, den burde stikkes et sted hen hvor solen ikke skinner. Folk glemmer altså hurtigt at 75 kg ikke nødvendigvis er at være fed.. Selvfølgelig skal det være på hestens præmisser - men så længe den der er på ryggen ingen skade gør, og ikke belaster ryggen, så ser jeg altså ingen problemer..
    Jeg mener heller ikke at en islænder kan tage 130 kg, men at sige de kun må tage 70 kg .. det er da nærmest at udelukke alle fuldvoksne mennesker..


  • #30   23. maj 2014 Jeg bliver ret harm når folk begynder at snakke om 10 %... Snak om en død sport så! En standard størrelse hest vejer vel 500-600 kg, dvs. en rytter må veje 50-60 kg... Jeg er 173, hvis jeg skulle veje 60 kg for at måtte ride min hest ville jeg være for tynd.
    Drop avl af alle andre heste end de store jydske og drumhorse! Eller avl lidt så der er til de få små mennesker der findes så springer vi andre rundt på de helt store!

    (Dette ville egentlig passe mig fint, elsker de store heste)


  • #31   24. maj 2014 Linnea nu har jeg også læst den undersøgelse. Og optimal er 20% men de skriver så også at der intet sker ved hesten bære 5% mere men at det nedsætter dens optimale yde evne. Og kan du ikke forstå hvad jeg skriver må du jo læse det igen

  • #33   24. maj 2014 25% er for meget. Det betyder at min araber med en idealvægt på 450 kg må bære 112,5 kg. Det er jo helt grotesk smiley
    Ville aldrig byde en hest 25% af dens egen vægt - det er altså 1/4 del af hestens egen vægt som bliver puttet på den svageste del af hestens krop - altså deres ryg, som egentlig er ligesom en hængebro.


  • #35   24. maj 2014 Den optimale vægt er 10% 15% kan gå og 20% kan det skade hesten! smiley

    Tror i skal læse undersøgelsen igen de engelsk forskere lavede.

    Jeg er 168 vejer 59 kg og min fyr vejer knap 600kg det jo på ingen måde unormalt? Mange varmblods heste vejer der oppe omkring og min fjordhest vejer 450-500 kg og 20% deraf som er det maksimale er altså 100 kg og hvis man vejer mere end det skal man nok overveje om det ridning man skal gå til smiley


  • #36   25. maj 2014 Stine:
    Har svært ved at give dig ret... Ser det mere sådan her. 10% er det mest optimale, 15% er også ok, 20% er på grænsen.


  • #37   25. maj 2014 Det da også lige præcis hvad jeg skriver? smiley

  • #38   25. maj 2014 Nej du skriver at 20% skader hesten, og det tror jeg simpelthen ikke på...

  • #39   25. maj 2014 Jeg synes at procenterne er en god vejledning og giver en idé om, hvor meget en hest skal bære.
    Når det er sagt, så synes jeg, at hvis udstyret passer både hest og rytter og at der bliver redet på en måde, som styrker hestens fysisk og tager hensyn til dens anatomi, så kan man godt tillade sig at sidde på hesten, selvom man vejer 20% af dens vægt.

    Er man ude i at ride, hvor hesten går med sænket ryg og hovedet i vejret, så skal man nok ikke veje ret meget mere end 10-15% før man kan skade hesten/overbelaste den smiley


  • #40   25. maj 2014 Vil gerne se jeres HOLDBARE beviser på det % pjat. Alle jeg har set har nemlig ikke haft nogen form for holdbarhed. smiley

  • #42   25. maj 2014 Den var netop ikke holdbar på nogle punkter. Derfor jeg søger efter en HOLDBAR undersøgelse.

    Der blev i den du omtaler, hvis jeg tænker på den samme, ikke taget højde for hestens muskler, træningsgrad osv. Samt der blev ikke testet med forskellige ryttere, i forskellige dicipliner eller forskellige trænings længder.

    At tage 10 heste er heller ej nok til en undersøgelse. Det kræver flere tusinde for at få en ordentlig statestik. Ikke alle heste er ens heller ej i hvad de kan bære. Det ville være det samme som at sige alle mennesker kan bære 100kg, ikke mere og ikke mindre,og det er i den grad jo ikke sandt.

    Og sidst men ikke mindst, er der en anden undersøgelse der testede rytternes balance. Her en god rytter over 20% og en urolig på under. Den urolige vidste mange ømme punkter på varme billedet hvor imod den ved den over 20% havde næsten intet.
    Så forbehold for rytterens balance skal der også tages, hvilket heller ikke indgår i den undersøgelse. Og der stod, mig bekendt eller ikke hvordan de lod mærke til det var slut over de 20%, kun at det var det bare.


    Derfor efterlyser jeg stadig en holdbar undersøgelse. Mig bekendt er den endnu ikke udført men er den vil jeg have stor interesse i at læse den smiley


  • #43   25. maj 2014 hehe det var ligesom en sælger blev mega sur over jeg var sur over dem som ødelagde hendes annonce med hun var for stor til hendes shetter..

    Jeg holdte dog med i hun var for stor. dog kunne man tage sådan noget i chat da det jo var en annonce..

    Så blev ts jo mega sur over jeg skrev på hendes salgsannonce selvom jeg kun ville hjælpe hende... skriver aldrig med sådane arrige k***inger igen smiley Hold op hvor blev jeg arrig tilsidst af hende idiotisme, dobbetlmorale og egoisme!! smiley


  • #45   25. maj 2014 Jeg synes simpelthen man diskriminerer når man siger det på den måde men vægten. JA der er for mange, for tykke mennesker der rider, men der er sgu også dem der er voksne, og SER voksne ud, i stedet for kun at veje 55 kg for at kunne ride på sin pony..


  • #46   25. maj 2014 Karoline - Hvordan kan det væres diskriminerende når det er for at beskytte hestene? Den undersøgelse er ikke lavet for at ramme overvægtige, du kan være undervægtig og veje for meget til din hest. Det er for at få gøre folk opmærksomme på at de ikke skal ride en hest der er for lille til dem, og naturligvis går det mere ud over overvægtige, fordi de jo logisk vejer mere, og er for tunge til flere heste. smiley


    Det er ikke en menneskeret at ride, er du for tung, skal du ikke på ryggen af dyret færdig.


  • #48   25. maj 2014 Karoline - Det er en retningslinje ikke en direkte regel. Den er for at oplyse ignorante og beskytte 133 cm ponyer mod at få 80 kg smidt på ryggen fordi er heste, og heste kan bære alt. Ikke for at stoppe en god rytter der vejer 5 kg for meget, mod at ride sin hest. Nogle heste vil uden problemer kunne bære 22% mens andre har en grænse på 16%, det er for at vi ikke ødelægger raske dyr, ved at tro de er supermænd.

  • #49   25. maj 2014 Tina

    Jeg lukker ikke øjnene i det jeg ikke tror på noget der ikke er forsket nok i. Eller hvis man mener det må man selvfølgelig gerne mene det, jeg deler bare ikke denne mening.

    Hvis det bliver holdbart bevist, så er jeg 100% med på båden om % reglerne. Indtil da holder jeg på man bør bruge sin sunde fornuft og trække fagfolk ind over hvis man er andet end harmonisk, for at sikre hestens ve og vel er i top.

    Men dette er jo bare min mening smiley


  • #50   26. maj 2014 Men du skriver også selv at nogle heste kan bære 22%, så holder de 20% jo heller ikke..
    Jeg synes bare at det er åndsvagt at der ikke bliver lagt vægt på den enkelte ekvipage i stedet smiley


  • #53   26. maj 2014 Om vi så vejer 5 % af hestens vægt så er det i bund og grund til skade for hesten, skal vi bare alle blive på jorden ? Jeg er enig med DD, der er ikke lavet grundige nok undersøgelser til at kunne sætte maks % på, da alle undersøgelser jeg har læst har glemt at tage højde for fx træning, bæring og rytters balance, præcis som DD mener.

    Man kan bruge sin fornuft, ser dette harmonisk ud? Er rytter i balance? Bliver hesten påvirket uhensigtsmæssigt af vægten?


  • #54   26. maj 2014 Karoline - Den holder jo som retningslinje? Der er helt sikkert flere heste, der IKKE kan klare 22% end der er der kan, så hvis vi går ud fra at f.eks 22% er maks, vil mange heste gå i smerter, fordi deres ejer tror at heste kan klare så meget. Man er nødt til at se på den individuelle hest, for at bestemme hvor meget den kan bære. De 20% er bare det gennemsnitlige maks. (Eller faktisk er 20% i de fleste tilfælde for meget, i følge den nye mere grundige undersøgelse)

  • #55   26. maj 2014 Hvis nogen vejer meget mere end 20% af en ponys vægt så bliver de godt nok store. Jeg vejer lige omkring 60 kg og ponyen en 300-350 kg og jeg var virkelig stor på den lille pony! Trist jeg ikke indså det noget før smiley billedet er fra 2010 og red den to år efter smiley

    profilbillede
  • #56   26. maj 2014 Stine det ser da ikke voldsomt ud på det billede du har lagt ind? Men hvis du red den 2 år efter så skulle du helst ikke være vokset alt for meget smiley

  • #57   26. maj 2014 Er slet ikke vokset! Men er kæmpe stor smiley folk ser sig blinde fordi de ofte selv rider pony i nu og ikke vil af ned dem. Gjorder det selv! Var kæmpe stor på hende i sær i overkroppen! smiley

    Synes det burde strammes meget op! Jeg var jo på ingen måde stor sammenlignet med mange andre pony rytter smiley men det jo her problemet er smiley


  • #58   26. maj 2014 Tina

    Når jeg bruger google, kommer der kun ikke holdbare artikler op, som intet overholder af mit overnævnte. Måske jeg blot er blind, men jeg er mere end åben for at læse om det når der er forsket mere i det smiley

    Ja 'min hest mit ansvar' jeg overholder så de 20% så i princippet passer den tekst ikke helt til mig. Dog helt korrekt jeg har været over de 20%, faktisk hele 22% har jeg vejet, og det helt uden min hest har haft taget skade. Men man taber sig jo og er stadig igang HELDIGVIS smiley
    MEN korrekt, andres heste, deres ansvar. Og hvis de bare sørger for at hesten ikke lider overlast, så er det vigtigste gjordt i min optik.
    Normalt holder jeg mig også ude af disse debatter, da jeg godt regner med de bliver personlige, men jeg var simpelthen så interesseret i at læse en god og holdbar forskning på % reglerne, da det virkelig har min interesse. Så havde håbet på en havde en, men må lede videre selv.

    Tusinde tak for dine svar alligevel smiley


  • #59   26. maj 2014 1. Jeg var på Island for 1-2 år siden, hvor jeg selv var ude og prøve islandske heste og så flere personer (både tynde og store mennesker) og ingen af hestene vidste tegn på at de led af overlast. derfor går jeg ikke ind for at man smider 130 kg + udstyr på hestens ryg, men at de ikke kan klare mere end 60-70 kg virker i mit hoved som noget sludder. Heste er altså ikke så skrøbelige som mange går og tror, heste kan godt gå uden et dækken om vinteren, de kan godt tåle at stå ude om natten uden et dækken når der er skybrud, hvis de ikke kan det pga at de bliver let forkølede, så er det vores egen skyld, de har jo overlevet ude i naturen inden mennesket begyndte at bruge dem. Hvis det skulle gå efter 20% reglen måtte en stor del af alle rytter jo ikke ride. jeg forstår godt at alle heste ikke kan ride med en stor mand på ryggen og at alle ponyer ikke kan ride med en 15 årig pige, men det er der altså nogen der kan. Hvis alle ville gå efter 20% ville man ikke kunne ride voltigering, hvor der er op til 3-4 personer ovenpå hestens ryg på samme tid. Både min veninde og jeg har redet på min hest (hun er ca 160 cm) på samme tid, hvor vi ca tilsammen vil veje 110-120 kg, hvor min hest ikke har vidst tegn på at det har gjort ondt eller at det har været ubehageligt (og det er hun en hest der gør hvis der noget som hun ikke bryder sig om). Derfor mener jeg heller ikke at 20% reglen gavner heste, det får os kun til at pusse-nusse mere om dem.

  • #60   26. maj 2014 Stefanie du skriver en masse om at hesten ikke er sart og er vandt til at kunne gå ude i alt slags vejr osv, men husk at det ikke er naturligt for hesten at have et menneske på ryggen! Det er i forvejen en god grund til at tage hensyn

  • #61   26. maj 2014 Det er jeg godt klar over, men nu skal man nok også lige tage i betragtning at mennesket har redet på heste i flere hundrede år, og når den samme forandring har stået på så længe vil den ikke være så unaturlig mere. (fx. er det ikke naturligt for hunde at leve i fangeskab, men mennesket har holdt dem i fangeskab i rigtig mange år og nu i dag er det mere eller mindre naturligt.) Tror bare det er en undskyldning mange bruger.

  • #62   26. maj 2014 Stefanie: Hestene har ikke rent anatomisk/fysisk ændret hvordan deres ryg er - nemlig en hængebro mellem to søjler, altså deres forpart og bagpart. De er ikke bedre bygget til at kunne bære os end de var for 500 år siden smiley

Kommentér på:
Det kan de bare mene...

Annonce